El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat avui el principi d’acord a què ha arribat el Govern amb el Ministeri de Foment per a millorar la mobilitat a les comarques de Lleida i Tarragona i potenciar-ne les comunicacions. Aquest acord gira al voltant de tres eixos: la construcció de noves infraestructures com les autovies Montblanc-Valls i Lleida-les Borges, bonificiacions al peatge de l’AP-2 entre Lleida i el Vendrell, i la restricció del pas de vehicles pesants per l’N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc per afavorir la seguretat viària.
L’obejctiu és donar impuls “a un dels últims grans eixos econòmics que falta per completar a Catalunya”, ha dit el conseller Vila. En aquest sentit, ha posat de relleu que el corredor AP-2/A-27/N-240 millora la connexió del Port de Tarragona amb les terres de Lleida i el corredor de l’Ebre. “El Port de Tarragona també es podrà consolidar com la porta de sortida dels productes agrícoles i ramaders de la Plana de Lleida”, ha posat com a exemple.
Ø Una actuació estratègica, l’A-27 Montblanc-Valls
L’acord pretén desencallar l’execució de les obres pendents de l’A-27 entre Montblanc i Valls, “una actuació estratègica i que el Camp de Tarragona necessita amb urgència” ha apuntat el conseller Vila. Aquest tram, que abasta una longitud de 17 quilòmetres, comporta una inversió de 136 MEUR. L’acord amb el Ministeri de Foment manté el projecte ja previst, que inclou el túndel de Lilla. Un cop tancat l’acord, les obres podrien començar el 2015.
Ø Nova autovia Lleida i les Borges Blanques
Es preveu impulsar el desdoblament de l’N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, un tram de 25 quilòmetres (que inclou la variant de Juneda) i un pressupost d’uns 100 MEUR. Els treballs podrien començar l’any que ve. Així mateix, de moment el tram les Borges Blanques-Montblanc no es desdoblaria, atès que “no sempre és justificat a curt termini des del punt de vista econòmic i ambiental, desdoblar carreteres que discorren en paral·lel a una autopista que, a més, està infrautilitzada (AP-2)”, ha afirmat el conseller.
Ø Bonificacions al peatge de l’AP-2
L’acord inclou l’aplicació d’un sistema de bonificacions en el preu del peatge de l’AP-2 entre Lleida i el Vendrell, tant per a vehicles lleugers com a per a vehicles pesants. En el cas dels vehicles pesants, els descomptes seran del 35% (trànsit de pas) o del 50% (moviments interns). Les bonificacions per als vehicles lleugers es definirà pròximament. Es preveu que aquests descomptes puguin començar a aplicar-se a finals d’any.
Aquesta mesura s’emmarca en el desenvolupament d’un “model coherent territorialment” a tot Catalunya, basat en “la col·laboració ciutadana per l’ús de les infraestructures i el pagament per part de qui contamina” i que garanteixi unes “vies d’altes prestacions accessibles i carreteres convencionals, per a la mobilitat interna, segures”. En aquest sentit, el conseller Vila s’ha referit al sistema de bonificacions a les comarques del Garraf i del Maresme (C-32) que s’aplica des de principis d’any.
Ø Restricció de trànsit de camions a l’N-240
Les actuacions es complementen amb la restricció del trànsit de vehicles pesants a l’N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc, en un model similar a l’aplicat a l’N-II a Girona, amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat i millorar la mobilitat.
Model coherent i ordenador
Aquest principi d’acord, que es preveu tancar abans de finals d’any, respon a la voluntat d’aplicar “un model més coherent que resolgui i ordeni la mobilitat” al Camp de Tarragona i a les comarques de Lleida. Pel que fa al seu finançament, ha apuntat la possibilitat d’una col·laboració público-privada, entre el Ministeri de Foment i la concessionària Abertis.
Millora de la seguretat viària
Un altre dels objectius de les mesures anunciades per a l’N-240 és millorar-hi la seguretat viària, ja que es tracta amb una accidentalitat elevada, amb el tram Lleida – les Borges Blanques com a més afectat. Aquesta carretera ha registrat en els últims cinc anys 21 víctimes mortals i 32 ferits greus.
1