· El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, encapçala la missió empresarial liderada pel Port de Barcelona, que està formada per 35 empreses i diferents institucions de l’àmbit portuari i de la logística.
· El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, lidera una missió amb 33 empreses dels sectors de l’automoció i la moda.
· L’objectiu de l’expedició, que tindrà lloc entre dilluns i dijous vinent, és buscar oportunitats de negoci i d’inversió, així com impulsar el comerç exterior entre Catalunya i Mèxic.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, encapçalaran la missió empresarial que Generalitat de Catalunya i Port de Barcelona duran a terme la setmana vinent a Mèxic. La missió, que comptarà amb la participació de 35 empreses importadores i exportadores, del sector logístic i del sector portuari, així 33 companyies catalanes dels sectors de l’automoció i la moda, es desenvoluparà entre dilluns i dijous vinent. L’objectiu és detectar noves oportunitats de negoci i d’inversió i impulsar el comerç exterior entre Catalunya i MeÌxic, a meìs d’enfortir la relacioì entre el Port de Barcelona i els ports mexicans.
Logística i àmbit portuari
La missió es desenvoluparà en dues agendes paral·les. D’una banda, la que lidera el Port de Barcelona amb el seu president, Sixte Cambra, i encapçalada pel conseller Santi Vila i, de l’altra, la del conseller Puig amb empresaris de l’automoció i de la moda.
L’agenda dels empresaris que acompanya el conseller Vila inclou Jornades Empresarials, un Seminari TeÌcnic de Duanes i reunions bilaterals multisectorials, a meìs de trobades institucionals i altres activitats comercials.
La Cambra Espanyola de Comerç a MeÌxic (CAMESCOM) i l’Associacioì d’Agents de Duanes del Port de Veracruz, en col•laboracioì amb l’Associacioì Nacional d’Importadors i Exportadors de la Repuìblica Mexicana (ANIERM) han estat les encarregades d’elaborar les agendes personalitzades de contactes per a les empreses participants.
Les Jornades Empresarials tenen l’objectiu de presentar al teixit empresarial mexicaÌ les solucions que el Port de Barcelona i les infraestructures catalanes ofereixen als importadors i exportadors.
La missioì presta una especial atencioì al Port de Veracruz, immers actualment en un proceìs de modernitzacioì i ampliacioì, i que compta amb una Marca de Qualitat desenvolupada amb el model del Port de Barcelona. El projecte d’ampliacioì del Port de Veracruz preveu triplicar la seva superfiìcie i multiplicar per 5 la seva capacitat operativa, al temps que consolidaraÌ la seva posicioì com a hub per al Carib i AmeÌrica Llatina. El port disposa d’una Zona d’Activitats Logiìstiques, en fase de comercialitzacioì, que tambeì ha tingut com a referent la ZAL del Port de Barcelona. Aixiì, a Veracruz se celebraraÌ una Jornada empresarial, una visita a les instal•lacions portuaÌries i un Seminari sobre la relacioì port-ciutat.
Automoció, turisme i moda
Les empreses catalanes del sector de l’automoció i la moda es reuniran amb altres companyies mexicanes que busquen proveïdors o socis comercials i, a través de trobades i seminaris organitzats per ACCIÓ (l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa), coneixeran de primera mà les oportunitats que presenta l’economia mexicana. Així, per exemple, el grup d’empreses del sector de l’automoció es reunirà amb alguns dels principals fabricants d’automòbils a nivell mundial com General Motors, Nissan, Ford, Chrysler, entre d’altres, i amb l’Associació Mexicana de la Indústria de l’Automoció (AMIA).
De la seva banda, el grup de companyies catalanes del sector de la moda es reunirà amb centres comercials i grans superfícies, com Palacio de Hierro i Liverpool, i amb grups d’importadors i distribuïdors, fabricants i botigues especialitzades. També visitaran la companyia catalana Privalia, que té presència a Mèxic.
En el marc de la missió, el conseller Puig també es reunirà amb els representants de les dues associacions d’operadors i agències de viatges més importants de Mèxic. Una trobada que ha de servir per presentar les possibilitats turístiques de Catalunya i valorar el posicionament que té en aquest mercat.
La trobada amb els intermediaris turístics mexicans també servirà per recollir idees i suggeriments per millorar la promoció de la destinació catalana en aquest país.
Mèxic, una economia a l’alça
L’economia mexicana va créixer l’any passat un 1,9% i la previsió és que aquest 2014 ho faci un 2,9%. Compta amb 40 tractats de lliure comerç amb les principals economies del món i, a nivell d’infraestructures, té 16 ports marítims i 85 aeroports. És un país que, amb una població de més de 100 milions de persones, destaca per la seva proximitat amb els Estats Units, que representa el 25% del PIB mundial.
De gener a juliol de 2014, les exportacions catalanes al mercat mexicà han assolit els 722 milions d’euros. Aquesta xifra representa un increment de més d’un 13% respecte al mateix període de l’any passat.
MeÌxic eìs considerat un paiìs molt atractiu, ja que representa un gran mercat i actua com a potent hub de distribucioì que facilita l’acceìs als països iberoamericans. Al seu temps, Barcelona ofereix a les empreses mexicanes una posicioì estrateÌgica, hub d’entrada i distribucioì per la Peniìnsula IbeÌrica i Europa i eìs l’uìnic port de l'Estat espanyol amb connexioì ferroviaÌria directa a la resta del continent i per als països de la ribera mediterraÌnia.
Durant els darrers anys, MeÌxic s’ha consolidat com un dels 10 primers socis comercials del Port de Barcelona en mercaderia contenitzada i eìs el mercat que ha experimentat un creixement meìs important (+25%) en aquest segment de caÌrrega durant el primer semestre de 2014.
Finalment, en l’àmbit turístic Mèxic és un potent mercat emissor, atès que el turista mexicà que viatja a Europa té gran capacitat de despesa i viatja en grups familiars amb persones de diferents edats. En aquest sentit, Catalunya té una oferta adequada als diferents grups d’edat i interessos. Així, també cal destacar que la demanda de creuers està augmentant al mercat mexicà i Barcelona, com a port de sortida cap al Mediterrani, pot atraure aquests turistes. La motivació dels viatges dels mexicans és bàsicament de descoberta de ciutats i els itineraris culturals.
1