·        El conseller Felip Puig lidera una missió amb 33 empreses dels sectors de l’automoció i la moda
·        El conseller de Territori i Sostenibilitat Santi Vila encapçala la missió empresarial liderada pel Port de Barcelona que està formada per 35 empreses i diferents institucional de l’àmbit portuari de de la logística
·         L’objectiu de la missió, que es tindrà lloc entre dilluns i dijous vinent, és buscar oportunitats de negoci i d’inversió així com impulsar el comerç exterior entre Catalunya i Mèxic.
 
 
Barcelona,  4 d’octubre de 2014. – El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el conseller de Territori i Sostenibilitat Santi Vila encapçalaran la missió empresarial que Generalitat de Catalunya i Port de Barcelona duran a terme  la setmana vinent a Mèxic. La missió, que comptarà amb la participació de 33 companyies catalanes dels sectors de l’automoció i la moda i 35 empreses importadores i exportadores, del sector logístic i del sector portuari, es desenvoluparà entre dilluns i dijous vinent i té com a objectiu detectar noves oportunitats de negoci i inversió i impulsar el comerç̧ exterior entre Catalunya i Mèxic, a més d’enfortir la relació́ entre el Port de Barcelona i els ports mexicans.
 
Automoció, turisme i moda
La missió es desenvoluparà en dues agendes paral·leles. Per un costat la que lidera el Conseller Puig amb empresaris de l’automoció i de moda i per l’altra la liderada pel Port de Barcelona amb el seu President Sixte Cambra i encapçalada pel conseller Santi Vila.
Les empreses catalanes del sector de l’automoció i la moda es reuniran amb altres companyies mexicanes que busquen proveïdors o socis comercials, i a través de trobades i seminaris, organitzats per organitzada per ACCIÓ (l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa), coneixeran de primera mà les oportunitats que presenta l’economia mexicana. Així, per exemple, el grup d’empreses del sector de l’automoció es reunirà amb alguns dels principals fabricants d’automòbils a nivell mundial com General Motors, Nissan, Ford, Chrysler, entre d’altres, i amb l’Associació Mexicana de la Indústria de l’Automoció (AMIA).
 
De la seva banda, el grup de companyies catalanes del sector de la moda es reuniran amb centres comercials i grans superfícies com Palacio de Hierro i Liverpool i amb grups d’importadors i distribuïdors, fabricants i botigues especialitzades. També visitaran la companyia catalana Privalia, que té presència a Mèxic.
En el marc de la missió el conseller Puig també  es reunirà amb els representants de les dues associacions d’operadors i agències de viatges més importants de Mèxic. Una trobada que ha de servir per presentar les possibilitats turístiques de Catalunya i valorar el posicionament que té en aquest mercat.
La trobada amb els intermediari turístics mexicans també servirà per recollir idees i suggeriments per millorar la promoció de la destinació catalana en aquest país.

Logística i portuària
Per la seva banda, l’agenda dels empresaris que acompanya el conseller Vila inclou Jornades Empresarials, un Seminari Tècnic de Duanes i reunions bilaterals multisectorials, a més de trobades institucionals i altres activitats comercials.
La Cambra Espanyola de Comerç̧ a Mèxic (CAMESCOM) i l’Associació́ d’Agents de Duanes del Port de Veracruz, en col·laboració́ amb l’Associació́ Nacional d’Importadors i Exportadors de la República Mexicana (ANIERM) han estat les encarregades d’elaborar les agendes personalitzades de contactes per a les empreses participants.
Les Jornades Empresarials tenen l’objectiu de presentar al teixit empresarial mexicà les solucions que el Port de Barcelona i les infraestructures catalanes ofereixen als importadors i exportadors.
 
La missió́ presta una especial atenció́ al Port de Veracruz, immers actualment en un procés de modernització́ i ampliació́, i que compta amb una Marca de Qualitat desenvolupada amb el model del Port de Barcelona. El projecte d’ampliació́ del Port de Veracruz preveu triplicar la seva superfície i multiplicar per 5 la seva capacitat operativa, al temps que consolidarà̀ la seva posició́ com a hub per al Carib i Amèrica Llatina. El port disposa d’una Zona d’Activitats Logístiques, en fase de comercialització́, que també́ ha tingut com a referent la ZAL del Port de Barcelona. Així́, a Veracruz se celebrarà̀ una Jornada empresarial, una visita a les instal•lacions portuàries i un Seminari sobre la relació́ port-ciutat.
 
Mèxic, una economia a l’alça
L’economia mexicana va créixer l’any passat un 1,9%, i la previsió és que aquest 2014 ho faci un 2,9%. Compta amb 40 tractats de lliure comerç amb les principals economies del món, i a nivell d’infraestructures, té 16 ports marítims i 85 aeroports. És un país que, amb una població de més de 100 milions de persones, destaca per la seva proximitat amb els Estats Units, que representa el 25% del PIB mundial.
De gener a juliol de 2014 les exportacions catalanes al mercat mexicà han assolit els 722 milions d’euros. Aquesta xifra representa un increment de més d’un 13% respecte al mateix període de l’any passat.
Mèxic és considerat un país molt atractiu, ja que representa un gran mercat i actua com a potent hub de distribució́ que facilita l’accés als països iberoamericans. Al seu temps, Barcelona ofereix a les empreses mexicanes una posició́ estratègica, hub d’entrada i distribució́ per la Península Ibèrica i Europa i és l’únic port de l'Estat espanyol amb connexió́ ferroviària directa a la resta del continent- i per als països de la ribera mediterrània.
 
Durant els darrers anys Mèxic s’ha consolidat com un dels 10 primers socis comercials del Port de Barcelona en mercaderia contenitzada i és el mercat que ha experimentat un creixement més important (+25%) en aquest segment de càrrega durant el primer semestre de 2014.
I en l’àmbit turístic Mèxic és un potent mercat  emissor. El turista mexicà que viatja a Europa té gran capacitat de despesa. Viatgen en grups familiars amb diferents edats i Catalunya té una oferta adequada als diferents grups d’edat i interessos. Així també cal destacar que la demanda de creuers està augmentant al mercat mexicà. Barcelona, com a port de sortida cap al Mediterrani, pot atraure aquests turistes. La motivació dels viatges dels mexicans són bàsicament de descoberta de ciutats i els itineraris culturals.