La consulta telemàtica de nefrologia de l’Hospital de Mollet augmenta la capacitat resolutiva de l’atenció primària de l’àmbit de Granollers-Mollet i evita desplaçaments dels pacients a l’hospital
Fruit d’un projecte d’innovació nascut de les sinèrgies entre el Servei de Nefrologia de l’Hospital de Mollet i el Servei d’Atenció Primària Granollers-Mollet de l’Institut Català de la Salut (ICS) i, gràcies a la coordinació entre nivells assistencials a través d’un model d’atenció únic, s’ha pogut apropar l’atenció a la nefrologia als pacients tot el Vallès Oriental donant suport a totes les àrees bàsiques de salut del territori. D’aquesta manera, l’atenció especialitzada es posa a disposició de l’atenció primària, millorant la capacitat resolutiva i evitant desplaçaments dels pacients mitjançant les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
 
L’experiència s’insereix en la línia 3 d’actuació del Pla de salut 2011-2015: un sistema integrat més resolutiu des dels primers nivells i al territori, concretament en el projecte estratègic 3.1, concentrat a millorar la resolució en els àmbits de relació més freqüent entre l’atenció primària i l’atenció especialitzada. L’objectiu per al 2015 consisteix a reduir el nombre de visites a l’atenció especialitzada per oftalmologia, malalties de l’aparell locomotor, salut mental, dermatologia i urologia en un 10-15% segons l’especialitat.
 
En la majoria de les especialitats mèdiques, l’exploració física és probablement la part més important a l’hora de fer un diagnòstic, seguiment o determinar un tractament. La nefrologia en seria una excepció, ja que les decisions diagnòstiques o terapèutiques es basen gairebé sempre en resultats analítics o proves complementàries.
 
La patologia crònica en gent gran suposa més del 65% de les consultes dels Serveis de Nefrologia i la vinculació a les unitats d’hemodiàlisi fa que sovint l’atenció nefrològica es concentri en els hospitals de referència. Aquest fet pot provocar temps de desplaçaments elevats en territoris dispersos.
 
Mitjançant la coordinació entre nivells assistencials a través d’un model d’atenció únic, un pla terapèutic i uns protocols d’actuació comuns per al territori i utilitzant agendes virtuals compartides, els professionals d’atenció primària poden realitzar consultes virtuals programades amb una resposta no superior a les 48 hores per part del seu nefròleg de referència. Des de la seva implantació fa sis mesos s’han atès 102 interconsultes a la comarca.
 
Un projecte emmarcat en el Pla de salut
 
El Pla de salut 2011-2015 és el marc de referència per a totes les actuacions públiques en matèria de salut, en l’àmbit de la Generalitat de Catalunya. Aquest document estratègic articula la reforma del sistema sanitari català sobre tres eixos d’acció que donen resposta a les noves necessitats socials: l’abordatge de les malalties més comunes, l’atenció integral als pacients crònics i la modernització organitzativa.