- Les persones interessades podran presentar la seva candidatura fins al 10 de novembre de 2014
El Departament de Cultura ha obert concurs públic per a proveir la plaça de direcció del Projecte Arts Santa Mònica, Centre de la Creativitat, Barcelona. La persona seleccionada s’encarregarà de dissenyar la proposta de planificació operativa i dirigir-ne l’execució dins el termini de durada del projecte, que és de dos anys. El Departament compleix així amb el compromís adoptat fa un any i mig per tal de convocar la plaça de director de l’Arts Santa Mònica abans d’acabar el 2014.
Les persones interessades podran presentar la seva candidatura fins al 10 de novembre de 2014. Els candidats hauran de presentar el currículum vitae, amb la documentació acreditativa de l’experiència laboral, la formació i les capacitats al·legades, i una memòria (amb dues parts: anàlisi de les funcions del lloc convocat i proposta de desplegament dels objectius i línies estratègiques del projecte).
Els mèrits al·legats i les memòries seran valorats per un jurat format per professionals de la gestió i de diferents disciplines culturals, amb la composició següent:
- Joan Abellà, gerent del MACBA; David Albet, músic; Ventura Barba, director executiu d’Advanced Music (Sónar i Sónar +D); Laura Borràs, especialista en literatura comparada i digital; Cesc Casadesús, gestor cultural, ballarí i director del Mercat de les Flors; Lluís Cuevas, coordinador de programes de TV3; Vicent Fibla, director del Centre d’Art Lo Pati, d’Amposta, i expert en arts sonores i visuals; Clara Rodriguez, gestora cultural i subdirectora de la Fundació Teatre Lliure; Pilar Parcerisas, crítica d’art i curadora, i Glòria Picazo, crítica d’art, comissària i directora del Centre d’Art La Panera, de Lleida.
- Secretaria: Conxita Oliver
- Presidència: Gabriel Planella
El jurat avaluarà els mèrits i seleccionarà les persones aspirants que passen a la segona fase. El resultat d’aquesta primera fase i la data prevista per a la segona fase es faran públics, com a màxim, el dia 18 de novembre de 2014. En la segona fase, les persones aspirants seleccionades exposaran la memòria davant del jurat, fins a un màxim de 20 minuts, i a continuació, les persones membres del jurat podran efectuar les preguntes o demanar els aclariments que considerin oportuns.
Un cop realitzada l’exposició de la memòria, el jurat elevarà una proposta raonada per a la designació de la persona que hagi obtingut la major puntuació a la Secretaria General del Departament de Cultura. La resolució es publicarà al taulell d’anuncis del Departament de Cultura i als webs www.gencat.cat/cultura i www.artssantamonica.cat.
Perfil professional
Les persones que es vulguin presentar a la plaça han d’estar en possessió d’una titulació superior universitària i acreditar una trajectòria i experiència en nivells de responsabilitat en el terreny de la gestió cultural en sentit ampli (inclosa l’artística, la cultura digital i l’I+D+I en creativitat). Així mateix, cal demostrar coneixement s de llengües estrangeres i de llengua catalana a nivell d’usuari experimentat (C1).
Atès l’enfocament global i multidisciplinari que té el projecte, s’hauran d’acreditar coneixements específics i experiència en els diversos àmbits de la cultura, la creació artística, la creació de públics i l’elaboració de programes d’activitats de diferents disciplines en centres d’art i cultura contemporanis.
Igualment, s’hauran de demostrar habilitats de lideratge per a la implementació i revisió d’estratègies, polítiques i programes i capacitat de representar el centre Santa Mònica en el més ampli ventall d’àmbits i de construir i desenvolupar xarxes de relacions tant internes com externes.
Ateses aquestes consideracions, es valorarà específicament: l’excel·lència professional valorada a través de les variables de formació i d’experiència directiva en l’àmbit de la cultura contemporània; el coneixement, l’experiència i la vinculació amb el medi cultural català; les relacions amb el medi estatal i internacional de la cultura contemporània; les publicacions i aportacions a l’anàlisi de la gestió cultural i artística en l’àmbit de la cultura contemporània, i el coneixement de llengües estrangeres.
Funcions de la direcció del Projecte Arts Santa Mònica, Centre de la Creativitat
- Elaborar una proposta detallada de planificació operativa del projecte amb un mínim de 150 activitats i un màxim de 300.
- Un cop aprovada la proposta per l’òrgan competent, coordinar-ne l’execució i fer el seguiment de totes les actuacions programades. Aquesta programació té una durada màxima de dos anys i s’ha d’ajustar als objectius estratègics de projecte.
- Supervisar l’elaboració i execució del pressupost de cadascuna de les actuacions programades en el marc del projecte i informar l’òrgan competent sobre totes els qüestions que tinguin incidència pressupostària.
- Coordinar l’operativa de l’equip humà que participi en l’execució de cada actuació, per tal de donar resposta als objectis estratègics del projecte.
- Efectuar el seguiment i la implementació dels objectius estratègics del projecte.
- Participar i cooperar estretament en la preparació de projectes per a la xarxa de centres d’arts visuals a Catalunya, que coordina l’Àrea de Creació de la Direcció General de Creació i Empreses Culturals.
- Proporcionar en tot moment la informació que li sigui demanada en l’avaluació del grau d’assoliment dels objectius i compromisos assolits.
- Presentar, en el moment de finalització del projecte, que té una durada de dos anys, una memòria de les actuacions realitzades amb un informe d’avaluació sobre l’assoliment dels objectius previstos.
El nou Arts Santa Mònica
El nou enfocament de l’Arts Santa Mònica es resumeix en les visions següents:
- El centre com a aparador: plataforma de difusió i de descobriment de la creativitat contemporània a Catalunya. Catalitzador i capçalera de la xarxa de centres d’arts visuals a Catalunya.
- El centre com a node de formació: contribuir a la millora de les condicions dels creadors i dels agents culturals per tal que disposin dels mitjans necessaris per desplegar tot el seu potencial.
- El centre com a node de connexió: impulsar les connexions dels creadors i les empreses culturals amb la societat civil, el públic, els sectors específics, les entitats i les empreses per fer viables noves formes de col·laboració, intercanvi i de servei, amb una atenció especial cap a la cultura digital.
- El centre com a instrument d’assessorament: facilitar l’optimització de recursos establint xarxes, impulsant col·laboracions, coproduccions, cofinançaments, coparticipacions i cooperacions, tot creant canals permanents d’intercanvis.
- El centre com a espai de reflexió: promoure el debat i generar idees sobre els reptes creatius del nostre temps i sobre la relació entre creativitat i sensibilitat, creativitat i innovació, creativitat i societat, creativitat i coneixement, i creativitat i mercats. Espai d’educació en els llenguatges contemporanis.
- El centre com a plataforma de comunicació: altaveu del talent creatiu a través dels mitjans de comunicació generalistes i temàtics.