• La missió empresarial a Mèxic, encapçalada pel conseller Felip Puig, ha comptat amb la participació de 22 empreses del sector de l’automoció i 11 de la moda.
• Durant tota la setmana, la delegació catalana ha visitat empreses com Bosch, General Motors, Nissan o Volkswagen, i grans grups de centres comercials com Liverpool o Palacio de Hierro.
• El conseller d’Empresa i Ocupació també s’ha reunit amb institucions mexicanes com la Secretaria d’Economia del país, la de turisme i els governadors dels estats de Querétaro i Distrito Federal.
Generalitat de Catalunya i institucions mexicanes s’han compromès a treballar conjuntament per tal de recuperar el vol directe entre Barcelona i Mèxic. Aquest és un dels principals acords que el conseller d’Empresa i Ocupació Felip Puig ha portat a la maleta de la missió institucional i empresarial que ha tingut lloc aquesta setmana a Mèxic.
Un dels objectiu d’aquesta missió ha estat impulsar les relacions i el comerç exterior entre Catalunya i Mèxic així com el turisme. És per aquesta raó que Puig s’ha reunit amb el Secretari d’Economia de Mèxic, Ildefonso Guajardo, i altres institucions com la Secretaria de Turisme, el govern de l’estat de Querétaro i el de Distrito Federal i l’agència de promoció econòmica ProMéxico. El conseller català ha traslladat a les autoritats mexicanes “la posició logística que té Catalunya” que, sumada a la cultura i als lligams històrics dels dos països, “pot representar la porta d’entrada del país centre americà a Europa”.
En les reunions mantingudes aquests dies s’ha acordat signar dos convenis de col.laboració entre la Generalitat i la Secretaria de Turisme (SECTUR) de la ciutat de Mèxic per desenvolupar col.laboracions en matèria de turisme i en matèria de “smarts regions”.
Però el principal objectiu de la missió encapçalada pel conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha estat “buscar possibilitats perquè les empreses catalanes puguin trobar a Mèxic un mercat on expandir-se i invertir sense deslocalitzar-se”. I en aquest sentit, dues empreses han tancat acords comercials per convertir-se en proveïdores de companyies mexicanes. A més, 8 empreses més han pres la decisió d’implantar-se al mercat mexicà a mig termini.
El conseller ha posat de manifest que Mèxic és una “plataforma formidable de posicionament” tant a Amèrica del Nord com a Llatinoamèrica, un punt estratègic fonamental per l’entrada de les empreses catalanes en aquests mercats. Pel conseller, Mèxic ja és un país punter en producció i manufactura, i creu que a mig termini també ho serà en matèria d’R+D i inversió tecnològica. És per això que, subratlla, “la transferència tecnològica entre les dues regions serà fonamental per les nostres relacions futures”.
Puig ha recordat que les exportacions catalanes a Mèxic van superar l’any passat els 1.000 milions d’euros, concentrant el 32% de les vendes a l’exterior de l’Estat espanyol en aquest país. De fet, entre gener i juliol d’enguany les exportacions catalanes a Mèxic han crescut un 13% en relació amb el mateix període del 2013.
Durant la missió, les companyies catalanes del sector de l’automoció han tingut l’oportunitat de reunir-se amb els principals fabricants mundials d’aquest sector amb presència a Mèxic. Han mantingut reunions amb l’Associació Mexicana de la Indústria de l’Automoció (AMIA) i han visitat empreses de primer nivell com Bosch, General Motors, Nissan o Volkswagen per conèixer de primera mà les seves necessitats, possibilitats de col·laboració i perspectives de futur.
Les empreses catalanes del sector de la moda s’han reunit amb centres comercials, grups d’importadors i distribuïdors, fabricants i botigues especialitzades. Destaquen les trobades amb Liverpool, que compta amb 22 centres comercials al país i més d’1,3 milions de m2 d’àrea de venda, i Palacio de Hierro, que té 11 grans magatzems a ciutat de Mèxic i a poblacions com Monterrey, Puebla, Xalapa, Cuernavaca, Cancún o Acapulco. La delegació catalana també ha visitat l’empresa catalana Privalia, amb presència la país llatinoamericà.
La missió empresarial a Mèxic ha estat organitzada pel Departament d’Empresa i Ocupació a través d’ACCIÓ i ha tingut lloc durant aquesta setmana. Hi han participat 22 empreses del sector de l’automoció i 11 de la moda, amb l’objectiu de buscar oportunitats de negoci i d’inversió.