Des del nou portal es pot accedir a dues fotografies d’altíssima resolució de Sant Climent de Taüll i La Vicaria de Marià Fortuny, realitzades pel web www.patrimoni.gencat.cat
El conseller Tresserras ha destacat que aquest projecte és "un pas endavant indiscutible pel que fa a l'accessibilitat i democratització del nostre patrimoni cultural"
El conseller Tresserras ha destacat que aquest projecte és "un pas endavant indiscutible pel que fa a l'accessibilitat i democratització del nostre patrimoni cultural"

Des d’avui està actiu el nou portal de col·leccions en línia del MNAC, que permet consultar les prop de 1.900 obres exposades a les col·leccions permanents del Museu. Aquest nou portal, http://art.mnac.cat, és la primera fase d’un ambiciós projecte de gestió documental i de continguts del MNAC. Permet accedir a la imatge de totes les obres exposades a la col·lecció permanent, així com a la seva fitxa tècnica, amb la informació en tres idiomes: català, castellà i anglès.
En la presentació del nou portal, el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha destacat que aquest projecte és "un pas endavant indiscutible pel que fa a l'accessibilitat i democratització del nostre patrimoni cultural, i consolida el paper de lideratge que exerceix el MNAC". El conseller Tresserras ha explicat que el nou portal s'inscriu en el Pla de digitalització de la cultura catalana de la Generalitat que pretén, entre d'altres accions, fer accessible tot el patrimoni a tracés de la xarxa.
El conseller ha declarat que "tenim la responsabilitat i l'obligació d'adaptar-nos a la tecnologia digital. Totes les cultures ho hauran de fer. I com més aviat i més eficientment ho fem, serà millor per a la nostra cultura".
Una cerca avançada a través del portal facilita la consulta de les obres des de diferents categories: col·lecció, autor, títol, cronologia, nombre d'inventari, període, classificació genèrica i tema, entre d'altres. El nou portal és dinàmic i s’actualitzarà contínuament, ja que està integrat en el sistema de gestió documental del museu, Museum Plus.
En la presentació del nou portal, el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha destacat que aquest projecte és "un pas endavant indiscutible pel que fa a l'accessibilitat i democratització del nostre patrimoni cultural, i consolida el paper de lideratge que exerceix el MNAC". El conseller Tresserras ha explicat que el nou portal s'inscriu en el Pla de digitalització de la cultura catalana de la Generalitat que pretén, entre d'altres accions, fer accessible tot el patrimoni a tracés de la xarxa.
El conseller ha declarat que "tenim la responsabilitat i l'obligació d'adaptar-nos a la tecnologia digital. Totes les cultures ho hauran de fer. I com més aviat i més eficientment ho fem, serà millor per a la nostra cultura".
Una cerca avançada a través del portal facilita la consulta de les obres des de diferents categories: col·lecció, autor, títol, cronologia, nombre d'inventari, període, classificació genèrica i tema, entre d'altres. El nou portal és dinàmic i s’actualitzarà contínuament, ja que està integrat en el sistema de gestió documental del museu, Museum Plus.
Aquesta base de dades s'anirà ampliant en nombre de registres fins a incloure tots els fons del Museu. En els pròxims mesos s'enriquirà també la informació ja disponible en aquesta primera fase i es podrà consultar una fitxa tècnica ampliada, fotografies complementàries de la peça, així com vídeos i altres documents relacionats amb l'autor, l'obra i la seva història.
El nou portal de col·leccions en línia del MNAC permetrà, a més, comprar les imatges digitalitzades a través d'aquest mateix subportal, gràcies a la implementació d'una plataforma de pagament.
La publicació en línia de les col·leccions del Museu forma part del projecte "Art i tecnologia, nous camins per al coneixement", que compta amb una ajuda del Plan Avanza, del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.
Museus en línia
El MNAC també participa en elweb www.museusenlinia.gencat.cat que recull la documentació dels museus catalans i permet la cerca sobre tots els fons conjuntament. En l’actualitat hi aporta 445 fitxes, i pròximament actualitzarà aquesta participació amb tota la informació que apareix en el nou catàleg en línia. Museus en Línia, impulsada pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, recull actualment la documentació de 42 museus catalans amb un total de 230.000 objectes.
El MNAC també participa en elweb www.museusenlinia.gencat.cat que recull la documentació dels museus catalans i permet la cerca sobre tots els fons conjuntament. En l’actualitat hi aporta 445 fitxes, i pròximament actualitzarà aquesta participació amb tota la informació que apareix en el nou catàleg en línia. Museus en Línia, impulsada pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, recull actualment la documentació de 42 museus catalans amb un total de 230.000 objectes.
Les gigafotos de Sant Climent de Taüll i La Vicaria de Marià Fortuny
Des del nou portaldel MNAC es pot accedir a dues gigafotos, fotografies d’altíssima resolució consultables per Internet, realitzades pel web www.patrimoni.gencat.cat en el seu projecte de difusió del patrimoni cultural català a Internet.
Des del nou portaldel MNAC es pot accedir a dues gigafotos, fotografies d’altíssima resolució consultables per Internet, realitzades pel web www.patrimoni.gencat.cat en el seu projecte de difusió del patrimoni cultural català a Internet.
El MNAC i la Direcció General del Patrimoni Cultural van acordar l’any 2009 la realització de dues gigafotos d’obres d’art del museu, les pintures murals romàniques de l’absis central de Sant Climent de Taüll i La Vicaria de Marià Fortuny. Les gigafotos són imatges d’alta resolució, que poden tenir fins a 50 vegades la resolució d’una càmera fotogràfica normal. Malgrat les seves dimensions, són consultables per Internet en temps real. Es tracta d’una tècnica molt similar a la que fa servir Google per a Google Maps o Google Earth.
El nivell de detall extrem a quèes pot arribar permet veure aspectes de l’obra que són impossibles de veure en la contemplació directa, per exemple des del detall de la pinzellada de Fortuny fins als talls que separen les diferents parts de les pintures murals arrencades del mur de Sant Climent de Taüll.
Sant Climent de Taüll
Per aconseguir imatges amb tanta resolució es fan una sèrie de fotografies de detall de l’objecte que es munten acuradament fins aconseguir una imatge final sencera. La de Sant Climent de Taüll, per exemple, es va fer a partir del muntatge de 113 fotografies d’alta resolució. El resultat final és una imatge de 21861 x 31482 píxels, és a dir 688 milions de punts. Una càmera normal actualment pot tenir entre 10 i 15 megapíxels (milions de punts). La imatge un cop processada es descomposa en una piràmide de carpetes amb 14.167 imatges de 256 x 256 píxels que es mostren segons el nivell de zoom que utilitza l’usuari.
Per aconseguir imatges amb tanta resolució es fan una sèrie de fotografies de detall de l’objecte que es munten acuradament fins aconseguir una imatge final sencera. La de Sant Climent de Taüll, per exemple, es va fer a partir del muntatge de 113 fotografies d’alta resolució. El resultat final és una imatge de 21861 x 31482 píxels, és a dir 688 milions de punts. Una càmera normal actualment pot tenir entre 10 i 15 megapíxels (milions de punts). La imatge un cop processada es descomposa en una piràmide de carpetes amb 14.167 imatges de 256 x 256 píxels que es mostren segons el nivell de zoom que utilitza l’usuari.
La captura de les imatges de l’absis de Sant Climent de Taüll va ser especialment difícil per la complexitat de la seva forma, en no ser una pintura plana sinó en forma de conca tridimensional amb pintures frontals i laterals. Triar el punt des del qual es feien les fotografies va ser crític per aconseguir una imatge sense deformacions de perspectiva. Per construir la gigafoto de Sant Climent va ser necessària una jornada sencera de treball en les sales del museu. Després el tractament de la imatge va requerir de 6 jornades de processament.
La Vicaria
La pintura La Vicaria és un quadre de dimensions reduïdes (60x93,5cm) però amb un extraordinari nivell de detall de la pinzellada del seu autor, Marià Fortuny, un dels millors pintors del segle XIX. La imatge final de “La Vicaria” té 21771 x 15882 píxels, és a dir 345 milions de punts. Cada centímetre quadrat de la pintura té a la gigafoto més de 60.000 punts.
La pintura La Vicaria és un quadre de dimensions reduïdes (60x93,5cm) però amb un extraordinari nivell de detall de la pinzellada del seu autor, Marià Fortuny, un dels millors pintors del segle XIX. La imatge final de “La Vicaria” té 21771 x 15882 píxels, és a dir 345 milions de punts. Cada centímetre quadrat de la pintura té a la gigafoto més de 60.000 punts.
Amb les dues gigafotos es presenten també quatre vídeos explicatius sobre la tècnica pictòrica, la conservació de les pintures i el procés de confecció.
Les gigafotos de patrimoni.gencat
Patrimoni.gencat ha publicat en els últims dos anys una dotzena de gigafotos d’obres d’art i monuments catalans. En el que resta de 2010 està previst que publiqui una nova gigafoto cada mes.
Patrimoni.gencat ha publicat en els últims dos anys una dotzena de gigafotos d’obres d’art i monuments catalans. En el que resta de 2010 està previst que publiqui una nova gigafoto cada mes.
El MNAC i la Direcció General del Patrimoni Cultura ltenen acordada la realització de noves gigafotos d’obres d’art rellevants del museu durant l’any 2010.



