· El conseller d’Interior ha destacat que Catalunya s’ha situat com a cinquè millor país de la Unió Europea amb menys nombre de persones mortes per milió d’habitants
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha participat avui en una sessió del Cercle d’Infraestructures amb una conferència sobre polítiques de seguretat viària, on ha fet un balanç positiu, tot i que “sempre millorable”, ha dit, pel que fa a la sinistralitat de Catalunya. “Entre el 2010 i el 2013 s’ha produït una reducció del 31% en víctimes mortals, però no ens podem congratular, hem de mantenir la tensió. Fa uns anys això hauria estat impensable d’assolir”, ha afirmat.
Espadaler ha explicat que el model de seguretat viària a Catalunya és un model que mira a Europa i que sempre ha estat així. Ha posat en valor la tasca que ha fet el Servei Català de Trànsit per aconseguir-ho: “la clau ha estat que les polítiques de trànsit no han canviat amb els anys, malgrat hagin canviat els polítics”.
En la conferència, el titular d’Interior ha explicat els eixos principals del Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020, que té com a un dels objectius introduir el concepte de “responsabilitat compartida en la seguretat viària a tots els nivells”, amb una implicació de tots els agents públics i privats, i amb una política d’actuacions particulars sobre grups particulars.
El conseller ha recordat que el Servei Català de Trànsit ha creat dos grups de treball per incidir en dues problemàtiques preocupants: la mortalitat entre els motoristes i els accidents de trànsit en l’entorn laboral. Espadaler, a més, ha avançat que s’està creant un tercer grup de treball: “volem impulsar, d’acord amb els professionals del sector, un segell de qualitat per a autoescoles que vulguin donar un valor afegit de distinció als seus alumnes”.
Espadaler ha destacat que l’educació ha estat clau per “salvar vides”, i ha dit que es continuarà apostant per “la implicació dels més joves” en la seguretat viària. En aquest sentit, ha anunciat la creació d’un carnet del copilot infantil, que es presentarà el mes de desembre en el marc del Saló de la Infància.
El titular d’Interior ha destacat que des que el carril BUS-VAO funciona de manera permanent i bidireccional, ara fa un mes, “ja ha augmentat el seu trànsit en un 93% i, en el cas dels autobusos, un 115%”. En aquest sentit, Espadaler ha dit que d’aquesta forma es “guanya eficiència en una infraestructura que fins ara havia estat poc utilitzada i en la qual confiem com una aposta a favor d’un transport cada vegada més col·lectiu i sostenible”.
Entre les mesures de la millora de la gestió viària, el conseller ha destacat la posada en marxa dels radars per tram, així com els avisos a través dels panells de missatgeria variable per reduir els excessos de velocitat, i ha destacat que aquest setembre hem enllaçat “per primera vegada a la història fins a cinc caps de setmana sense ni una sola víctima mortal a les carreteres”.
El conseller ha conclòs la conferència destacant la importància de tenir plenes competències en matèria de trànsit i subratllant les claus per assolir els objectius marcats. “Exercim la competència amb competència, amb coherència i amb coresponsabilitat”, ha explicat.
L’acte ha comptat amb la presència del president de la Fundació del Cercle d’Infraestructures, Pere Macias; el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Sixte Cambra; el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, i el director del Grup Editorial El Vigia, Dalmau Codina.