El Departament de Cultura, el Gremi de Llibreters de Catalunya i la Universitat de Barcelona organitzen per tercer any consecutiu el
Diploma de postgrau de Llibreria, que pretén oferir els coneixements i les capacitats per a la incorporació laboral en negocis de llibreria. Aquest postgrau és el primer de l'Estat espanyol amb intenció de continuïtat i fruit de la relació entre empresa i universitat.
El postgrau és possible gràcies al Programa Llibreria Activa del Departament de Cultura, mitjançant el qual es subvenciona el 80% del pressupost de l’activitat. Aquest programa s’emmarca dins els objectius del Pla Nacional de Lectura 2012-2016 100% lectors.
El Diploma s'adreça a qualsevol persona amb titulació universitària i a totes aquelles que, independentment de la seva formació inicial, tinguin un interès professional en l'àmbit de la llibreria. Ofereix coneixements relacionats amb el negoci de la llibreria; el marc legal, administratiu i comptable; els aspectes tecnològics de la producció, la distribució i el circuit del llibre (imprès i digital); el sector econòmic i les estratègies empresarials i de màrqueting; la gestió de la llibreria quant al fons, la presentació i l'atenció al client, així com tots els recursos d'informació i localització bibliogràfica. S’imparteix a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació i s’hi poden inscriure un màxim de 25 alumnes.
El postgrau vol formar professionals capaços d’inserir-se amb èxit en l’àmbit llibreter. Els seus objectius principals són:
- Conèixer aspectes legals en el marc del negoci de llibreria.
- Saber aplicar els aspectes administratius i comptables en l’àmbit llibreter.
- Conèixer els diferents models i tipus de negocis de llibreria.
- Adquirir una metodologia de treball adequada al funcionament de qualsevol model de llibreria.
- Gestionar eficaçment i eficientment el fons d’una llibreria.
- Utilitzar les aplicacions informàtiques necessàries per al control de fons i estocs.
- Saber usar les principals eines de recuperació bibliogràfica bàsica especialitzada en l’entorn de la llibreria.
- Saber utilitzar i transmetre les qüestions tècniques relatives al llibre digital.
- Aplicar les tècniques de comunicació i màrqueting.
- Saber posar en pràctica les tècniques per a una bona atenció al client.