El conseller de Salut destaca la feina de les associacions en el marc del Consell i es mostra convençut de què "com més junts anem més a prop de les solucions serem"
Més de 400 pacients i professionals posen en comú coneixements i reflexions adreçades a millorar l’atenció sanitària i el sector associatiu
La II Jornada del Consell Consultiu de Pacients ha reunit avui més de 400 persones entre pacients i professionals a l’auditori de l’edifici Vèrtex del Campus Nord de la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC). A la Jornada hi participen pacients, familiars, entitats de pacients i professionals sanitaris i socials.
La Jornada, amb el lema "Compartir per avançar" es consolida en aquesta segona edició com un marc de referència per a la reflexió conjunta amb l’objectiu d’avançar en la millora del sistema sanitari en general i del sector associatiu en particular.
El conseller de Salut, Boi Ruiz, ha inaugurat la Jornada destacant la importància del Consell Consultiu de Pacients com a punt de trobada "on treballar junts per trobar solucions als problemes i donar resposta a les necessitats dels pacients". El conseller s’ha mostrat convençut que "com més junts anem més a prop de les solucions serem". En aquest sentit ha posat com a exemple de col·laboració la targeta "No puc esperar" per a persones amb malaltia inflamatòria intestinal, que s’ha posat en funcionament a partir de les peticions d’associacions de pacients.
La conferència inaugural ha anat a càrrec del cap d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital de Sant Pau i membre de l’Institut Borja de Bioètica, Jordi Craven-Bartle, i de l’actor Joan Pera. Craven-Bartle ha explicat com la bioètica està al servei de les persones més fràgils. Segons Craven-Bartle "la bioètica aplicada a la medicina obliga a donar una atenció de qualitat". Ha conclòs la conferència explicant que ser metge vol dir "comunicar-se amb els pacients: aixecar la mirada i mirar als ulls dels altres per percebre com se senten".
Per la seva banda, l’actor Joan Pera ha explicat, a través de l’humor, com es pot millorar la comunicació entre el metge i el pacient. Segons Pera "val la pena ser bons metges però també val la pena ser bons comunicadors". També ha explicat que cal fer difusió del Consell Consultiu de Pacients perquè tothom sàpiga que existeix "aquest servei a la salut i al país". Pera ha conclòs: "estic molt content que hi sigui, i tinc la certesa i la confiança que passi el que passi sereu al meu costat".
La primera taula rodona de la Jornada ha estat moderada per la periodista Maria Xinxó i ha volgut aportar una visió internacional a la tasca del Consell Consultiu de Pacients. Els ponents de diferents associacions europees han apropat la seva experiència sobre com participar en l’elaboració i implementació de polítiques públiques sanitàries.
En la seva intervenció la directora general d’Ordenació i Regulació Sanitàries del Departament de Salut, Roser Vallès, ha destacat que l’objectiu del Consell és "donar veu directa als pacients perquè participin a fer les polítiques públiques que els afecten". Ha explicat que aquest és un compromís del Departament de Salut i del Govern de la Generalitat i "per tant un compromís de país". L’objectiu, ha explicat, és "fer polítiques per a pacients amb els pacients".
Una segona taula rodona ha estat moderada per la periodista Marta Arrufat i hi han participat diferents agents que participen en el sistema sanitari: metges, farmacèutics, educadors socials, pacients, familiars de pacients i representants d’associacions.
La Jornada continua aquesta tarda amb un homenatge a qui va ser vicepresident del Consell Consultiu de Pacients, Albert Jovell. Després es celebrarà una darrera taula rodona moderada pel periodista Josep Puigbó on diferents associacions de Catalunya debatran sobre com avançar cap a un sector associatiu fort.
La Jornada ha estat presentada per l’humorista Jordi LP i la cloenda anirà a càrrec dels pallassos d’hospital Pallapupas.
Consell Consultiu de Pacients de Catalunya
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya es va crear l’octubre de l’any 2012. Es tracta d’un òrgan permanent de consulta i participació dels representants dels pacients del sistema català de salut. La finalitat és donar veu directa als pacients i possibilitar la seva participació en l’elaboració de les polítiques de salut. Es tracta, en definitiva, d’una iniciativa innovadora de col·laboració entre pacients i administració, en un exercici de transparència i coresponsabilitat mútua.
Més informació:
2