· Aquesta iniciativa forma part del desenvolupament del programa Enoturisme Catalunya que té com a objectiu principal establir un model integrador de gestió de l’enoturisme a Catalunya, basat en la promoció d’una oferta diversa però estructurada, que respecti les necessitats, la identitat i els interessos de les diferents DO catalanes.
· En el marc d’aquest programa, també s’han creat els primers Premis d’Enoturisme de Catalunya 2015 i a principis d’any començarà a funcionar, com a prova pilot, un sistema de recollida d’estadístiques en una vintena de cellers.
El departament d’Empresa i Ocupació, a través de la Direcció General de Turisme, ha començat a desplegar aquesta setmana el programa de senyalització enoturística arreu del territori.
Un total de 30 plafons indicaran l’entrada a les Denominacions d’Origen (DO) vinícoles catalanes d’Alella, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla de Bages, Priorat, Tarragona i Terra Alta. Ubicats a diversos punts de carreteres catalanes, la nova senyalització pretén donar visibilitat i identificar de manera clara aquelles zones del territori on el visitant pot trobar recursos singulars i propostes relacionades amb l’enoturisme.
Enoturisme Catalunya és el programa de la Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta turística catalana vinculada a l’enoturisme, amb el repte de posicionar Catalunya com a destinació referent en enoturisme a escala mundial.
En el marc d’aquest programa, ara fa un any es va crear la Taula d’Enoturisme amb l’objectiu principal de treballar amb la màxima cooperació i coresponsabilitat publicoprivada en la millora de la competitivitat enoturística del territori en tots els àmbits: qualitat, especialització, estratègia, innovació, coneixement, senyalització, promoció i comercialització. En formen part la Direcció General de Turisme, l’INCAVI, l’Agència Catalana de Turisme, els Patronats de les 4 Diputacions, Turisme de Barcelona, URV, les DO’s i empreses, cellers i professionals destacats del món de l’enoturisme.
El projecte Enoturisme Catalunya es basa en la promoció d’una oferta diversa, de qualitat i estructurada, que respecti les necessitats i la identitat de les DO que existeixen a Catalunya (Alella, Catalunya, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla de Bages, Priorat, Tarragona, Terra Alta i Cava). Un altre dels objectius del programa és també ajudar a millorar la competitivitat d’aquelles ofertes que encara no estan preparades, donant suport i formació a territoris i empreses. El projecte integra els diferents ens implicats: administracions públiques, Rutes del Vi, INCAVI, DO’s, Universitat Rovira i Virgili i el sector privat.
1ers Premis d’Enoturisme de Catalunya 2015
També en el marc del programa Enoturisme Catalunya, la Direcció General de Turisme, a iniciativa dels membres de la Taula d’Enoturisme, ha creat els primers Premis d’Enoturisme de Catalunya 2015 amb l’objectiu de reconèixer les millors iniciatives enoturístiques que s’han posat en marxa al país. El lliurament d’aquests guardons està previst per a la primavera de 2015.
Els premis pretenen ser un estímul per a totes les empreses perquè vetllin per la qualitat, sostenibilitat i especialització del seu producte enoturístic, incentivar-les a la millora continua de les seves ofertes i innovar a l’hora de plantejar noves propostes enoturístiques. A més del reconeixement que suposa el premi, l’Agència Catalana de Turisme integrarà les iniciatives guanyadores dins la seva estratègia de promoció als mercats internacionals.
S’hi podran presentar tot tipus d’empreses privades amb una relació directa amb l’enoturisme a Catalunya com ara cellers, restaurants temàtics, allotjaments especialitzats, empreses d’activitats, agències de viatges, operadors majoristes especialitzats en origen, botigues especialitzades, transportistes, museus del vi.
S’han establert les sis categories següents:
- Allotjaments: adreçada a cellers que disposin d’un allotjament en el seu establiment així com als allotjaments de la zona estretament lligats al vi i a l’enoturisme que ofereixen estades temàtiques.
- Restaurants relacionats amb el turisme del vi: orientada a cellers amb restaurant on utilitzen productes del territori, així com a restaurants que demostrin una significativa participació en el turisme vitivinícola, fomentin la cultura del vi, treballin estretament amb els cellers de la regió i afavoreixin la comercialització del vi català.
- Art i Cultura: destinada a cellers que disposen de museus o galeries i a aquells que ofereixen esdeveniments específics lligats a qualsevol forma d'art i de cultura (concerts, jocs, tallers artístics, xerrades, etc...).
- Experiències innovadores d’enoturisme en cellers: pensada per a aquells cellers que ofereixen als visitants activitats i experiències educatives o de recreació diferents, innovadores i singulars.
- Experiències enoturístiques ofertes per agències de viatges especialitzades, agències receptores especialitzades, operadors majoristes especialitzats, operadors de circuits en cellers, empreses d’activitats enoturístiques, transportistes i d’altres: dirigida a establiments i operadors que no siguin productors de vi i que ofereixen experiències innovadores en l’àmbit de l’enoturisme.
- Pràctiques sostenibles/responsables d’enoturisme: activitats, propostes i productes que ofereixin cellers, allotjaments, restaurants, empreses d’activitats, operadors, etc. basats en criteris de turisme responsable.
Implantació d’un gestor estadístic
Una altra de les iniciatives que es posaran en marxa en els propers mesos, és la implementació del Gestor Estadístic de la Direcció General de Turisme en l’àmbit enoturístic, amb una enquesta dissenyada específicament pels cellers.
L’objectiu és recollir informació sobre la demanda del producte enoturístic i sobre el perfil d’aquests visitants, així com comparar dades amb d’altres destinacions i cellers de característiques semblants. Aquestes dades han de permetre conèixer i avaluar les tendències de la demanda, segmentar el client i disposar d’un sistema d’indicadors que permeti millorar la promoció i la comercialització del producte enoturístic català en els diferents mercats emissors.
Està previst que aquest sistema de recollida d’estadístiques comenci a funcionar com a prova pilot en una vintena de cellers de les diferents DO catalanes a principis de l’any que ve.
Primer mapa guia de l’enoturisme a Catalunya
Pel que fa a la promoció, a banda de l’organització de jornades de comercialització, viatges de familiarització i de premsa, participació en diversos esdeveniments i en fires especialitzades, l’Agència Catalana de Turisme acaba d’ editar el primer mapa guia de l’enoturisme a Catalunya.
Disponible en català/castellà i anglès/alemany, el mapa explica les característiques de les 12 DO catalanes, presenta diverses propostes turístiques al voltant del món del vi i recull altres dades d’interès com ara fires i festes del vi que tenen lloc a Catalunya, agències de viatge especialitzades en aquest producte i museus i centres d’interpretació per conèixer la història vitivinícola de Catalunya.
2