- Els consells de prevenció i autoprotecció en l’àmbit domèstic s’han elaborat en base a l’experiència i els coneixements del Cos de Bombers en els serveis d’incendis a la llar
- La constatació de l’afectació personal de les persones grans i les persones amb necessitats especials en aquest tipus de sinistres ha empès la DGPEIS a treballar envers aquests col·lectius amb la col·laboració d’altres institucions, com les Diputacions de Barcelona i Girona, l’ONCE o la FATEC
A les portes de la temporada d’hivern, la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS) torna a posar en marxa la campanya de Seguretat a la Llar “Ho pots evitar”, per tal de recordar a la població quins són els consells que ha de tenir en compte. Aquests consells van en dues línies: la preventiva, per tal d’evitar els incendis a la llar, i la de l’autoprotecció, amb indicacions de com actuar en els primers moments de patir un incendi a casa.
La pàgina web www.gencat.cat/interior/seguretatalallar continua sent la porta d’entrada dels ciutadans a la prevenció, i el compte de twitter dels Bombers de la Generalitat (@bomberscat) un dels seus canals de difusió.
La campanya de seguretat a la llar “Ho pots evitar”, que consta de diverses línies d’actuació i accions periòdiques estacionals es fonamenta en un gran eix: la seva orientació a la ciutadania. Els seus consells de prevenció i autoprotecció neixen de l’experiència del Cos de Bombers en els serveis per incendis a la llar, i s’adrecen directament als ciutadans perquè aquests apliquin actuacions preventives en àmbits domèstics, les instal·lacions elèctriques, els aparells de calefacció, el gas, etc. La reacció als primers moments de patir un incendi a casa és bàsica, per això, els Bombers incorporen en els seus consells l’autoprotecció com una eina importantíssima que ha d’ajudar en la reducció dels danys, tant personals com materials en cas d’incendi.
A més, en aquesta mateixa pàgina web, i seguint la línia encetada l’hivern passat, es poden consultar consells de seguretat per a llars de foc, i que recorden aspectes tan importants per a la seguretat com la neteja de les xemeneies, la protecció contra incendis, etc.
La campanya d’aquest hivern s’orienta sobretot al col·lectiu de gent gran
Set de les catorze víctimes mortals en incendis a la llar d’aquest any tenien més de 70 anys. Aquesta constatació ha estat objecte d’estudi pels tècnics del Servei de Prevenció dels Bombers de la Generalitat i els ha dut a encetar diverses línies d’actuació amb altres institucions, per tal d’arribar millor i de forma més directa a aquest col·lectiu, un dels més vulnerables de la nostra societat.
Edat víctimes mortals 2014*
|
|
> 80
|
6
|
61 a 80
|
1
|
41 a 60
|
2
|
21 a 40
|
1
|
< 20
|
4
|
Total
|
14
|
(*Dades fins al 31 d’octubre)
Col·laboració amb les Diputacions de Barcelona i de Girona
Atès que les persones grans són un dels segments de població amb més afectació en els serveis per incendis a la llar, des del servei de Prevenció de la DGPEIS s’està treballant amb les Diputacions de Barcelona i de Girona, principalment en accions dirigides a incrementar la seguretat de les persones grans, a través dels serveis de teleassistència.
En aquest sentit, per exemple, s'ha fet formació i assessorament als treballadors del servei de teleassistència, que presta l'empresa TUNSTALL TELEVIDA, els quals incorporaran missatges preventius en les seves trucades periòdiques de control a aquest col·lectiu. Les mateixes diputacions faran difusió de les mesures de seguretat en un àmbit més general, a través dels municipis.
D’altra banda, la Diputació de Barcelona treballa actualment en la reimpressió reedició del fulletó, que es distribuirà a tots els ajuntaments.
Xerrades de prevenció a FATEC
La Federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya (FATEC) treballa amb persones grans, col·lectiu que, com comentàvem anteriorment, és un dels que més preocupen a la DGPEIS, motiu pel qual els Bombers de la Generalitat tenen previst oferir també diverses xerrades de prevenció.
Formació a personal de l’ONCE
Els Bombers de la Generalitat també han encetat una línia col·laborativa amb l’Organització Nacional de Cecs d’Espanya (ONCE), tot fent formació al personal tècnic que treballa directament en el suport a les persones afiliades de l’ONCE. A més, s’han planificat diverses xerrades formatives destinades a les seves persones afiliades, i que es duran a terme a partir del mes de gener de 2015 per diverses comarques catalanes. Cal destacar que l’ONCE també traduirà al braille dels missatges de la campanya de Seguretat a la Llar.
Sessions informatives a personal de la Creu Roja
A mitjan de novembre, tècnics del Servei de Prevenció de la DGPEIS faran una sessió formativa al personal tècnic de Creu Roja, per tal que aquest esdevingui en elements transmissors de tots els missatges i materials elaborats.
Consells de seguretat en matèria de prevenció d’incendis a la llar
A la cuina
· Evita distraccions quan tinguis alguna cosa al foc!
· Una conversa per telèfon, un programa a la televisió, buscar alguna cosa a internet ens poden
· fer oblidar que tenim el foc de la cuina encès
· Quan acabis de cuinar, comprova sempre que els fogons estan apagats
· Hem d’evitar deixar els fogons de la cuina encesos quan sortim de casa
· Neteja sovint els filtres de la campana extractora
· Si s’encén l’oli d’una paella, tapa-la i aparta-la del foc.
· No hi tiris mai aigua
L’electricitat
· No sobrecarreguis els endolls
· No cobreixis els llums o làmpades amb teles, papers o plàstics
· La instal·lació elèctrica de casa ha de ser manipulada exclusivament per professionals
Els aparells de calefacció
· Cal apartar qualsevol aparell calefactor dels materials combustibles com cortines, llençols, materials entapissats, cobrellits, sofàs, etc.
· Evita una altra situació de molt risc: eixugar la roba posant-la al costat d’estufes o llars de foc
Tres consells més
· Les espelmes, barres d’encens o qualsevol altre element amb brasa o flama oberta han d’estar apartats de tot material combustible i han de quedar ben apagats abans d’anar a dormir o de marxar de casa.
· Si sents olor de gas, no obris cap interruptor (llum, extractor de la cuina, timbre...): has d’obrir totes les finestres que puguis per ventilar, tancar la clau de pas del gas i avisar la companyia subministradora o els bombers a través del telèfon 112.
· Si fumes, assegura’t que les cigarretes estan ben apagades abans de llençar-les a la brossa. Si cal, mulla-les
Actuació en cas d’incendi
El foc és a casa teva i NO pots sortir
· Vés cap a un lloc on et puguin veure des de l’exterior i tanca totes les portes que travessis.
· Posa roba molla (llençols, tovalloles, samarretes...) a les escletxes de la porta per evitar el pas del fum.
· Truca als bombers a través del telèfon 112 i fes-te veure des de l’exterior.
El foc és a casa teva i SÍ que pots sortir
· Surt de casa i tanca totes les portes que puguis. Només si pots, agafa les claus de casa per donar-les als bombers quan arribin.
· Vés fins al carrer baixant per les escales; no utilitzis mai l’ascensor.
· Sempre hauràs d’anar cap avall, no intentis fugir cap amunt.
· Des del carrer truca als bombers a través del telèfon 112.
· Mai has d’intentar tornar a entrar a casa: si ens avises al més aviat possible, els bombers arribem ràpidament.
Si l’incendi és en un altre pis i l’escala està plena de fum
· Queda’t a casa i no intentis sortir: el lloc més segur és casa teva. Si intentes sortir per una escala plena de fum, posaràs la vida en perill.
· Avisa sempre els bombers a través del telèfon 112. Mai pensis que algú altre ja ho deu haver fet.
· Posa roba molla (llençols, tovalloles, samarretes...) a les escletxes de la porta d’entrada del teu pis per evitar el pas del fum.
· Quan arribin els bombers, fes-te veure per una finestra o balcó.
Rati víctimes mortals per milió d'habitants
(*VEURE TOTA LA INFORMACIÓ AL ARXIU ADJUNT PDF)
Estacionalitat serveis incendis a la llar entre el 2009 i el 2014
Períodes entre els mesos d’agost i juliol de l’any següent (Bombers de la Generalitat)
Incendis d'edificis 2009 - 2014: Víctimes mortals per temporada de l'any (Bombers de la Generalitat)
Any
|
Temporada
|
Víctimes mortals
|
Actuacions
|
2009
|
De Novembre fins a Març
|
11
|
2.390
|
Resta any
|
3
|
1.618
|
|
Total 2009
|
14
|
4.008
|
|
2010
|
De Novembre fins a Març
|
9
|
2.560
|
Resta any
|
4
|
1.684
|
|
Total 2010
|
13
|
4.244
|
|
2011
|
De Novembre fins a Març
|
5
|
2.316
|
Resta any
|
5
|
1.587
|
|
Total 2011
|
10
|
3.903
|
|
2012
|
De Novembre fins a Març
|
12
|
2.598
|
Resta any
|
3
|
1.609
|
|
Total 2012
|
15
|
4.207
|
|
2013
|
De Novembre fins a Març
|
12
|
2.619
|
Resta any
|
2
|
1.521
|
|
Total 2013
|
14
|
4.140
|
|
2014*
|
De Novembre fins a Març
|
10
|
1263
|
Resta any
|
4
|
1806
|
|
Total 2014*
|
14
|
3.069
|
(*Dades fins al 31 d’octubre)
Víctimes mortals per comarques (Bombers de la Generalitat)
Comarca
|
2013
|
2014*
|
Alt Empordà
|
|
1
|
Baix Empordà
|
|
1
|
Anoia
|
1
|
|
Baix Penedès
|
2
|
4
|
Barcelonès
|
1
|
3
|
Garraf
|
2
|
|
Maresme
|
2
|
1
|
Noguera
|
1
|
|
Osona
|
2
|
|
Selva
|
|
1
|
Vallès Occidental
|
2
|
2
|
Vallès Oriental
|
1
|
1
|
Total
|
14
|
14
|
1