• La consellera Rigau ha presentat el document “Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia”, que té com a objectiu millorar la competència escrita, especialment l’ortografia, a l’educació secundària
foto
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat aquesta tarda el document “Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia” a la sala d’actes del Departament d’Ensenyament. La consellera ha remarcat la importància de recuperar el valor de l’ortografia per poder recuperar el valor de la qualitat.
 
Irene Rigau ha destacat que cal explicar a tots els centres què és l’ortografia, perquè no és un tema exclusiu del l’àrea de llengües sinó un tema transversal a totes les matèries. I ha afegit que “hem de mantenir la importància de l’ortografia però amb noves metodologies, renovant les tècniques per aconseguir el mateix objectiu”. Rigau ha remarcat que cal superar l’ortografia natural, que posa molt d’èmfasi en l’expressió lliure dels alumnes, però que propicia mancances ortogràfiques.
 
En el treball es proposen diverses estratègies per millorar l’ortografia amb exemples i activitats. Cal tenir en compte que l’ortografia es relaciona de manera directa amb l’expressió escrita i s’aprèn també a través de la comprensió lectora, de la comunicació oral i de la literatura.
 
Les orientacions presenten una metodologia més reflexiva, que inclou processos per conèixer i aplicar les normes ortogràfiques, recursos fonamentals com la pràctica visual i auditiva, i impulsa l’ús del diccionari, entre d’altres. Un estudi realitzat pel Departament d’Ensenyament evidencia que molts alumnes saben les normes però no les apliquen.
 
La memòria visual i auditiva, la lectura, la pronunciació, la inducció i el coneixement de les normes ortogràfiques bàsiques són fonamentals a l’hora d’escriure. L’alumnat pot enriquir el seu vocabulari i conèixer les normes ortogràfiques a través de textos, àudios i llibres.
El document elaborat per Ensenyament recull diverses referències a estudis que desmenteixen el tòpic que els alumnes escriuen malament a causa de l’augment de l’ús de les tecnologies. No hi ha cap evidència que demostri que les xarxes socials hagin perjudicat l’ortografia dels estudiants.
 
D’acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües, la competència ortogràfica comporta un coneixement i una habilitat per percebre i produir els símbols que composen els textos que llegeixen. La coordinació entre el professorat de català i el de castellà és imprescindible per garantir una progressió adequada en la formació de l’alumnat i en l’aprenentatge de la normativa ortogràfica al llarg de l’etapa escolar. És necessari que en els centres, des dels departaments de català i de castellà, s’estableixin criteris i es prenguin acords sobre les paraules en les quals fan més errades els alumnes, per poder evitar-les, i es treballi també en la millora de la puntuació dels textos.
 
El catedràtic d’institut que ha elaborat el contingut d’aquestes orientacions, Jordi Balcells, estableix quatre nivells de domini de l’ortografia a l’ESO, des del nivell d’expert fins al de novell, per tal de facilitar l’autoregulació de l’alumne en el procés d’escriptura.
   
4 de novembre de 2014