Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

Inauguració de la 5a Convenció anual d'Afrucat

El conseller Josep Maria Pelegrí reitera "la mà al diàleg, a la col·laboració, perquè tots estem al servei del sector"

query_builder   7 novembre 2014 17:27

event_note Nota de premsa

Inauguració de la 5a Convenció anual d'Afrucat

El conseller Josep Maria Pelegrí reitera "la mà al diàleg, a la col·laboració, perquè tots estem al servei del sector"

FOTO WEB.
Un momente de l'acte.
 
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, així com del director dels Serveis Territorials del Departament a Girona, Vicenç Estanyol, ha presidit aquest matí, a Girona, la inauguració de la 5a Convenció anual de l’Associació empresarial de la fruita de Catalunya Afrucat, que té com a lema: ‘5 anys junts’.
 
Precisament, Josep Maria Pelegrí ha obert la seva intervenció remarcant aquests “cinc anys d’Afrucat, cinc anys d’avançar junts, de compartir reptes, d’unió, de lobby per a fer més gran el sector fructícola català, 5 anys d’una feina imparable d’organització a tots els nivells que pot i ha d’anar a més, amb il·lusió i amb voluntat de col·laboració”.
 
Tot seguit, Pelegrí s’ha referit al balanç del sector fructícola fent palès que “venim d’una campanya complicada que no ens pot fer perdre l’objectiu, una campanya que es va iniciar amb una crisi de preus, un veto internacional, etcètera, una ‘tempesta perfecta’ sobre la qual hem d’aprendre lliçons i que no ens pot fer quedar estancats ni defallir en allò que perseguim. L’optimista mira el got mig ple, el pessimista mig buit i l’emprenedor va a buscar més aigua”.
 
En aquesta línia, el conseller ha afegit que l’esmentat objectiu és “vendre més per a millorar la nostra rendibilitat, incrementar el consum, i on hem de vendre més és tant als mercats internacionals com al mercat intern. Estem en un mercat global, i cal diversificar els mercats, i exigir reciprocitat en les produccions i mecanismes reguladors, alhora que ser conscients de l’Europa que ve. La frenada europea sacsejarà la nostra economia el 2015”.
 
Josep Maria Pelegrí s’ha referit, en aquest punt, a l’últim estudi del BBVA, segons el qual a les comunitats autònomes més dependents de l’exportació competitiva, els productes industrials creixeran menys que aquelles que tenen una oferta sense competidors i que es beneficien més de les inversions i transferències de capital públiques; i també s’ha referit a la necessitat de conquistar els tercers països “sent conscients que un mercat no s’obre en un any”; a l’amenaça de caigudes de la demanda per culpa d’epidèmies, raons polítiques o activisme dels consumidors a qualsevol part del món; així com a l’oportunitat que representa el Programa extraordinari de Nous Mercats per als sectors de la fruita i de la carn, en la campanya octubre 2014- desembre 2015, a les accions específiques dins del Pla Xina i Pla Golf Pèrsic, a les missions comercials amb Market Research als països convidats al Fòrum Fruita F&b Export.cat, etcètera.
 
Quant al mercat intern, Pelegrí ha reiterat la importància de desenvolupar el mercat de proximitat i fer autocrítica ja que el consum de fruita baixa en pràcticament totes les varietats i ho fa en un moment on l’alimentació cada cop es mira més; d’apostar per la diferenciació, per la imatge de marca, “falta inversió del disseny, en branding, en imatge corporativa, etcètera, i no hi ha d’haver dispersió de missatges i de campanyes de promoció”; i també ha reiterat la necessitat d’aplicar el que ens diuen els estudis, “i una prova la tenim en què des del Departament i l’IRTA, que hi pertany, s’ha demostrat que identificar els gustos i les varietats de fruita als consumidors ajuda a recuperar la confiança i evitar que continuï baixant el consum. Tenim una assignatura pendent amb el consumidor, és una batalla pendent, i és important aquest treball d’explicació i d’informació. A més, produir allò que vol el mercat, el consumidor, ens ajuda a vendre més, parlar de tu a tu amb la demanda, adaptar-se als consumidors, als mercats, desenvolupar conceptes i productes per a mercats com Amèrica del Sud, Àfrica, Àsia, etcètera, o per públics (infantil, 3a edat,...); alhora que mantenir una qualitat constant”.
 
El conseller també ha constatat que “si bé hem fet els deures, encara hi ha moltes fortaleses a potenciar”, i en aquest sentit ha fet referència a la poca inversió en I+D+i quan s’ha demostrat que és una eina eficaç i el nivell i la qualitat de coneixement útil al sector és molt alta; a més col·laboració amb els centres tecnològics; i a una sanitat vegetal impecable, per a afirmar en aquest punt que “el foc bacterià és una amenaça greu per a les nostres plantacions fructícoles, i hem consensuat amb el sector ser zona protegida en l’estratègia de lluita contra aquesta plaga. El sector ha de fer vigilància, igual que la fem des del Departament amb la prospecció, cal implicació i coresponsabilitat del sector. La majoria de comunitats autònomes ja han llençat la tovallola i això ens crea una pressió enorme”.
 
Josep Maria Pelegrí també s’ha referit a la idoneïtat de treballar en la formació empresarial  del sector, d’apostar per un model d’integració, i en aquest punt a “la capacitat que tenim d’integrar l’oferta i la demanda. Vivim en un centre de negocis, Catalunya està ben connectada al món i s’ha aprofitar, crear aliances amb altres agents (gastronomia, partners, ...) que ens ajudin a ser referents. Algunes de les solucions depenen de nosaltres, i sobre aquestes és on hem de començar a actuar”.
 
Pelegrí també ha remarcat altres temes d’interès com la nova Comissió Europea i el seu Comissari d’Agricultura i Desenvolupament Rural, Phil Hogan,
el qual vol centrar en dues polítiques: la bona integració de la despesa rural en les estratègies d’ocupació que genera inversió a nivell regional i estatal, i en la simplificació, particularment en l’aplicació del greening; i ha afegit que els d’especial interès per a Hogan són: el desenvolupament rural (assegurar que beneficien la investigació i la innovació), la política de qualitat, i el règim de fruites i hortalisses. “Esperem que el nou comissari tingui sensibilitat amb els nostres interessos especialment en allò que respecta al sector hortofructícola”, ha destacat el conseller, qui també ha subratllat que el Departament ha avançat el 50% de l’ajut de Pagament únic de la campanya 2014, el que ha suposat la injecció de més de 122,7 M€ a 50.763 productors d’arreu de Catalunya. 
 
Josep Maria Pelegrí ha tancat la seva intervenció reiterant “la mà al diàleg, a la col·laboració, perquè tots estem al servei del sector”, alhora que “la importància de la cooperació, de crear espais i punts de trobada, de ser proactius, exigents i alhora realistes amb la realitat i el futur del sector, actuar amb seny i sentit comú”. 
 
 
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.

2  

Fitxers adjunts

Foto 1.

Foto 1.
JPG | 397

Foto 2.

Foto 2.
JPG | 966

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia