La Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat ha presentat avui a la seu del Consell Comarcal de la Segarra, a Cervera, les novetats del pla especial d'emergències per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril a Catalunya, el TRANSCAT, i la seva afectació en el transport de matèries perilloses a la regió de Lleida, Alt Pirineu i Aran.
La presentació ha anat a càrrec del subdirector general de Programes de la Direcció General de Protecció Civil, Jaume Guamis; el responsable de Protecció Civil a la regió de Lleida, Alt Pirineu i Aran, Valentí Sala; i la tècnica de la DGPC Esther de Pablo. També hi ha hagut la presència del president del Consell Comarcal, Adrià Marquilles.
En primer lloc s’han presentat algunes de les novetats de la última revisió del pla d’emergències TRANSCAT, i posteriorment l’explicació s’ha centrat en la planificació municipal i la seva operativitat. Els temes principals han estat els sistemes d’avís als elements vulnerables al voltant de l’eix viari afectat per part del grup local d’ordre; i els avisos a la població afectada i les consignes de confinament en el moment de l’emergència. Finalment s’han donat a conèixer els criteris de planificació urbanística vers el risc del transport de matèries perilloses (MMPP).
Una de les novetats del pla és que els mapes de perill incorporen, a banda del flux de vehicles de transport de MMPP que circulen per un tram de via, altres factors que poden modular el perill del tram de via, com poden ser el tipus de matèria perillosa i el grau de seguretat de la via (índex d’accidentalitat).
En relació a la planificació, cada territori ha d’estudiar la presència d’elements vulnerables dins la zona de perill de 500 metres a banda i banda del tram de via que l’afecta. Al municipi li cal saber quins són els elements vulnerables i, sobretot, els elements especialment vulnerables presents a la zona de 500 metres a banda i banda de cada tram de via que afecta el municipi; disposar de la cartografia (si és possible); i conèixer les dades de contacte telefònic d’edificis públics.
Per poder avisar a la població en cas d’accident amb MMPP, hauria de disposar de patrulles de policia o vigilant que pogués fer l’avís per sistemes de megafonia mòbil; i/o sistemes de megafonia fix amb missatge gravat.
Si mai hi ha un accident amb MMPP al seu municipi, el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) podrà informar-lo del tipus de matèria involucrada en l’emergència i el perill que comporta. El contacte amb el CECAT permetrà una millor coordinació en la gestió de l’emergència, i també podrà aprofitar els recursos de què disposa, per exemple els sistemes de missatgeria massiva per sms i/o push.
Per últim, a la jornada s’han donat a conèixer els nous criteris de planificació urbanística vers el risc del transport de matèries perilloses (MMPP), per evitar la implantació de nous elements vulnerables que generin més situacions de risc.
Planificació municipal per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril
A la demarcació de Lleida i de l’Alt Pirineu i Aran hi ha 36 municipis obligats i 21 municipis recomanats a elaborar el Pla d’Actuació Municipal (PAM) en relació al risc de transport de matèries perilloses per carretera i ferrocarril.
Al Segrià hi ha 19 municipis obligats a fer el PAM TRANSCAT (Aitona, Els Alamús, Albatàrrec, Alcoletge, Alfés, Almacelles, Alpicat, Artesa de Lleida, Corbins, Lleida, Montoliu de Lleida, Puigverd de Lleida, Soses, Sudanell, Sunyer, Torrefarrera, Torres de Segre i Torre-serona); a les Garrigues hi ha 6 municipis obligats (L’Albí, Les Borges Blanques, Castelldans, Juneda, Tarrés i Vinaixa); 8 al Pla d’Urgell (Bell-lloc d’Urgell, Castellnou de Seana, Fondarella, Golmés, Mollerussa, el Palau d’Anglesola, Sidamon i Vila-sana); i 3 a l’Urgell (Anglesola, Bellpuig i Vilagrassa). A més, tenen recomanació de fer-lo 8 municipis del Segrià (Alcanó, Alfarràs, Alguaire, Almenar, Llardecans, Maials, Sarroca de Lleida i Torrebesses); 6 municipis de la Vall d’Aran (Arres, Es Bòrdes, Bossòst, Les, Vielha e Mijaran i Vilamòs); 4 municipis de la Segarra (Cervera, Granyanella, Ribera d’Ondara i Sant Guim de Freixenet); 2 municipis de l’Alta Ribagorça (El Pont de Suert i Vilaller); i 1 de l’Urgell (Tàrrega).
Pel que fa a l’estat de la planificació municipal del TRANSCAT a la demarcació de Lleida i l’Alt Pirineu, dels 36 municipis que estan obligats a tenir pla d’actuació municipal PAM per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril hi ha 7 municipis que el tenen vigent (Alfés, Bellpuig, Castellnou de Seana, Els Alamús, Golmés, Mollerussa i Sudanell); i 7 municipis que tenen el seu PAM TRANSCAT pendent de revisió (Alcoletge, Anglesola, Artesa de Lleida, Bell-lloc d’Urgell, Palau d’Anglesola, Puigverd de Lleida i Vilagrassa).
Quant a la recomanació de fer el pla, dels 21 municipis recomanats a fer-lo a Lleida i l’Alt Pirineu i Aran només 4 el tenen fet i està vigent (Cervera, Granyanella, Ribera d’Ondara i Tàrrega).
Cal destacar el municipi de Vilanova de Bellpuig que, tot i no tenir obligació ni recomanació de fer PAM pel TRANSCAT el té fet i vigent de forma voluntària.