- El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, viatja en el comboi que ha iniciat el període de proves fins a l’entrada en servei del tram, el febrer de 2016
- En aquesta fase, s’executaran fins a 3.700 protocols de proves
- Es preveu que el tram Zona Universitària – Aeroport, amb 20 quilòmetres de longitud i 15 estacions, registri 23 milions de viatgers anuals
- S’estan analitzant les alternatives d’explotació de la línia, amb la previsió de freqüències de 7 minuts
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, acompanyat del president de l’AMB i alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i de l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor, ha viatjat en el comboi que ha iniciat el període de proves del pròxim tram de l’L9 que entrarà en servei, entre Zona Universitària i l’Aeroport de Barcelona-el Prat.
Aquest nou tram entrarà en servei el febrer de 2016; abastarà 20 quilòmetres i comptarà amb 15 estacions fins a la T-1 de l’aeroport, amb una previsió de 23 milions de viatgers anuals.
Durant la fase que ara comença, es comprovaran aspectes com: instal·lacions elèctriques i de seguretat, estacions, ventilació, energia, comunicacions o portes automàtiques. En total, es desenvoluparan durant més d’un any fins a 3.700 protocols de proves, alguns dels quals requereixen diversos mesos.
Aquest període constarà de diverses etapes: ara, les circulacions en proves s’efectuaran entre les dues estacions de les terminals T-1 i T-2 amb una unitat que actualment ja presta servei a la xarxa de metro. Progressivament, s’aniran ampliant les circulacions fins a Zona Universitària i entre la primavera i la tardor de 2015 s’aniran incorporant a les proves cadascuna de les 14 unitats que donaran servei a la nova línia. Finalment, es portarà a terme la fase de marxa en blanc –simulació del funcionament del servei.
Addicionalment a l’execució i seguiment de les proves, s’estan analitzant les diverses alternatives d’explotació del tram fins a l’Aeroport, amb la previsió de freqüències de pas de 7 minuts.
El nou tram de l’L9
La posada en servei del nou tram de l’L9 permetrà arribar en metro a la terminal més utilitzada de l’aeroport --actualment, el servei de Rodalies arriba fins a la T-2-- i unir tres municipis: Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat. En el seu recorregut, facilitarà l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica. Al mateix temps, millorarà la mobilitat més local i dotarà de servei de metro zones habitades que fins ara no en tenien. En longitud, el nou tram és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa, que té 20,7 quilòmetres.
Les noves estacions de l’L9 que entraran en funcionament són: Zona Universitària (connexió amb l’L3), Collblanc (L5), Torrassa (L1), Can Tries-Gornal (que connectarà en el futur amb el ramal cap a Zona Franca), Europa-Fira (FGC), Fira, Parc Logístic, Mercabarna, les Moreres, el Prat Estació (Rodalies i Regionals), Cèntric, Parc Nou, Mas Blau, Aeroport T-2 (Rodalies) i Aeroport T-1.
En paral·lel al nou tram, entraran en explotació 6,3 quilòmetres –3,3 km en túnel i 3 en viaducte– del ramal de Zona Franca per tal que els trens puguin accedir a la zona de tallers i de dipòsit.
Estat dels treballs
Fins al moment, els trams de túnels i de viaducte estan executats, així com la zona de tallers de trens i el gruix de les estacions. A més de les proves amb el material mòbil, els treballs que es duran a terme fins a la posada en servei del nou tram corresponen a instal·lacions de cable i fibra òptica, finalització de la col·locació de via i catenària, tancament d’andanes, instal·lacions de sistemes de comunicació i de conducció automàtica, d’ascensors i d’escales mecàniques en estacions, així com tasques d’obra civil i arquitectura i instal·lacions al tram comprès entre Zona Universitària i Parc Logístic.
4