• Aquest curs es farà una prova pilot del programa a les 9 comarques del Pirineu, en què hi participaran al voltant de 400 alumnes i 14 escoles

 

  • L’objectiu és l’impuls dels esports d’hivern en la població infantil de les comarques de muntanya de Catalunya

 

 
Presentació programa blanc escolar
El Departament d’Ensenyament i la Secretaria General de l’Esport de la Generalitat, conjuntament amb la Federació Catalana d’Esports d’Hivern, el consells comarcals, el Consell General d’Aran, els consells esportius i les estacions d’esquí promouen una prova pilot del programa “Esport Blanc Escolar” a les 9 comarques del Pirineu en el marc del Pla Estratègic d’Esports d’Hivern de Catalunya, per iniciar en aquests esports la població infantil d’aquestes demarcacions. Així s’ha explicat aquest matí durant la roda de premsa de la presentació de la temporada de neu i gel 2014 a la pista de gel de Plaça Catalunya.
 
El programa “Esport Blanc Escolar” és un programa institucional que té l’objectiu, tal com estableixen les dues primeres línies estratègiques de l’àmbit de la Promoció i Popularització del Pla Estratègic d’Esports d’Hivern de Catalunya,  d’impulsar la iniciació i el coneixement dels esports d’hivern, en les seves diferents modalitats, en la població infantil, fent una atenció especial a les comarques pirinenques. L’altra finalitat és la d’educar mitjançant l’esport a respectar, gaudir, conviure, estimar i conèixer les nostres muntanyes amb la complicitat del professorat dels centres d’ensenyament i dels tècnics d’esport.
 
La directora general d’Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll, ha destacat durant la seva intervenció que es vol “donar a conèixer i apropar als nens i nenes els esports més rellevants del seu entorn”.  Ortoll ha explicat que el programa “també contribueix a l’adquisició gradual de les competències bàsiques, competències  establertes per la Unió Europea per a tots els estats membres”, que són “la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i la competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria”.
 
La responsable d’Ensenyament també ha remarcat que el fet de “poder desenvolupar una activitat física que afavoreix l’adquisició d’habilitats com la coordinació, l’equilibri, l’agilitat, la resistència, en un entorn natural del nostre patrimoni,  d’una gran bellesa, on els valors del companyerisme, la confiança, l’esforç i la superació personal contribueixen al desenvolupament i creixement personal dels nostres alumnes i afavoreixen la seva formació integral”.
 
El programa “Esport Blanc Escolar” proposa una activitat de formació poliesportiva en esports d’hivern, en el marc curricular de l’assignatura d’Educació Física, però amb un tractament interdisciplinari que permeti treballar el coneixement i respecte de les muntanyes del Pirineu, i del medi natural en general, de la interacció amb els diferents tipus de neu i de persones i professions del territori que s’hi relacionen, i vivenciar en primera persona tots els valors que comporten.
 
El programa estableix la realització d’un total de 8 sessions anuals, distribuïdes en 3 sessions d’esquí alpí, 3 sessions d’esquí de fons i 2 sessions de surf de neu (“snowboard”). Cada sessió es portarà a terme durant un matí a la setmana, per part de l’alumnat dels cursos de 3r i 4t de primària (8-10 anys), de forma progressiva, de manera que tots els alumnes realitzin aquesta activitat al llarg de dos cursos escolars.
 
Val a dir que són molts els agents que fan possible aquest projecte. D’una banda, la coordinació curricular del Departament d’Ensenyament amb els centres educatius de les nou comarques del Pirineu,  l’impuls i suport econòmic de la Secretaria General de l’Esport, en col•laboració amb els consells esportius de cada comarca,  i el compromís de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern, per a la selecció i formació dels tècnics d’esquí i la coordinació tècnica del programa. D’una altra banda, la cooperació de les corporacions locals (consells comarcals, etc) i del Consell General d’Aran per al transport escolar, així com l’esforç de les estacions d’esquí per a facilitar a un preu reduït els forfaits i el material. I finalment, la petita  aportació de les famílies, similar a qualsevol sortida escolar, destinada a completar el cost del lloguer del material, per aquells que no en tinguin.
 
Com a antecedent cal destacar que entre el mes de març i el mes d’abril d’aquest mateix any 2014 ja es va portar a terme, a les Zones Educatives Rurals (ZER) de les comarques de l’Alt Urgell, la Cerdanya i la Vall d’Aran, una fase experimental d’aquest programa que permetés posar les bases de l’inici del programa a tot el Pirineu.
 
La prova pilot que es desenvoluparà el curs 2014-15, es portarà a terme entre els mesos de gener i d’abril de 2015, en una primera selecció d’escoles (1 ó 2 per comarca) de totes les 9 comarques del Pirineu català. Tal com ha explicat la  directora general d’Educació Infantil i Primària, “la prova pilot es farà a les 9 comarques del Pirineu, en què hi participaran al voltant de 400 alumnes i 14 escoles. En cinc anys, volem que ho puguin fer totes les escoles dels Pirineus”.
 
Així, a part de les 3 comarques de la fase experimental, el programa “Esport Blanc Escolar” també es portarà a terme als dos Pallars, a l’Alta Ribagorça, al Solsonès, al Berguedà i al Ripollès. Per a la implementació de la prova pilot d’aquest curs s’han cercat diferents tipologies de centres públics i diferents ubicacions per tenir una mostra àmplia i diversa que permeti contrastar tots els condicionants en la implantació del projecte, i així, ajudi a ajustar les condicions del programa definitiu. Està previst que progressivament vagin entrant al Programa tots els centres d’ensenyament de les 9 comarques, amb un horitzó del curs 2018-19 perquè tot l’alumnat de 3r i 4t de primària tingui la possibilitat de participar en el programa.
 
La implantació progressiva del programa en 5 cursos respon a diverses qüestions que no es poden defugir. D’una banda, la necessitat d’una aportació econòmica pautada i de creixement progressiu, en les diverses fases d’implementació, per part de totes les parts implicades, que requereix d’una progressiva implantació tècnica, educativa i logística adequada als objectius que pretén.
 
I, d’una altra banda, unes mínimes garanties relatives a la disponibilitat d’un nombre suficient de tècnics qualificats i preparats per a portar a terme la unitat didàctica de les tres especialitats, i a la disponibilitat suficient de material  a les estacions per a una mateixa franja d’edat.
 
 
27 de novembre de 2014
 

1  

Imatges

Presentació programa blanc escolar

Presentació programa blanc escolar 1850