Foto
 
  • L’exercici, en el que han participat gairebé 200 persones, ha simulat l’accident d’un avió durant les maniobres d’aterratge amb el resultat de diverses persones mortes i també ferides de diversa consideració
  • La Direcció General de Protecció Civil ha activat el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT, i l’Aeroport el seu Pla d’Autoprotecció
  • Aquest ha estat el primer simulacre d’emergència que es fa a l’aeroport d’Andorra-La Seu com a futur aeroport comercial, ja que el 2011 quan es va fer un simulacre estava catalogat com a aeròdrom
 
 
El conseller del Departament d’Interior, Ramon Espadaler, ha assistit aquest matí al primer gran simulacre d’emergència amb múltiples víctimes que ha realitzat l'Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell.
 
Espadaler ha anunciat que “ens hem posat al dia normativament i acabarem l’any havent revisat tots els plans”. 
 
El conseller ha explicat que “donarem als ajuntaments les guies per poder elaborar aquests plans, però alhora serem molt exigents per demanar que, ara que la normativa és planera i fàcil, facin aquest esforç de complir perquè ens dotem, com a país, de tots aquests plans locals o d’abast nacional davant de qualsevol tipus d‘emergència”.
 
Finalment, el titular d’Interior també ha destacat la importància de fer aquests simulacres “per demostrar que els plans són útils i funcionen”.
 
A l’exercici hi han participat tots els cossos de seguretat i els organismes que, d’acord als plans de protecció civil vigents, han d’actuar en un cas real d’accident aeronàutic en aquest aeroport. El 2011 ja es va fer un simulacre en aquestes mateixes instal·lacions, però en aquell moment estaven catalogades com a aeròdrom. L’aeroport comercial té previst iniciar la seva activitat el proper dia 8 de gener de 2015, i aquest exercici és un requisit.
 
Al simulacre han assistit, també, la directora de l’aeroport, Cristina Pastor; el ministre de Justícia i Interior del Govern d’Andorra, Xavier Espot; l’ambaixador d’Espanya a Andorra, Manuel Montobbio; l’alcalde de Montferrer i Castellbó, Jordi Calvet; l’alcalde de Ribera d’Urgellet, Antoni Capdevila, l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla; el delegat del Govern de la Generalitat a l’Alt Pirineu i Aran, Albert Alins; la sotsdelegada del Govern a Lleida, Immaculada Manso i el director general de Protecció civil, Jordi Aurich, entre d’altres.
 
L’objectiu del simulacre ha estat comprovar la implantació dels diferents plans de protecció civil d’aplicació en cas d’emergència a l’Aeroport d’Andorra – la Seu d’Urgell: el Pla d’Autoprotecció (PAU) de l’aeroport, el pla especial per a emergències Aeronàutiques de Catalunya (AEROCAT) i els Plans d’Actuació Municipal (PAM) de Montferrer i Castellbó i Ribera d’Urgellet. En el marc d’aquests plans de protecció civil, s’ha posat a prova la coordinació tant en els protocols d’avisos i comunicació, com dels diferents equips operatius i que han d’intervenir en una gran emergència així com la seva coordinació.
 
L’exercici ha consistit en l’accident d’un avió que realitza el vol Palma- Andorra la Seu d’Urgell, i en la qual viatgen una vintena de passatgers. En el moment d’aterrar, l’avió s’ha estavellat a la pista i s’ha incendiat provocant la mort d’alguns passatges, i també ferits greus, lleus i amb la presència també d’il·lesos.
 
Un cop la torre de control ha detectat l’accident, la directora de l’aeroport ha activat el Pla d’Autoprotecció i ha iniciat les trucades al telèfon d’emergències 112 per la sol·licitud d’ajuda externa i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT, que ha activat en fase d’emergència el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT per la coordinació de les actuacions de direcció de l’emergència.
 
Per atendre l’accident hi han participat nou dotacions dels Bombers de la Generalitat (quatre camions, tres vehicles lleugers de coordinació i suport i el punt de trànsit)  amb un total de 21 efectius.
 
Els Bombers de la Generalitat, que garanteixen la prevenció i l’extinció d’incendis de l’aeroport, han fet la primera intervenció per controlar els riscos i extingir l’incendi que afectava l’aeronau. Posteriorment i, amb l’arribada de l’ajuda provinent dels parcs de bombers de la zona (la Seu d’Urgell, Montferrer, Organyà, Coll de Nargó i Oliana) s’ha procedit a recolzar les maniobres d’extinció inicials, el triatge START i el salvament de persones fins a la zona trànsfert on han passat a disposició dels serveis sanitaris.
 
En les tasques de triatge START i de salvament de passatge hi han col·laborat els Bombers d’Andorra, sol·licitats des del CECAT de Protecció Civil de la Generalitat a Protecció Civil del Govern d’Andorra en el marc dels acords existents des de l’any 2009 en matèria de protecció civil. S’han desplaçat cinc efectius de Bombers d’Andorra inclòs un comandament desplaçat d’enllaç al Centre de Comandament Avançat (CCA).
 
Bombers de la Generalitat ha assumit el comandament de la intervenció i la coordinació de les tasques operatives in situ des del Centre de Comandament Avançat (CCA), ubicat a la Unitat Mòbil de Protecció Civil i que ha servit per a la coordinació i seguiment de les actuacions de totes les unitats operatives.
 
Per part dels Mossos d’Esquadra, al simulacre hi han participat una vintena d’efectius, tots ells adscrits a la Unitat de Seguretat Ciutadana de l’Àrea Bàsica Policial de l’Alt Urgell, l’Àrea Regional de Trànsit i l’Àrea Regional de Recursos Operatius de la Regió Policial Pirineu Occidental.
 
En l’equip d’ordre també hi ha participat la Guàrdia Civil com a responsables de la seguretat de l’aeroport en el costat aire (la competència fora d’aquesta zona correspon al Cos de Mossos d’Esquadra). La Guàrdia Civil ha treballat en el control d’accés i sortida dels equips d’emergència a la zona de les pistes, l’accés a l’àrea de l’accident, han col·laborat en les tasques d’aixecament de cadàvers, així com d’identificació de passatges a la sala d’il·lesos. El cos de Policial Nacional i la Policia Local de la Seu d’Urgell també han intervingut a l’exercici col·laborant dins el grup d’ordre.
 
Per atendre l’emergència, el Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha desplaçat al lloc 5 unitats: 1 ambulància de Suport Vital Avançat (SVA) amb un metge, un infermer i un tècnic en transporta sanitari TTS; 2 ambulàncies de Suport Vital Bàsic SVB amb 2 TTS a cadascuna d’elles; i dos Vehicles d’Intervenció Ràpida (VIR) amb un comandament territorial respectivament.
 
Al lloc de l’accident han instal·lat un Punt Mèdic Avançat (PMA), que ha estat dirigit per un comandament del SEM coordinant l’actuació mèdica. En aquest punt s’ha realitzat la recepció dels malats, s’ha dut a terme el triatge (organització dels malalts en funció de la seva gravetat) i el seu tractament mèdic específic, amb la finalitat d’estabilitzar als pacients i assolir les millors condicions per afrontar el trasllat a l’hospital de destí.
 
Aquest desplegament ha comportat la mobilització de 9 professionals del SEM.
 
L’Institut de Medicina Legal de Catalunya IMLC ha participat en el simulacre d’avui amb quatre professionals formats per tres metges forenses i un tècnic especialista en patologia forense la divisió de Lleida de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya. Conjuntament amb efectius de la Divisió de Policia Científica dels Mossos d’Esquadra, han realitzat les tasques de Grup de Medicina Legal i Forense.
 
Quan s’ha produït l’avís de l’accident s’ha activat el protocol medicoforense i policial per a successos de víctimes múltiples. En primer lloc s’ha avisat el Jutjat de guàrdia i la Guàrdia Civil ha recollit el metge forense de guàrdia.
 
Concretament, els professionals de l’IMLC han practicat aspectes de la seva competència com són els aixecaments dels cadàvers de les víctimes a l’epicentre de l’accident, amb l’objectiu de constatar el diagnòstic de mort, la data de la mort, l’examen dels cossos i de les restes, l’obtenció de mostres biològiques en el lloc dels fets i van resoldre els problemes medicobiològics que es van anar plantejant.  Per aquesta tasca, s’han encarregat de documentar in situ totes les mostres i de manera normalitzada les restes i cossos, descrivint tots i cada un dels detalls, ferides i trets identificadors (cicatrius, tatuatges...) de cadascun d’ells.
 
L’altra actuació ha consistit en la obtenció de dades antemortem amb l’ajuda dels familiars, els quals han aportat les característiques i trets diferenciadors dels seus parents i amics així com mostres per a contrastar la seva identitat. D’aquesta manera, el grup de treball, format per forenses de l’IMLC i agents de la Policia Científica de Mossos d’Esquadra, s’ha encarregat de la identificació de les víctimes mortals, així com dels objectes que hi estaven relacionats, mitjançant una sectorització de la zona, la presa de fotografies i la recollida de mostres.
 
Per al comandament del grup logístic que encapçala, i d’enllaç amb el CECAT com a centre coordinador de l’emergència, Protecció Civil de la Generalitat ha desplaçat a la Cap del Servei Logístic i Operativa Territorial,  dos tècnics d’aquest servei pel desplegament i gestió de la Unitat Mòbil de Protecció Civil i el tècnic i responsable de Protecció del Servei Territorial d’Interior a Lleida. El director general de Protecció Civil ha actuat in situ des de l’Aeroport d’Andorra – la Seu d’Urgell com a Director del pla AEROCAT per delegació de les funcions que corresponen a priori al Conseller d’Interior com a màxima autoritat de protecció civil a Catalunya.
 
La Creu Roja ha participat al simulacre aportant membres de l’ERIE d’Intervenció Psicosocial, donant suport a la sala d’il·lesos i a la sala de familiars dins les funcions del grup logístic de Protecció Civil. En total han estat 5 membres de l’ERIE de les assemblees de La Creu Roja a Puigcerdà i l’Alt Urgell.
 
Creu Roja també ha incorporat al simulacre un Punt d’Assistència per donar suport a les tasques del SEM i/o familiars que ho requerissin, amb 4 voluntaris/àries socorristes de Creu Roja a l’Alt Urgell. I finalment s’han incorporat també de Creu Roja 2  persones observadores.
 
Quant a recursos materials, Creu Roja ha  mobilitzat un Punt d’Assistència, 1 vehicle de transport 4X4 i 3 vehicles de transport convencionals.
 
Finalment, Creu Roja ha aportat voluntariat per fer de figurants (passatgers i tripulació del presumpte avió sinistrat i també familiars i/o amics que recullen a l’aeroport als passatgers). En total hi han participat 19 voluntaris/àries de les assemblees de la Creu Roja a Lleida, Alt Urgell i Puigcerdà.
 
L’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell (Aeroports de Catalunya) ha participat al simulacre amb la directora de l’aeroport que dirigeix el Pla; a més de tècnics al CECOA que és on es rep i transmet l’alarma inicial i es fan els diversos avisos interns i externs.
 
Aquest simulacre forma part de les diferents actuacions que des d’Aeroports de Catalunya han anat fent per a poder obrir com a aeroport comercial el proper dia 8 de gener.
 
En total, a l’exercici hi han participat gairebé 200 persones, entre elles uns 150 efectius dels diversos cossos d’emergències, més 25 voluntaris que han fet de figurants (entre voluntaris de Creu roja i de l’Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Puigcerdà).  
 
 
IMPORTANT: AQUESTA  NOTA  DE  PREMSA  FA  REFERÈNCIA  A  UN  SIMULACRE

1  

Fitxers adjunts

Foto

Foto
JPG | 79