• Ports de la Generalitat i Protecció Civil han organitzat l’exercici, en què s’ha simulat un vessament de gasoil a la benzinera de la dàrsena comercial del port
  • El simulacre ha posat en pràctica el Pla d’autoprotecció i el Pla interior  marítim del port, i ha permès comprovar el desplegament de mitjans i la coordinació entre els grups participants
Ports de la Generalitat
 
El port de Sant Cant Carles de la Ràpita (Montsià) ha estat l’escenari aquest matí d’un simulacre amb el supòsit d’un vessament de gasoil a mirall d’aigua de l’interior de la dàrsena comercial, a causa del trencament de la mànega del dipòsit de subministrament de combustible de Repsol mentre l’estava manipulant un operari. L’exercici l’han organitzat Ports de la Generalitat i Protecció Civil de la Generalitat, en col·laboració amb Repsol, Club Nàutic Sant Carles i Sant Carles Marina.
 
Amb aquest simulacre s’han posat en pràctica el sistema d’avisos del Pla d’autoprotecció del port i el Pla interior marítim, les accions del seu personal i la coordinació entre els diferents mitjans i els efectius d’emergències actuants. Així mateix s’ha comprovat l’operativitat en el desplegament de les barreres anticontaminació  i el tancament de la bocana a l’entrada del port.
 
Un cop detectat el vessament, l’operari que manipulava la mànega de la benzinera ha interromput el subministrament de combustible, ha desconnectat el servei elèctric, i ha donat l’avís del sinistre al seu superior, el cap de Marina i Pesca de Repsol. Al seu torn, aquest ha avisat al cap de l’emergència, el responsable territorial de la Zona portuària Sud,  que ha iniciat immediatament el protocol de comunicacions establert al Pla d’autoprotecció (PAU) així ha donat l’avís a: telèfon d’emergències 112,  Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat, Policia Local, Centre de Coordinació de Salvament Marítim de Tarragona, Servei Marítim Provincial de la Guàrdia Civil i el personal del port.
 
En aquest simulacre s’han utilitzat diferents tipus de material per confinar el vessament i tancar la bocana del port. Així, les barreres absorbents de Repsol s’han estès al voltant de la zona afectada pel vessament per confinar l’hidrocarbur. Mentre que les barreres de contenció de l’Autoritat Portuària s’han utilitzat per fer el tancament de la bocana del port. En l‘estesa de les barreres hi han participat els mariners del Club Nàutic i Sant Carles Marina i Salvament Marítim. 
 
Els Bombers de la Generalitat, que han participat amb dos camions, un vehicle de comandament i una embarcació del Grup d’Actuacions Especials (GRAE) subaquàtics, han realitzat les tasques d’intervenció amb la zonificació i el segellat de la fuita i amb accions preventives a terra com una instal·lació d’escumogen. A més, els GRAE subaquàtics han donat suport en l’extensió de les barreres de contenció del vessament que s’ha produït a les aigües del port.
 
La Policia Local, els Mossos d’Esquadra (dues patrulles de la Unitat de Seguretat Ciutadana de l’ABP del Montsià) i la Guàrdia Civil s’han ocupat del control d’accessos terrestres i d’establir els perímetres de seguretat necessaris.
 
El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat ha posat en fase de Prealerta el Pla especial d’emergències per a la contaminació de les aigües marines de Catalunya CAMCAT, ja que s’ha aconseguit retenir el vessament dins del port. Paral·lelament, s’ha activat el Pla nacional de contingència en fase d’alerta.
 
Al simulacre també hi ha participat Capitania Marítima.
 
 
2 de desembre de 2014

2  

Imatges

Simulacre port Sant Carles de la Ràpita 1

Simulacre port Sant Carles de la Ràpita 1 526

Simulacre port Sant Carles de la Ràpita 2

Simulacre port Sant Carles de la Ràpita 2 1236

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 78