• L’exercici ha simulat un xoc entre dos helicòpters un dels quals estava repostant
  • El simulacre es basa en el nou Pla d’Autoprotecció de l’Aeroport, homologat per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya
 
L'Aeroport de Sabadell, seguint la normativa de l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI), ha dut a terme avui un simulacre general d'accident d'aeronau a l'interior del recinte aeroportuari sota el nom d'Operació Llopis. Aquest exercici té l'objectiu d'avaluar els procediments d'actuació previstos en el Pla d'Autoprotecció de l'Aeroport (homologat recentment per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya) i analitzar el grau de coordinació de tots els col·lectius implicats en l'atenció d’una emergència aeronàutica, així com el temps de resposta.

El simulacre ha comptat amb la col·laboració de la Delegació del Govern, realitzant-se conjuntament amb Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya, que ha activat el Pla especial d'emergències aeronàutiques a Catalunya AEROCAT en fase d’alerta.

Procediment d'actuació
L'Operació Llopis ha simulat l'accident entre un helicòpter dels serveis aeris dels Bombers de la Generalitat i un altre dels Mossos d'Esquadra. En l'exercici, un d'ells ha perdut el control durant la maniobra d'elevació i ha impactat contra l'altre que es trobava repostant. En l'accident s’han vist involucrades 4 persones, una de les quals ha mort.
 
A la hipotètica situació, la Torre de Control ha detectat l'accident i ha activat el Pla d'Actuació davant Emergències avisant al Servei d'Extinció d'Incendis i a la secció d'Operacions de l'Aeroport, que ha activat el Pla d'Autoprotecció del mateix.

El Centre d'Operacions (CEOPS), constituït com a Lloc de Comandament Avançat, ha alertat al telèfon d’emergències 112 i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat. També s’ha posat en contacte amb la Delegació del Govern a Catalunya, els cossos de Seguretat pertinents, el Centre de Gestió de Xarxa d'Aena i Aviació Civil.

A la zona de l'accident s’ha constituit, en un primer moment, el Lloc de Comandament Avançat (PMA) format per la responsable de Manteniment de l'Aeroport i mitjans operatius d'Aena. Amb l'arribada dels mitjans externs, el PMA s'ha incorporat al Centre de Comandament Avançat (CCA).

També s'ha establert l’activació de la Sala de Crisi, encapçalada per la directora de l'Aeroport de Sabadell i en la qual estaven integrats responsables i directius dels diferents departaments d'Aena, incloent la Torre de Control, la Guàrdia Civil, els Mossos d’Esquadra, la Policia Nacional, el sector aeri de Barcelona de l’Exèrcit de l’Aire, l’Associació d’empreses i operadors de l’Aeroport (AEOAS) i Protecció Civil de l'Estat. Així mateix, s'han incorporat a la sala representants d'organismes externs a l'aeroport: Protecció Civil de la Generalitat, Bombers de la Generalitat i Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM).
 
Els Bombers de la Generalitat han participat amb nou dotacions dels parcs de Bombers de Sabadell, Cerdanyola i Terrassa. S’han desplaçat quatre camions, quatre vehicles lleugers de comandament, coordinació i suport, i l’ambulància del Grup d’Emergències Mèdiques (GEM), amb un total de 23 bombers.
 
En l’exercici, els efectius han treballat juntament amb els Bombers de l’aeroport en les tasques d’extinció de l’incendi. A més, han excarcerat les persones atrapades a l’interior dels aparells sinistrats i les han evacuat fora de la zona calenta de l’emergència fins on estaven els efectius sanitaris del SEM.
 
Per atendre l’emergència, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha desplaçat al lloc 4 unitats: 1 ambulància de Suport Vital Avançat (SVA) amb un metge, un infermer i un tècnic en transport sanitari TTS, 2 ambulàncies de Suport Vital Bàsic SVB amb 2 TTS respectivament i un Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) amb un comandament territorial.
 
Un cop feta la recepció dels malalts, se’ls ha avaluat i estabilitzat per a procedir al trasllat a l’hospital de destí més adient segons la seva patologia. Els efectius del SEM desplaçats també s’han encarregat de la llista d’afectats. Aquest desplegament ha comportat la mobilització de 8 professionals del SEM.
 
Els Mossos d’Esquadra han desplaçat al simulacre dues patrulles (4 agents) de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USC) de l’ABP de Sabadell per controlar els accessos a l’aeroport. Una patrulla de Trànsit (dos agents) de Sabadell s’han encarregat de regular les principals vies-carreteres d’accés a l’aeroport

El desenvolupament del simulacre no ha afectat en cap moment a l'operativa de l'Aeroport de Sabadell, atès que s'ha realitzat a l'ocàs, quan la operació de vols visuals no es pot realitzar.


Col·lectius Participants

Mitjans de l'Aeroport:
Direcció de l'Aeroport
Torre de Control
Servei de Salvament i Extinció d'Incendis (SSEI)
Centre d'Operacions (CEOPS)
Servei de Manteniment
Seguretat Privada
Associació d’empreses i operadors de l’Aeroport de Sabadell (AEOAS)

Mitjans externs a l'Aeroport:
Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya
Guàrdia Civil
Policia Nacional
Sector aeri de Barcelona de l’Exèrcit de l’Aire
Protecció Civil de la Generalitat
Emergències 112
Sistema d’Emergències Mèdiques SEM        
Bombers de la Generalitat de Catalunya
Mossos d'Esquadra
Ajuntament de Sabadell
Policia Local

IMPORTANT: AQUESTA NOTA FA REFERÈNCIA A UN SIMULACRE