Infografia
El Consell Executiu va aprovar el passat dimarts el Projecte de llei de Pressupostos de la Generalitat per a l’any 2015, que mantenen el compromís del Govern de no reduir la despesa no financera, que augmenta un 4,2% respecte el 2014. Aquest augment respon en gran part a la recuperació de la paga extra dels treballadors públics, i la jornada i retribució completa del personal interí, amb un increment de despesa de 581 milions d’euros. En línia amb els comptes anteriors, l’Executiu prioritza les partides de caràcter social que, un any més, concentren el 71,2% dels recursos disponibles. El conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha lliurat aquest matí el Projecte de llei de pressupostos a la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, i posteriorment l’ha presentat als grups parlamentaris.
 
En conjunt, les necessitats de despesa d'aquest any se situen en 22.481 milions d’euros, incloent els interessos del deute (la quarta partida més alta després dels departaments de Salut, d’Ensenyament i de Benestar Social i Família) i l'atenció de compromisos de pagament per inversions efectuades en el passat que, tot i l’aplanament d’obligacions, s’eleva enguany a 874 milions d’euros.
 
Malgrat el context de recuperació econòmica, els recursos a disposició de la Generalitat no només no augmenten, sinó que retrocedeixen respecte al 2013, el darrer any amb dades liquidades. L’objectiu de dèficit imposat per l'Estat el 2015 és del 0,7%, un 53% menys que el 2013. Per tot això, els recursos disponibles aquest 2015 se situen en 19.981 milions d’euros, 2.500 menys dels necessaris per cobrir les previsions de despesa de l'exercici.
 
Negociació amb l'Estat
 
Davant d’aquesta insuficiència de recursos, el Govern descarta incrementar més la pressió fiscal sobre els ciutadans, i tampoc ha pressupostat una partida destacada d’ingressos derivats de concessions i vendes d'actius, tot i que continuarà treballant per obtenir més ingressos a través d’aquesta via.
 
Per contra, l’Executiu reclamarà a l’Estat el pagament d'alguns dels deutes històrics i altres ingressos, com són els 759 milions de la Disposició Addicional Tercera de l'Estatut d’autonomia de Catalunya, que s'havien d'haver pagat el 2011M una bestreta del Fons de Competitivitat corresponent al 2015 (789 milions), i la compensació de l'impost sobre els dipòsits en entitats de crèdit (635 milions), que no s'ha pogut aplicar amb normalitat a causa de l'impacte de la regulació estatal.
 
El Govern també exigeix negociar un nou model de finançament, amb efectes retroactius a 1 de gener de 2014. També demana la compensació per l'increment del tipus de l'IVA (general i de productes sanitaris), a banda de compartir els ingressos addicionals que està aconseguint l’Estat per la millora de la situació econòmica que li permeten abaixar impostos i fer ampliacions de crèdit, de forma reiterada, per cobrir les seves despeses.
 
Finalment, el Govern insisteix a reclamar l'assignació d'un objectiu de dèficit que compleixi els criteris de la llei d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. En els darrers anys, s’ha demostrat reiteradament la voluntat de reconduir els desequilibris de les finances públiques de l’Administració de la Generalitat, que entre 2010 i 2013 ha reduït el seu dèficit en 2,58 punts sobre el PIB, amb un ajust de la despesa del 22,5%.
 
Pel que fa a l’escenari macroeconòmic, el Projecte de llei de pressupostos per al Pressupostos de la Generalitat de Catalunya 2015 preveu la consolidació de la recuperació econòmica amb un creixement del PIB català d’un 2,2% i una reducció de l’atur al 17,9%.
 

1  

Fitxers adjunts

Infografia en PDF

Infografia en PDF
PDF | 160