• El Palau Robert ha acollit avui una jornada on persones usuàries, expertes i representants del sector publicitari han posat en comú els seus punts de vista
Jornada
Jornada
La presidenta de l’Institut Català de les Dones, Montse Gatell i la consellera del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, Carme Figueras, han inaugurat aquest matí la Jornada “Els estereotips de gènere a la publicitat”. Aquesta sessió inicia un procés participatiu i obert per a la constitució d’un Grup de treball que elaborarà un document de recomanacions adreçat als mitjans de comunicació i a les empreses de publicitat per lluitar contra els estereotips negatius de gènere i impulsar la igualtat en la comunicació publicitària.
 
En la seva intervenció, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Montse Gatell, ha explicat que “les institucions i els agents implicats hem de treballar conjuntament  per avançar en una comunicació publicitària moderna i actual que representi justament i com es mereix el 50% de la població i el 50% del talent”.
 
Gatell ha subratllat que “quan es dissenya un anunci caldria introduir sempre la visió del gènere i qüestionar si allò que transmet va en línia de la societat en igualtat d’oportunitats que tots i totes volem per a nosaltres i també per als nostres fills i filles”. “Esperem”, ha explicat la presidenta de l’ICD “que iniciatives de publicitat no sexista s’estenguin i un dia ben proper siguin la normalitat. I homes i dones ens sentim còmodes i ben representats per la publicitat”
 
Per la seva banda, la consellera del CAC, Carme Figueras, ha posat de manifest que “els estereotips de gènere estan molt arrelats en el nostre dia a dia i que, tot i els avenços assolits, no hem aconseguit trencar amb ells”. Ha recordat que la llei prohibeix les comunicacions comercials que utilitzin la imatge de la dona amb caràcter vexatori o discriminatori.
 
Figueras ha explicat que “no és fàcil associar els estereotips al caràcter vexatori o discriminatori del que ens parla la llei, però hem de trobar la manera d’evitar-los, també legalment”. Per això, ha continuat, “cal que avancem en definir-los, en identificar-los de manera correcta i en posar-los-hi límits. Això ens podria aportar elements per a acabar proposant modificacions en lleis com la d’igualtat, les audiovisuals i de publicitat, instruccions o d’altres instruments que ens permetessin avançar cap a una representació d’homes i dones igualitària”.
 
La Jornada ha consistit en dues taules rodones i debats “Estratègies publicitàries i els estereotips de gènere” i “La defensa de les persones usuàries i el dret a la igualtat” que han estat moderades per Iolanda Tortajada, professora de comunicació de la URV. Hi ha participat Ton del Pozo, degà del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya; José Àngel Abancéns, president de l’Associació Empresarial de Publicitat; Gemma Cernuda, especialista en comunicació en femení de l’agència Peix&Co; Joana Gallego, professora de comunicació de la UAB; Alejandro Perales, president de l’Asociación de Usuarios de la Comunicación i de l’Observatorio de la Publicidad; Jordi Urbea, director d’OgilvyOne i Ogilvy Mather & Publicidad a Barcelona; José Domingo Gómez Castallo, director general d’Autocontrol, i Marta Selva, Oficina tècnica de l’Observatori de les dones dels mitjans de comunicació.