TES
  • El nou servei de bus ràpid reforçarà, principalment, les hores punta del matí, migdia i tarda per oferir un servei que garanteixi disposar de suficients places assegudes
  • Serà la setzena línia d’aquestes característiques que es posarà en servei a Catalunya, l’onzena de la demarcació de Barcelona
 
 
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat avui la posada en servei la segona quinzena de gener d’una nova línia de bus exprés.cat que connectarà Mataró amb Barcelona. Serà la setzena línia d’aquestes característiques que s’implanta a Catalunya i l’onzena de la demarcació de Barcelona. El nou servei de bus ràpid reforçarà les hores punta del matí, migdia i tarda per garantir que tots els viatgers puguin anar asseguts. El Mataró-Barcelona és un dels corredors amb més demanda de tot Catalunya. Transporta anualment més d’1,2 milions de viatgers.
 
En el cas de Mataró, el Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) està treballant en incorporar els serveis directes entre Mataró i Barcelona (les línies C1 i C2 gestionades per Empresa Casas que connecten les dues ciutats per l’autopista C-32) en una nova línia de l'expres.cat. L’objectiu, entre altres, és el de donar solució a l'actual situació on, en puntes de demanda, es transporten viatgers dempeus. Un fet que no és il·legal ja que els vehicles i la legislació ho permeten però que resulta incòmode per als usuaris. Per aquest motiu, es preveu incorporar nous vehicles de major capacitar, articulats, i poder atendre així el total de demanda.
 
El desplegament de la xarxa exprés.cat comporta millores en la flota de vehicles, garantint la qualitat, comoditat i l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda, així com més serveis per als usuaris a l’interior del vehicle. També està integrada sota una nova imatge corporativa, exprés.cat, que aporta visibilitat al servei i facilita als usuaris la seva ràpida identificació.
 
Les característiques de la xarxa exprés.cat són:
 
  • Velocitat comercial alta: serveis ràpids entre els municipis.
  • Informació a l’usuari en temps real, mitjançant pantalles d’informació dinàmica a les principals parades i a les estacions d’autobusos.
  • Vehicles totalment accessibles.
  • Més intermodalitat: connexions amb serveis de transport urbà, tren, Metro, Tramvia, altres autobusos interurbans i Bicing.
  • Premsa gratuïta i wifi a bord.
  • Imatge diferenciada
 
40 línies de bus exprés arreu de Catalunya
 
La xarxa d’altes prestacions ‘exprés.cat’ s’implanta progressivament a Catalunya des de la tardor de 2012. L’actuació suposa una aposta decidida de la Generalitat pel bus exprés com a mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori que concentren major demanda de desplaçaments.
 
La xarxa de bus exprés està formada per 40 línies interurbanes que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total.
 
Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats com París, Istambul,  Hamburg o Nantes, presenten un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari, amb millors freqüències de pas, informació en temps real dins i fora dels vehicles, serveis de Wifi i premsa gratuïts, i una imatge corporativa comuna.
 
 
Línies exprés actualment en servei
 
Demarcació de Barcelona:
    • e1: Barcelona-Sabadell (des d’octubre de 2012)
    • e2: Barcelona-Terrassa (des d’octubre de 2012)
    • e3: Barcelona-Cerdanyola-UAB (des d’octubre de 2012)
    • e4: Barcelona-Ripollet (des d’octubre de 2012)
    • e5: Barcelona-Igualada (primera fase juny 2013/segona fase febrer 2014)
    • e6: Barcelona-Vilafranca del Penedès (febrer 2014)
    • e7: Barcelona-La Vall del Tenes (Parets del Vallès, Lliçà de Vall, Lliçà d’Amunt, Santa Eulàlia de Ronçana i Bigues i Riells, des de setembre 2013)
    • e8: Barcelona-Corbera (juny de 2014)
    • e9: Barcelona-Caldes de Montbui (agost 2014)
    • e10: Barcelona-Sentmenat (setembre 2014)
 
Demarcació de Tarragona:
    • e1: Tarragona- El Vendrell (març 2014)
    • e2: Tarragona-Valls (abril 2014)
    • e3:Tortosa-Amposta-Sant Carles de la Ràpita-les Cases d’Alcanar-Alcanar (octubre 2014)
 
Demarcació de Girona:
  • e1: Girona-Olot (juliol 2014)
 
 
Demarcació de Lleida:
 
  • e1: Cervera-Lleida (desembre 2014)
 
La demanda anual dels corredors de les línies de bus exprés implantades fins a data d’avui és superior als 3.000.000 d’usuaris, amb creixements de fins al 57%. El grau de satisfacció dels usuaris és de més de 8 punts sobre 10.