- El pla preveu la implantació de nous descomptes addicionals de fins un 50% més a l’autopista entre Manresa i Terrassa per descongestionar la C-55 i incentivar l’ús de la C-16
- Els desplaçaments interns en hora punta per la C-16, entre els accessos de Sant Vicenç de Castellet i Manresa Sud i Centre, seran bonificats al 100%
- A la barrera de les Fonts s’implanta el sistema de peatge tancat i es redueix la tarifa entre un 18% i un 80% per homogeneïtzar-la amb la resta d’autopistes de la Generalitat
- A partir del primer trimestre de 2015 s’instal·larà una mitjana central a la C-55, entre Castellbell i el Vilar i Manresa, i a la C-58, entre Viladecavalls i Castellbell i el Vilar per millorar la seguretat viària
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat avui un pla d’actuacions al corredor Sant Cugat del Vallès – Terrassa – Manresa, que inclou com a eixos principals l’aplicació d’un nou model tarifari a l’autopista C-16 i l’execució d’obres de millora a la C-55, la C-58 i la C-16c. La nova política tarifària comportarà l’aplicació, a partir del segon semestre de 2015, de descomptes addicionals d’un 50% al tram Manresa – Terrassa, i en la implantació d’un sistema de peatge tancat a la barrera de les Fonts, amb bonificacions de fins el 80% segons el recorregut.
Actualment, la mobilitat per carretera entre Manresa i la conurbació de Barcelona es distribueix d’una forma poc òptima, atès que es basa principalment en dues vies convencionals, la C-55 i la carretera C-58 (més de 30.000 vehicles diaris), que suporten un gran volum de trànsit, mentre una via d’alta capacitat com la C-16, és infrautilitzada (la meitat que les anteriors, uns 15.000 vehicles diaris de mitjana).
La C-55 i la C-58 registren un trànsit molt heterogeni; per exemple, reben molt trànsit local però també molts vehicles pesants que fan llarg recorregut. La C-16, per les seves característiques, no pot absorbir aquest trànsit i presenta dificultats d’accessibilitat des de la vialitat de l’entorn.
El nou sistema tarifari entre Manresa i Terrassa i l’execució d’obres tant a l’autopista com a la xarxa viària de l’entorn tenen com a objectiu fer la C-16 més atractiva i més accessible a l’usuari, alhora que descongestionar la C-55 i la C-58 i millorar-hi les condicions de seguretat. Al tram Sant Cugat - Terrassa, la implantació del sistema de peatge tancat, on l’usuari paga pel recorregut real que efectua, s’emmarca en el pla d’homogeneïtzació a les vies de peatge de la Generalitat.
Nou sistema de descomptes per descongestió a la C-16 al Bages: cap a una ronda Manresa – Sant Vicenç de Castellet
Per als turismes que disposin de teletac, de dilluns a divendres no festius, en hores punta (de 7h a 10,30h i de 17h a 21h):
- Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius
- Es mantenen els descomptes 30% per a vehicles ecològics i 40% per a vehicles d’alta ocupació
- A la barrera troncal de Sant Vicenç de Castellet: descompte addicional del 50%, en tots dos sentits de la circulació. No s’inclouen els trànsits de pas.
- A la barrera lateral de Sant Vicenç de Castellet: descompte del 100%, per als moviments interns entre l’enllaç núm. 41 St. Vicenç de Castellet i els enllaços núm. 49 Manresa Sud o núm. 50 Manresa Centre, en tots dos sentits de circulació. Funció de ronda de Manresa
- Gratuïtat per als vehicles de transport públic i tots els moviments.
Pagament per recorregut real i equiparació territorial de les tarifes a la barrera de les Fonts
- Reducció del 18,7% per als turismes amb teletac, de dilluns a divendres no festius.
- Implantació d’un nou sistema de peatge tancat virtual, tots els dies de la setmana, per als vehicles amb teletac i moviments amb origen i destí als enllaços 13-21. La bonificació, segons recorregut, pot arribar al 80%.
- Es mantenen els descomptes 30% per recurrència, 30% vehicle ecològic i 40% vehicle d’alta ocupació
- Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius.
Inversió de 20 MEUR en la millora del corredor viari
El nou sistema tarifari a la C-16 es complementa amb un conjunt d’actuacions de millora a la C-55, la C-58 i a la C-16c per valor de 20 MEUR i que la Generalitat executarà en el període 2015 – 2016. Aquestes obres són principalment de dos tipus: de seguretat viària i de millora de la connectivitat amb la C-16.
En concret, les actuacions previstes són:
Ø Seguretat viària a la C-55 i a la C-58
- Finalització del desdoblament de la ronda de Manresa (C-55), entre l’enllaç de Bufalvent i el nus del Guix, per a dotar la carretera d’una major capacitat i millorar la seguretat mitjnaçant l’adopció d’una barrera física en mitjana. Les obres, amb un pressupost de 2,6 MEUR, ja estan en marxa i conclouran la primavera vinent.
- Millora de la seguretat viària a la C-55 mitjançant la construcció d’una barrera en mitjana central –de formigó o metàl·lica segons el tram-- entre Castellbell i el Vilar i Manresa, excepte la travessera de Castellgalí, en uns 7 quilòmetres de longitud total. Així mateix, es renovarà el ferm i s’adequarà la senyalització, el drenatge i les barreres de seguretat. El pressupost és de 4,4 MEUR i les obres s’iniciaran el primer trimestre de 2015.
- Millora de la seguretat viària a la C-58 entre Viladecavalls i Castellbell i el Vilar. S’implantarà també un separador físic en mitjana de forma generalitzada, es renovarà el ferm, i es millorarà el drenatge i la senyalització. La inversió prevista és de 8 MEUR i les obres es desenvoluparan durant el 2015.
- Millores a la C-55 entre Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar. Pròximament, s’impulsaran els treballs per a reforçar la separació entre els sentits de la circulació amb un zebrejat, es la renovaràel paviment i es moidifcarà la secció transversal mitjançant senyalització horitzontal.
Ø Millora de l’accessibilitat de Manresa amb la C-16
- Millora de la carretera de Viladordis i connexió amb la C-55 amb treballs com la renovació del ferm; l’adequació de la senyalització, de les barreres de seguretat i de l’abalisament. Així mateix, s’inclou la remodelació de l’enllaç de Manresa Est de la C-55 amb la millora de l’accesibilitat a la carretera de Viladordis en direcció a la C-16. L’objectiu és, d’una banda, millorar l’accessibilitat a l’autopista C-16 per als vehicles procedents del nord i i de l’eix transversal (Lleida), d’una banda, i de l’accessibilitat des de Manresa, de l’altra.Les obres compten amb una inversió prevista d’1,4 MEUR i es portaran a terme durant el 2016.
- Perllongament de l’avinguda dels Països Catalans, fins a la plaça Prat de la Riba per a millorar l’accessibilitat a la C-16 des de Manresa i la mobilitat urbana de la ciutat S’analitzarà conjuntament amb l’Ajuntament la seva execució.
Ø Actuacions de millora en altres àmbits
- Construcció de dues rotondes a la C-16c a Sant Fruitós de Bages, una a la intersecció amb el carrer del cementiri i l’avinguda de Girona i una altra a l’accés al polígon la Serreta i la connexió amb la C-16. Aquesta actuació permetrà reordenar els accessos de la zona i donar un efecte “porta d’entrada”, en situar-se a l’extrem d’un tram de carretera convencional. Les obres es duen a terme en col·laboració amb l’Ajuntament, tenen un pressupost d’uns 1,5 MEUR i s’executaran durant l’any vinent.
- Millora de l’enllaç del polígon de Bufalvent (C-55). Es transformarà l’actual enllaç en una rotonda a nivell per a millorar l’accessibilitat i la integració urbana de la ronda de Manresa, així com la seguretat viària. La inversió prevista és de 600.000 euros i l’obra s’executarà durant el 2016
- Millora de la senyalització d’orientació a l’àmbit de Manresa per a millorar l’accessibilitat. El pressupost és d’uns 400.000 euros. Les obres es licitaran el 2015.
2