• Oferta educativa i formativa, el lleure i el mercat laboral són les principals demandes dels usuaris

 

  • El perfil correspon a un noi menor de 16 anys amb estudis d’ESO
 
L’any passat la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil (XNEJ) va atendre 586.986 joves, que van fer 945.336 consultes. Així ho ha donat a conèixer avui la Direcció General de Joventut del Departament de Benestar Social i Família en el balanç anual de l’activitat d’aquesta Xarxa, formada per 300 Punts d’Informació Juvenil i 32 Oficines Joves.
 
Les qüestions més demanades pels usuaris van ser les relacionades amb l’oferta formativa i educativa existent a Catalunya, amb un 15% del conjunt de les consultes. Aquest tipus de consultes són les més han crescut des de l’any 2008. Aquesta evolució coincideix amb l’augment dels joves de 16 a 29 anys que estudien, que van passar del 29% el 2008 al 39% el tercer trimestre del 2014, segons dades de l’Enquesta de Població Activa. Aquest augment de deu punts indica que molts joves, sobretot els de les franges més joves, optin per seguir estudiant com a alternativa a l’atur i per a posicionar-se millor en el mercat laboral.
 
La cerca d’informació sobre l’educació en el lleure va ser la segona qüestió més sol·licitada, seguida per les qüestions sobre el mercat laboral, amb un 9,2% d’assessoraments realitzats per part dels tècnics d’informació juvenil.
 
L’estadística d’activitat de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil situa la cultura i la salut i esports com les dues temàtiques següents en nombre consultes, amb un 8,7% i un 4,7% respectivament, seguides de l’habitatge (3,2%), el turisme (2,8%), la participació (2,6%), la cohesió social (2,2%), les tecnologies de la informació i la comunicació (2,2%), la solidaritat i les relacions internacionals (1,9%), i el medi ambient i consum (0,2%). El 37% restant corresponen a d’altres tipus de consultes.
 
Perfil d’usuari: noi, menor de 16 anys i amb l’ESO
Pel que fa al perfil d’usuari dels Punts d’Informació Juvenil i les Oficines Joves el 2014, aquest correspon majoritàriament a un noi de 16 anys o menys amb estudis d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Per sexes, els nois han suposat el 51,2% de les consultes davant un 48,7% de les noies. I respecte a la llengua utilitzada en la consulta, el 79,9% va utilitzar el català, el 18,9% el castellà, el 0,6% una altra llengua, i el 0,6% l’aranès.
 
Finalment, de les consultes fetes a la XNEJ, el 80,6% es va fer presencialment als mateixos punts d’atenció, l’11% en els desplaçaments dels informadors juvenils a centres educatius, el 4,4% per via telefònica, el 2,9% per correu electrònic, mentre que l’1,1% van ser fetes a través de les xarxes socials, blocs, fòrums i altres canals digitals .
 
Més de 100.000 visites a l’Oficina Jove Virtual
 
D’altra banda, la XNEJ té actiu des del 2013 l’Oficina Jove Virtual www.oficinajove.cat, que permet accedir a un total de 1.126 recursos i serveis de tots els departaments i institucions destinats a les persones joves.
 
Durant el 2014, aquest web va registrar un total de 118.500 visites. En total es van produir 42.988 sessions iniciades per 30.503 usuaris.
 
L’Oficina Jove Virtual també està disponible per a dispositius mòbils amb els sistemes operatius iOS, Android i per a Blackberry, i permet la geolocalització de l’usuari per tal de mostrar-li aquells resultats més propers a la seva ubicació i guiar-lo cap als punts i les activitats de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil que té més a l’abast.