TES
  • El Departament de Territori i Sostenibilitat destina 50 MEUR a aquest programa d’actuacions, que s’executarà a curt termini
  • L’Estratègia inclou la sistematització d’auditories de seguretat viària i inspeccions de la xarxa existent per prevenir l’accidentalitat
  • El programa d’actuacions combina solucions innovadores com la implantació de mitjanes amb obres de microcirurgia
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat avui, durant una visita al Centre de Control de Carreteres de la Generalitat a Vic, una nova estratègia per a reduir l’accidentalitat a la xarxa viària i convertir la seguretat en peça bàsica de tota l’acció del Departament en matèria de carreteres. Com a principals novetats, el pla inclourà l’execució, a curt termini, de més de 180 actuacions de millora de la seguretat viària a tot el territori, i la sistematització d’auditories prèvies durant la redacció de nous projectes i d’inspeccions de seguretat viària a la xarxa de carreteres de la Generalitat.
 
Les principals característiques del pla que s’ha presentat avui són:
  • Millora sistematitzada i continua, des de la gestió diària
  • Transversalitat
  • Execució d’actuacions d’alta eficiència
  • Impuls de solucions innovadores en una xarxa madura
  • Priorització d’actuacions singulars en trams especialment sensibles
  • Actuacions de seguretat viària enteses com a inversions amb un alt retorn social
 
La xarxa de carreteres a Catalunya suma un total de 12.000 quilòmetres, el 50% de la qual és de titularitat de la Generalitat. Més del 50% del trànsit que circula per Catalunya ho fa per vies de la Generalitat, amb un total de 842 milions d’usuaris l’any. L’accidentalitat mortal a Catalunya ha baixat un 43% respecte de 2010; aquell any es van produir 246 víctimes mortals, mentre l’any passat van ser 140.
 
 
El catàleg d’actuacions
 
La nova estratègia presentada avui es tradueix, pel que fa a obres de millora en la infraestructura, en l’execució de 190 actuacions, que sumen una inversió de 50 MEUR. La major part (119) es portaran a terme durant aquest any i algunes (71) s’han executat en el 2014.
 
 
  
Àmbit territorial
 Nombre d’actuacions
Comarques barcelonines
79
Comarques gironines
43
Comarques lleidatanes
20
Camp de Tarragona
13
Terres de l’Ebre
35
Total
190
 
 
Aquesta és la tipologia d’actuacions de seguretat viària que estan incloses en el nou programa i la seva inversió (veure nota de premsa adjunta).
 
En la nova estratègia, cal remarcar les actuacions per implantar sistemes que reforcin la separació de sentits en carreteres convencionals, amb l’objectiu d’evitar en especial els xocs frontals.
 
  • Implantació de mitjana amb senyalització horitzontal a la C-59 (Sant Feliu de Codines)
  • Implantació de mitjana amb senyalització horitzontal a la BV-2041 (carretera de Begues)
  • Millora de la seguretat viària a la C-55 Castellbell i el Vilar – Manresa
  • Obres eixamplament de la C-55 a la ronda de Manresa
  • Obres de millora de seguretat viària a la C-58 entre el Vallès Occidental i el Bages
  • Obres de millora de seguretat viària a la C-16 al Berguedà
 
Una altra línia remarcable de la nova estratègia és la de les actuacions singulars, aquelles que s’executen en trams especialment sensibles. Són les següents:
 
  • Millora de la seguretat viària a la N-141e entre Anglès i Bescanó
  • Rotonda a la C-16c a Sant Fruitós del Bages
  • Nova rotonda a la C-35 a Sant Celoni
  • Desdoblament de la C-260 a Vilatenim
  • Millora de ferm de la GI-555 entre Sils i Massanes
  • Millora del drenatge a la C-12 a Tortosa
 
Catalunya, referent en l’aplicació de la Directiva Europea
 
Catalunya és un referent en el seu entorn atès que aplica la Directiva Europea de seguretat viària a tota la xarxa de la seva titularitat i no solament en la xarxa transeuropea. Aquesta Directiva estableix la conveniència de dur a terme auditories de seguretat viària a l’hora de redactar nous projectes i inspeccions de seguretat viària a la xarxa existent. El Departament de Territori i Sostenibilitat treballarà en noves eines de millora proactives i preventives, per evitar que es produeixin accidents a partir d’anàlisis de risc, a més de les reactives, que s’apliquen quan s’ha produït un accident.

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 120

Dossier

Dossier
PDF | 914