- La línia tindrà, en total, 177 serveis i abans de l’estiu també es renovarà part de la flota amb nous vehicles amb més capacitat
- Quan la línia estigui totalment implantada oferirà 1.500 noves places diàries, entre les noves expedicions i els nous vehicles
El Departament de Territori i Sostenibilitat posarà en servei el 2 de febrer la nova línia de la xarxa de bus exprés.cat que connectarà Mataró amb Barcelona. La implantació es durà a terme en dues fases: aquesta primera, en què s’incrementaran en 48 el nombre d’expedicions de les actuals línies C1 i C2, i una segona, que es realitzarà abans d’aquest l’estiu, en què se substituiran 5 dels vehicles actuals per altres 5 amb més capacitat. Així, un cop totalment implantada oferirà 1.500 places més cada dia. L’e11: Barcelona-Mataró serà la setzena línia d’aquestes característiques que s’implanta a Catalunya i l’onzena de la demarcació de Barcelona. El nou servei de bus ràpid reforçarà les hores punta del matí, migdia i tarda per garantir que tots els viatgers puguin anar asseguts. El Barcelona-Mataró és un dels corredors amb més demanda de tot Catalunya. Transporta anualment més d’1,25 milions de viatges.
El 2 de febrer s’implantarà la primera fase del bus exprés de Mataró. Les línies C1 Barcelona-Mataró Centre (800.000 viatgers/any) i C2 Barcelona-Mataró Nord (450.000 viatgers/any), que circulen per l’autopista C-32, es reconvertiran en les noves línies exprés e11.1 i e11.2. Aquests dos serveis, amb una ocupació mitjana de 36,18 viatgers/expedició, mantindran les mateixes parades però milloraran la seva oferta amb un total 48 noves expedicions de dilluns a divendres. En concret, les millores seran:
- La línia e11.1 (antiga C1) passarà de 41 expedicions sentit Barcelona i 36 sentit Mataró a 51+53 expedicions (increment de 10+17 expedicions) de dilluns a divendres, excepte agost.
- La línia e11.2 (antiga C2) passarà de 26 expedicions sentit Barcelona i 26 sentit Mataró a 37+36 expedicions, de dilluns a divendres, excepte agost. Això suposa un increment d’11+10 expedicions.
Per tant, la nova oferta conjunta passarà de 67+62 expedicions a 88+89 expedicions (increment de 21+27). Per poder donar resposta a aquest increment d’oferta, de l’operador CASAS del grup MOVENTIS, es posen en circulació 2 nous vehicles de 15 metres.
La segona fase, que es durà a terme abans de l’estiu, permetrà incrementar la capacitat dels vehicles de la flota. Se substituiran 5 vehicles convencionals de 12 metres per 5 vehicles de més capacitat. En concret, s’incorporaran 2 autobusos nous articulats i 3 vehicles de 15 metres, oferint més places als usuaris.
La xarxa exprés.cat també incorpora altres millores, com la informació als usuaris. En aquest sentit, està previst instal·lar durant aquest primer semestre 6 nous panells d’informació en temps real a les principals parades de Mataró, a més d’aprofitar els dos panells que hi ha actualment a la ciutat. Aquesta actuació es durà a terme amb l’Ajuntament de Mataró. L’exprés de Mataró també tindrà premsa gratuïta a bord i el wifi s’anirà implantant progressivament als vehicles durant el primer semestre de 2015. La majoria dels vehicles seran accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i estaran integrats sota una mateixa imatge corporativa, exprés.cat, que aporta visibilitat al servei i facilita als usuaris la seva ràpida identificació.
40 línies de bus exprés arreu de Catalunya
La xarxa d’altes prestacions ‘exprés.cat’ s’implanta progressivament a Catalunya des de la tardor de 2012. L’actuació suposa una aposta decidida de la Generalitat pel bus exprés com a mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori que concentren major demanda de desplaçaments.
La xarxa de bus exprés està formada per 40 línies interurbanes que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total.
Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats com París, Istambul, Hamburg o Nantes, presenten un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari.
Línies exprés actualment en servei
Demarcació de Barcelona:
- e1: Barcelona-Sabadell (des d’octubre de 2012)
- e2: Barcelona-Terrassa (des d’octubre de 2012)
- e3: Barcelona-Cerdanyola-UAB (des d’octubre de 2012)
- e4: Barcelona-Ripollet (des d’octubre de 2012)
- e5: Barcelona-Igualada (primera fase juny 2013/segona fase febrer 2014)
- e6: Barcelona-Vilafranca del Penedès (febrer 2014)
- e7: Barcelona-La Vall del Tenes (Parets del Vallès, Lliçà de Vall, Lliçà d’Amunt, Santa Eulàlia de Ronçana i Bigues i Riells, des de setembre 2013)
- e8: Barcelona-Corbera (juny de 2014)
- e9: Barcelona-Caldes de Montbui (agost 2014)
- e10: Barcelona-Sentmenat (setembre 2014)
Demarcació de Tarragona:
- e1: Tarragona- El Vendrell (març 2014)
- e2: Tarragona-Valls (abril 2014)
- e3:Tortosa-Amposta-Sant Carles de la Ràpita-les Cases d’Alcanar-Alcanar (octubre 2014)
Demarcació de Girona:
o e1: Girona-Olot (juliol 2014)
Demarcació de Lleida:
o e1: Cervera-Lleida (desembre 2014)
3