Pelegrí durant la seva intervenció per presentar el Pla davant la Junta rectora
Pelegrí durant la seva intervenció per presentar el Pla davant la Junta rectora
 
 
·         El conseller anuncia canvis organitzatius i de model de gestió dels Parcs per aplicar una gestió multifuncional, integrada en el propi territori, com a eina per millorar la conservació i la dinamització sostenible del territori inclòs en un espai de protecció especial
 
·         Pelegrí es compromet a consensuar amb el territori el PRUG del Parc dels Aiguamolls, que es començarà a analitzar a partir dels treballs ja realitzats per entitats vinculades al propi territori
 
    
 
 
 
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Ma Pelegrí, acompanyat del director general de Medi Natural i Biodiversitat, Antoni Trasobares, s’ha reunit avui amb la Junta Rectora del Parc dels Aiguamolls de l’Empordà, integrada per representants dels municipis que tenen part del seu terme municipal inclòs al Parc natural, dels departaments de la Generalitat de Catalunya amb competències en la matèria, de les organitzacions professionals agràries amb presència a la zona, de les associacions o entitats catalanes de la zona que tenen com a finalitat la protecció de la natura, del consell universitari de Catalunya i tècnics experts designats per l’Institut d’Estudis Catalans.
 
Entre els temes tractats cal destacar la presentació del Pla Estratègic de Gestió dels Espais Naturals 2015-2020 que ha presentat el conseller Pelegrí,  així com també el calendari de programació de les convocatòries dels òrgans de consulta i participació dels Parcs, -i el compromís que es realitzin durant el 2015-  amb l’objectiu d’acostar i implicar el nou model de gestió en el propi territori; així mateix s’han presentat davant la Junta els resultats del cens d’ocells hivernants, la memòria 2013 i el programa d’actuacions per al 2015.
 
 
Pla Estratègic de Gestió dels Espais Naturals 2015-2020
 
El conseller ha anunciat canvis organitzatius i de model de gestió dels Parcs per aplicar una gestió multifuncional com a eina general de conservació i dinamització sostenible del territori inclòs en un espai de protecció especial.
 
 
El nou model reforçarà el treball coordinat i l’alineació amb els objectius estratègics dels equips del propi Servei d’Espais amb els de la resta de la Direcció general, del Departament i altres unitats. L'òrgan rector ha de ser capaç de coordinar, catalitzar o guiar el treball a l’espai d’altres professionals del món de l’agronomia, gestió forestal, gestió cinegètica o turística.
 
En aquest sentit es preveu modificar els perfils de les places de directors del parcs, partint de la base d’aquest model de gestió multifuncional i en aquest sentit, es preveu impulsar una nova determinació de les seves funcions que es veuran ampliades i que comportaran també un increment del nivell. Aquestes places, sortiran a concurs públic i s’hi podran presentar tots els funcionaris candidats que reuneixen els requisits d’acord amb la definició d’aquests nous perfils tenint en compte el nou model de gestió i les aportacions que es facin des de la Junta rectora..
 
Entre les novetats del Pla, la creació de l’Observatori de conservació i seguiment de la Biodiversitat de Catalunya, la valorització de l’activitat agrària a través de la promoció dels productes ‘Fets als parcs’, la valorització social en l’àmbit de la Carta europea del turisme sostenible i nous mecanismes de finançament
 
L’objectiu principal del Departament, ha senyalat Pelegrí, en tant que responsable de la gestió dels espais d’especial protecció “és preservar i gestionar de manera sostenible els valors naturals i la biodiversitat que caracteritzen els espais protegits mitjançant un nou model de gestió multifuncional, d’acord amb les directives comunitàries i sota els criteris  de sostenibilitat (ambiental, socioeconòmica i territorial) per tal de potenciar el conjunt de bens i serveis que ofereixen els espais. I això passa per implantar un nou model que ens permeti millorar la governança i optimitzar els recursos”
 
“La millor manera de conservar els valors naturals i protegir-los és gestionant-los de manera sostenible. El model de gestió multifuncional facilita la integració dels espais protegits en el propi territori, cercant l’equilibri entre la protecció de la seva biodiversitat i l’activitat de la població que hi viu i, alhora, contribueix a garantir recursos complementaris als que aporta l’administració via pressupostos públics per consolidar la gestió que requereixen aquests espais per a la seva conservació i millora”.
 
 
moment de la reunió
moment de la reunió
El conseller ha presentat els eixos estratègics d’acció que preveu el Pla de Gestió i ha remarcat que en aquest nou model de gestió “l’Administració de la Generalitat es reserva i manté sempre el control sobre la gestió, l’administració i la vigilància del compliment de les lleis ambientals” però alhora posa en valor tots aquells elements que permetin crear sinergies amb la població local, i promoure la dinamització dels espais protegits com a font de creació de nova activitat vinculada, principalment als àmbits de l’agricultura i la ramaderia sostenibles, al desenvolupament rural i al sector serveis vinculat al coneixement i valoració social dels propis espais naturals i dels diferents productes que s’hi produeixen.
 
 
Entre les novetats anunciades pel conseller Pelegrí cal destacar des de punt de vista del primer eix estratègic  en què es focalitza el Pla, l’eix de la conservació la creació de l’Observatori de conservació i seguiment de la biodiversitat i la redefinició i potenciació del Consell de Protecció de la Natura amb l’objectiu de millorar la seva vinculació amb el Departament, sistematitzar i millorar  la relació en tant que òrgan consultiu i donar-li el suport logístic perquè pugui millorar el seu funcionament.
 
Pel que fa al segon eix estratègic que busca aconseguir un model de gestió més àgil i eficaç, el model aposta per l’optimització dels equips de gestió i es recolza en les fórmules de gestió consorciades i el treball en xarxa, dotant alhora de més autonomia els equips digestió i millorant la coordinació de tots a través de la creació del Consell de Parcs de Catalunya.
 
El tercer eix estratègic del Pla aposta per la valorització de l’activitat agrària i ramadera sostenibles com a element clau en la conservació del territori protegit, en línia amb la nova PAC (greening) i pretén fomentar el papers dels  Parcs naturals com a camps experimentals per a la conservació de la biodiversitat cultivada i potenciar les sinèrgies a través del reconeixement i promoció dels productes agroalimentaris i ramaders que es produeixen als Parcs  naturals.
 
El quart eix estratègic és el de la valorització social dels Parcs naturals i espais d’especial protecció. El model de gestió que impulsa el Departament, ha senyalat Pelegrí, “ha permès demostrar que es poden compatibilitzar perfectament les activitats per posar en valor el coneixement dels espais protegits amb la conservació dels seus valors (la majoria dels nostres Parcs en són bon exemple), fins al punt que aquesta conservació ha esdevingut una clara oportunitat per al desenvolupament  de molts serveis que contribueixen a la dinamització econòmica de la seva àrea d’influència”.
El conseller ha remarcat que cada any visiten els parcs més de 3,5 milions de persones, amb una despesa personal d’entre 20 i 50 €/dia, la qual cosa suposa un impacte sobre el territori del voltant dels Parcs de prop de 100 M€ (un exemple: la pràctica del submarinisme a les Illes Medes, que suposa un impacte de 10 M€ per a l'Estartit)
 
Si centrem a Catalunya, p.e. si mirem les dades del Parc d’Aigüestortes, sabem que dels 500.000 visitants que tenim de mitjana, un 63% han anat allà precisament per l’existència del parc nacional (és a dir, si el parc no existís no hi haurien anat). Aquests visitants deixen de mitjana 27€/persona/dia a la zona, per tant l’impacte econòmic directe a l’àmbit d’influència del Parc (no per al parc, sinó per a l’activitat socioeconòmica de la zona)  gràcies a l’existència del parc és de més de 5 milions d’€/any.
 
La dinamització dels parcs i de totes les activitats i serveis relacionats han de ser una de les alternatives per complementar i millorar el finançament dels Parcs atès que aquests actuen directament com a pol i motor d’atracció de la ciutadania als nostres espais protegits i beneficien les activitats vinculades a diferents serveis en l’àmbit d’Influència dels Parcs.
 
En aquest sentit ha esmentat entre altres iniciatives interessants en que ja s’ha començat a treballar dins l’àmbit de la col·laboració interdepartamental per desenvolupar un Pla director de turisme dels Parcs Naturals a través de la col·laboració entre la direcció  general de Medi Natural i Biodiversitat i la direcció general de Turisme.
 
Pel que respecta al cinquè eix estratègic, es recolza en el treball coordinat dels Parcs naturals dins d’un programa marc d’actuacions que inclou les actuacions per afavorir la divulgació dels valors i la consolidació de l’oferta pedagògica, els plans de millora de l’accessibilitat, l’elaboració del mapa d’equipaments, plans de senyalització, utilització de les TIC, potenciació els centres de documentació vinculats a la xarxa Recida.
 
Quant a la valorització social dels parcs, sisè eix estratègic del pla, es configura a partir del reforç de la participació dels parcs en els afers d’interès local, el recolzament d’activitats de propietaris i empreses locals, l’impuls de l’oferta pedagògica, la innovació i al transferència de coneixement, el desenvolupament d’actuacions emblemàtiques, la comunicació i  l’avaluació dels beneficis socials i econòmics que comporten.
 
El conseller ha explicat , en línia amb el setè eix estratègic -viabilitat i sostenibilitat econòmica dels parcs- que “hem de fer un canvi de model per disposar dels recursos necessaris per garantir la conservació dels espais protegits. Els temps han canviat, la situació i el context econòmic també. En el context econòmic actual, és evident que l’administració, d’acord amb les responsabilitats i competències derivades de les lleis haurà de vetllar prioritàriament per la protecció dels espais, per fer complir la llei i garantir la gestió administrativa, la vigilància i les infraestructures i els serveis bàsics de manteniment i millora sobre les que se sustenta la protecció dels espais naturals i, en aquest sentit, aporta un pressupost de base vinculat a aquests aspectes essencials (gestió, administració, infraestructures bàsiques, manteniment, vigilància i control)”.
 
“Tot i que mantenim el mateix pressupost que l’any 2014, és evident això cal complementar-ho mitjançant mecanismes per permetin posar en valor la gestió dels diferents bens i serveis que cada espai proporciona per al gaudi de la societat i que, alhora, garanteix  el reequilibri territorial perquè contribueix a la creació d’activitat socioeconòmica per a la població local, llocs de treball, progrés i benestar i ajuda a fixar la gent en el medi rural, evitant el seu abandonament i deteriorament” ha afirmat el conseller i ha apuntat els mecanismes  prioritaris:
 
 
o   Establiment de preus públics amb caràcter finalista per serveis nous o millora dels existents (aparcaments, guies, itineraris, fulletons, plànols, tallers d’educació ambiental, visites específiques a elements emblemàtics o a aquells indrets amb gran afluència de visitants per evitar-ne el deteriorament, etc.)
 
o   Establiment de taxes (p.e. immersió a les Medes) en hàbitats especialment fràgils i que requereixen un nivell de protecció superior
 
o   Promoció i foment dels productes lligats als parcs ‘Fet al parc’
 
o   Cessió per a l’ús d’equipaments i infraestructures ara infrautilitzades o que fins ara es cedien gratuïtament
 
o   Accions de mecenatge/esponsorització (RSC empreses )

3  

Fitxers adjunts

PLa de gestió dels espais protegits (power point)

PLa de gestió dels espais protegits (power point)
PDF | 2166

f1

f1
JPG | 761

f2

f2
JPG | 793