• S’aposta per un model de serveis d’assistència primària descentralitzat, pròxim i flexible
  • Demana fer suportable i raonable el cost de l’habitatge per a la majoria de persones amb ingressos mitjos i baixos
El Consell Assessor de Polítiques Socials i Familiars del Govern (CAPSiF) ha elaborat dos nous informes. El primer fa referència al model de serveis socials bàsics i el desenvolupament del servei bàsic d’atenció social mentre que el segon elabora una valoració i propostes en matèria d’habitatge. Els dos informes es poden consultar al web del Departament de Presidència.
 
En el primer document el CAPSiF “valora molt positivament” la iniciativa del Departament de Benestar Social i Família d’iniciar el procés per elaborar un model de serveis socials bàsics i desenvolupar el servei bàsic d’atenció socialdonat que “els grans canvis socioeconòmics experimentats en els darrers anys exigeixen la revisió de tots els elements del model”. Aquesta revisió ha de procurar que els serveis socials d’assistència primària s’exerceixin “garantint un model descentralitzat i de proximitat que disposi de la flexibilitat necessària i respecti les competències dels ens locals per tal que des del territori s’ajusti a les necessitats de la població evitant la uniformitat i l’homogeneïtat”.
 
El Consell també aposta per establir fórmules de coordinació i col·laboració entre els serveis bàsics d’atenció social i altres àmbits com, per exemple, treball, habitatge o salut de cara a establir programes transversals. D’aquesta manera es facilitaria el treball en xarxa i s’establirien fórmules per compartir i agilitzar la gestió de determinades prestacions i serveis de les carteres de diferents sistemes (salut, educació, serveis socials, treball, etc.).
 
En l’àmbit de l’elaboració de les polítiques relatives als serveis socials bàsics, l’informe del CAPSiF aposta per “articular noves relacions entre el sector públic i el d’iniciativa social per fer front a les noves necessitats i problemàtiques socials”. En la mateixa línia, reivindica “valorar l’aportació de les entitats socials i de l’acció voluntària del territori, ja que la seva participació contribueix a la identificació i la definició de les necessitats, la gestió de determinats serveis i l’avaluació dels resultats”.
 
L’informe del Consell Assessor aposta per mantenir l’atenció centrada en la persona com una de les característiques del model i, en paral·lel, aconsella canvis en els drets, l’organització o el rol dels professionals. També es recomana que la planificació, l’avaluació i la qualitat dels serveis es faci de manera participativa, amb la implicació de les entitats, la ciutadania i les persones que reben els serveis.
 
Pel que fa a la Cartera de Serveis Socials, el CAPSiF aconsella “fer-la més senzilla, àgil i flexible i permetre l’adaptació dels serveis i prestacions a les situacions i decisions de la persona”. També considera que s’hauria de revisar la naturalesa de les diferents prestacions i serveis de la cartera per tal d’ajustar-les a la nova situació i a les necessitats emergents així com a la situació socioeconòmica.
 
Altres de les recomanacions de l’informe del Consell Assessor són l’aposta per un Sistema d’Informació Social complet i actualitzat; el treball coordinat i en xarxa entre tots els sistemes de benestar i els agents socials; l’impuls de la figura del professional de referència i el Comitè d’Ètica; la desburocratitzaciódel model; el foment de la formació i la recerca; i la sostenibilitat del sistema, amb uns preus de referència mínims per alguns serveis i uns criteris de copagament generals per a tots els municipis.
 
Reflexió i propostes en matèria de política social d’habitatge
 
Pel que fa a les polítiques socials d’habitatge, l’informe afirma que “una de les conseqüències més alarmants del deteriorament de la situació econòmica dels darrers anys ha estat el progressiu increment del nombre de famílies que no poden fer front al pagament dels seus préstecs hipotecaris o dels seus lloguers i es troben davant del desallotjament dels seus habitatges”.
 
El CAPSiF demana que es posi el focus d’atenció prioritari en l’eix del cost de l’habitatge per fer-lo suportable i raonable per a la majoria de persones amb ingressos mitjos i baixos “mantenint i reforçant els instruments per evitar que més famílies perdin el seu habitatge”. Per aquest motiu el Consell valora “molt positivament que el Govern, malgrat els ajustos pressupostaris, hagi mantingut tot el sistema d’ajuts al lloguer que han permès, amb 58 milions d’euros, donar suport a 30.000 llars el 2014”.
 
El Consell també suggereix una ampliació del parc d’habitatges de lloguer social, sent “desitjable i de justícia que pràcticament tots els actius d’habitatge buit de les entitats financeres i del SAREB (uns 100.000 a Catalunya) es dediquin a habitatge de lloguer social”. En aquesta línia es destaca la creació per part de l’Incasòl d’un Registre d’habitatges buits de les entitats financeres així com els acords de cessió temporal de 1.200 habitatges aconseguits per la Generalitat amb Catalunya Caixa, Bankia i la Sareb. 
 
El CAPSiF aconsella “ampliar aquest tipus de convenis amb els bancs, actuant de forma més incisiva per aconseguir més habitatges, a preus més baixos i amb cessions a més llarg termini” i aplaudeix “la voluntat del Govern d’incentivar que bancs i grans propietaris de pisos buits els posin en lloguer social mitjançant un nou impost específic”.
 
En tercer lloc, el CAPSiF demana “activar tots els dispositius immediats i a mitjà termini per lluitar contra la pobresa energètica i evitar els talls de subministraments a col·lectius vulnerables”. Per fer front a aquestes situacions s’anima a continuar treballant en les línies actuals que ajuden a alleugerir la situació:
 
  • prohibir els talls de subministraments en qualsevol cas, o en períodes hivernals, per a llars amb condicions econòmiques greus i altament vulnerables; ajornant, o no, els cobraments no percebuts.
  • ajudar les llars més vulnerables en el pagament dels subministraments amb ajuts directes, reduccions o bonificacions de les factures
  • modificar el hàbits en els consums per ajudar a fer-los més responsables i eficients.
  • millorar les condicions d’habitabilitat dels edificis i habitatges per reduir els consums en l’origen.
 
Finalment, el CAPSiF també aposta per ”potenciar el rol del sector social no lucratiu com a braç col·laborador en l’execució i gestió de polítiques públiques i socials en matèria d’habitatge”.