·         Barcelona acull la jornada Seguretat, Sostenibilitat i Intel·ligència: nous reptes, noves carreteres, en què prop de 200 experts del sector viari internacional debaten avui i demà sobre el present i futur del sector, les demandes dels usuaris i el model de xarxa viària
El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull entre avui i demà la jornada tècnica Seguretat, Sostenibilitat  i Intel·ligència: nous reptes, noves carreteres, organitzada per l’Associació Espanyola de la Carretera amb el suport de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.
 
Durant aquests dies, prop de 200 experts relacionats amb el sector viari internacional, de Catalunya i de l’Estat espanyol debatran, en sis sessions de treball, els reptes actuals i futurs dels gestors viaris, les demandes dels usuaris i la necessitat d’actualitzar l’actual model de xarxa viària.
 
Entre la trentena d’experts que intervindran directament en les sessions i ponències hi ha representants del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, del Servei Català de Trànsit, de la Diputació de Barcelona i dels ministeris de Foment i d’Interior. Igualment, participarà la Fundació RACC l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, el World Economic Forum, l’Administració Nacional de Carreteres i la Direcció General de Transports de Suècia, i empreses com Indra, Schneider Electric o la Fundació Mapfre.
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que ha intervingut en la jornada d’avui, ha explicat que en aquests moments “hem de reflexionar sobre el que hem fet i sobre el que farem en el futur”. Així, la crisi ha donat, en matèria d’infraestructures, “l’oportunitat de passar d’un model desarrollista a un model més madur, que incorpori criteris d’intel·ligència i de gestió”, tenint en compte, a més, que tant Catalunya com l’Estat estan “raonablement madurs” pel que fa al desenvolupament d’infraestructures.
 
En aquest sentit, Vila ha advocat per la necessitat de gestionar integralment corredors, tot posant com a exemple la restricció del pas de camions per l’N-II a les comarques gironines per motius de seguretat viària i el desviament d’aquests vehicles per l’autopista. Els resultats d’aquesta mesura, anomenada ja model Girona, han propiciat, ha remarcat el conseller que s’hagi estès ara a més de 1.500 quilòmetres de carreteres a tot l’Estat.
 
I com a reptes de futur, el conseller Vila ha assenyalat l’aplicació dels criteris de “pagament per ús i de pagament per contaminació de les infraestructures, seguint el marc directiu europeu”. Altres reptes són el desenvolupament de fórmules de col·laboració publicoprivada i l’impuls de noves iniciatives legislatives –com la modificació de la Llei de carreteres i una nova llei per estudiar i justificar la viabilitat de projectes. “Hem de ser capaços d’evitar que un marc legislatiu faci inviable la tramitació de determinats projectes però cal garantint la participació ciutadana, necessària per empoderar les decisions de l’Administració”.
 
Sessions de treball
 
Les sessions de treball de la Jornada se centren en els següents temes:
 
·         Els reptes del gestor, que ha coordinat el director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores. En el marc d’aquesta sessió s’ha debatut com afrontar les necessitats d’inversió i manteniment de la xarxa viària en un context de menors recursos de les administracions, així com quines són les necessitats que queden per cobrir i les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies.
 
·         La visió de l’usuari, que s’ha centrat en les demandes i prioritats dels ciutadans que utilitzen les carreteres i en la possibilitat de compatibilitzar les necessitats dels diferents usuaris d’una mateixa via.
 
·         Reptes de gestió de les xarxes locals abordarà com incrementar l’eficiència en la gestió de les carreteres locals, la seva utilitat i com aconseguir més recursos per assegurar el seu bon manteniment.
 
·         Carreteres intel·ligents, que ja tindrà lloc demà divendres, explicarà el concepte de les smart roads, la seva viabilitat, quines millores aportaran i explorarà els nous elements tecnològics d’interacció entre la carretera, el cotxe i el conductor.
 
·         Carreteres segures sotmetrà a debat quines mesures s’haurien de prioritzar per continuar reduint l’accidentalitat.
 
·         Carreteres sostenibles examinarà possibles vies per finançar les obres pendents en la xarxa de carreteres i com garantir la mobilitat eficient des de la pròpia infraestructura.
 
Mesa tècnica de gestió de carreteres locals
 
En el marc d’aquestes jornades, aquesta tarda es constituirà la Mesa tècnica de gestió de carreteres locals, un òrgan de consulta que promou l’Associació Espanyola de la Carretera i que reunirà periòdicament als responsables d’infraestructures viàries dependents de les administracions locals.
 
L’objectiu és convertir aquesta Mesa en un espai d’intercanvi d’experiències, coordinació d’actuacions i elaboració de propostes concretes. Des de fa gairebé 20 anys, ja existeix la Mesa de Directors Generals de Carreteres de Comunitats Autònomes i Diputacions Forals que, precisament, es va reunir ahir, també a Barcelona, aprofitant la celebració de les jornades tècniques.
 
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 234