• La consellera destaca que l’objectiu del Departament d'Ensenyament és situar Catalunya als objectius d’Europa 2020, tant pel que fa a l’alumnat situat a la franja baixa com en l’excel·lència
 
  • “L’estat ha intentat dir que sí que hi ha pares que han hagut d'anar a la privada pel tema lingüístic. I això no és així, els que han anat a la privada hi ha anat per altres qüestions”, ha afirmat respecte a les peticions d’escolarització en centres privats, amb el cost de 6.000 euros per plaça
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha destacat avui que el Departament treballa per aconseguir l’èxit escolar dels seus alumnes: “Nosaltres estem educant per al futur. Nosaltres tenim uns objectius de situar Catalunya a nivell educatiu en els objectius que Europa s'ha fixat per al 2020” i, en el mateix sentit, ha afegit que “formulem bé els actius, definim les estratègies i no perdem temps. I és en aquesta Europa del 2020 què voldríem veure'ns-hi també, reflectida l’educació del nostre país”. Rigau ho ha dit en declaracions en una entrevista als Matins de TV3.
 
La consellera, en referència als currículums, ha reiterat que la Generalitat defensa i posa en pràctica el model propi en metodologia i pedagogia, però mantenint la legalitat en l’obtenció de títols: “Nosaltres no ens  saltem la llei, nosaltres aprofitem totes les escletxes per donar forma, la nostra forma al sistema. Per exemple, la manera d'enfocar la formació professional de joves. La manera de donar presència a la música o la plàstica a les nostres escoles. El ministre i moltes comunitats del PP han decidit no fer més música o no  fer plàstica per potenciar més hores en altres matèries. Nosaltres mantenim aquesta presència”. Ha recordat que s’han presentat recentment els currículums d’educació primària i educació secundària.
 
En el mateix sentit Rigau ha fet referència a l’objectiu uniformitzador de la Lomce, i ha exposat que el govern central recorre les diferents normatives d’Ensenyament per tal que totes les comunitats responguin al mateix model: “Hi ha una voluntat que cap comunitat faci res diferent de les altres. Com que nosaltres tenim una trajectòria de fer el nostre  propi model (....), ara busquen aquesta uniformització a base de recórrer-ho tot”.
 
La titular d’Ensenyament ha expressat que el nou model que preveu la Lomce de pagar 6.000 euros per l’escolarització privada en castellà no és un model d’èxit, i que l’estat central “ha intentat dir que sí que hi ha pares que han hagut d'anar a la privada pel tema lingüístic. I això no és així, els que han anat a la privada hi ha anat per altres qüestions”. Per aquest motiu, Rigau ha ressaltat que l’escola catalana aposta pel plurilingüisme i ja hi ha un 52% dels centres que imparteixen activitats o part de matèries en anglès.
 
La consellera també ha assegurat que el sistema educatiu català és equitatiu, i ha remarcat que el Departament destina els seus esforços a millorar les franges d’alumnes situats en les franges més baixes del coneixement, com un dels objectius de l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar: “En llengua anglesa o matemàtiques, l'any 2012 tenim a la banda baixa un 24%, al 13 un 15%, al 14 ha sigut ja un 14%, quan objectiu que ens havíem proposat per al 2018 era acostar-nos al 15%. Aquesta és la bona tendència. Si reduïm la banda baixa, eixamplem la banda central, sense anar en detriment de la banda alta, perquè també hi ha d'haver una banda d'excel·lència”. Rigau ha recordat que des de 2012 Ensenyament ha posat en marxa un seguit d’actuacions com els  programes d’ intensificació de millora els primers anys de la ESO, els programes de suport personalitzat de primària, l’increment de matèries com les matemàtiques, el tractament personalitzat, o la lluita contra l’absentisme. Irene Rigau ha remarcat que un dels factors clau per aconseguir l’èxit escolar és la implicació de les famílies en l’educació dels seus fills, en totes les etapes escolars.
 
La lluita per aconseguir que un major nombre d’alumnes cursin la postobligatòria és un altre dels reptes d’Ensenyament, i Rigau ha posat de manifest que “anem avançant en què la majoria d'alumnes continuïn estudiant després de l’ESO. Hi ha un indicador clar, ara tenim un 86% d'alumnes que es treuen el graduat escolar. L'any 2012 això era molt més baix, per no dir al 2008. Estàvem al  76-77%. Allà quedava un 25% d'alumnes que no podia continuar estudiant perquè no tenien el graduat. Com lluites contra aquesta  inequitat?  Fent que siguis d'on siguis, tinguis el passaport  acadèmic per continuar estudiant”.
 
 
 
20 de febrer de 2015