· L’Agència Catalana de Turisme ha organitzat dues trobades comercials a Tòquio (Japó) i Seül (Corea del Sud) entre onze empreses turístiques catalanes i prop de 150 operadors d’ambdós països.
· La delegació catalana s'ha reunit també amb les dues principals aerolínies coreanes: Asiana Airlines i Korean Air.
· Àsia és un important mercat emergent i en aquest context Japó i Corea del sud són dos països que presenten un creixement continuat.
L’Agència Catalana de Turisme (ACT), adscrita al Departament d’Empresa i Ocupació, ha organitzat dues trobades comercials a Japó i Corea del Sud per tal de promocionar l’oferta turística catalana entre el touroperadors d’aquests països. Les accions s’emmarquen en la missió empresarial organitzada per la Generalitat a aquests països asiàtics fins al 28 de febrer. En aquest viatge l’acompanya el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa.
En aquestes trobades hi participen onze empreses turístiques catalanes que han tingut l’oportunitat de comercialitzar els seus productes amb prop de 150 operadors turístics d’ambdós països. Les empreses són Across Spain, Advanced Leisure Services, Avant Group Coach and Car Services, Deltanihon, Derby Hotels, Turisme de Barcelona, Gotthard Travel Agency, Hotel Omm, Luxury Packs, Value Retail Management Spain i Terramar Group.
Així, aquest dijous el sector català s'ha reunit amb el sector turístic coreà a Seül, mentre que dimarts ho ha fet amb el japonès. A la cloenda de l'acte a Seül, el secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha destacat que "Catalunya i Barcelona poden satisfer les necessitats del turisme coreà amb opcions tant lúdiques com de turisme de negocis". "La qualitat dels serveis de l'aeroport, de la xarxa ferroviària i del port, que és quart mundial en recepció de turistes, ens ha permès posicionar-nos com a destí de primer nivell", ha afegit.
Entre les dues sessions, les empreses han mantingut en total 1.500 reunions. Rafael Zarza, director general d'Avant Group Coach and Car Services, destaca que “el ritme del turisme japonès i coreà és constant, tot i que presenta un lleuger increment a la primavera i la tardor que compensa la preferència majoritària d’estiu i volts de Nadal dels visitants d’altres països”. Zarza, explica que “les previsions apunten a un creixement del turisme d’aquests països cap a Catalunya properament ja que les comunicacions són cada vegada millors”.
Les trobades comercials s’han iniciat amb una presentació de Catalunya i Barcelona, i posteriorment s’han tingut lloc les entrevistes entre els operadors turístics i les empreses catalanes. Les trobades s’han conclòs amb demostracions de gastronomia catalana als assistents. Prèviament a les dues cites, l’Agència Catalana de Turisme ha fet reunions preparatòries amb les empreses catalanes participants a la missió per tal d’introduir-les en aquests dos mercats i en els protocols de negociació que imperen en aquests països.
Al marge dels contactes comercials, la delegació catalana s'ha reunit amb les principals línies aèries de Corea del Sud, Asiana Airlines i Korean Air. L’objectiu d’aquestes reunions ha estat presentar Catalunya com a destinació líder en turisme, molt ben posicionada en el mercat asiàtic, i posar de manifest el gran potencial de la ruta Seül-Barcelona.
L'Agència Catalana de Turisme també ha mantingut trobades amb els tres principals operadors turístics: Hanatour, Modetour i Tour 2000, que s’han mostrat interessats en incloure Catalunya en els seus programes. Finalment, el secretari d'Empresa i Competitivitat s'ha reunit aquest dijous amb Kim Jae-hong, president de KOTRA - agència homòloga d'ACCIÓ a Corea del Sud - amb qui ha explorat vies de col.laboració per a empreses catalanes que busquen invertir a Corea, i viceversa.
Un mercat en expansió
El mercat asiàtic és un dels mercats emergents més importants del món, donat que les xifres de turistes asiàtics han tingut un creixement continuat des del 2011, amb un increment del 224,11%. Per aquesta raó, l’Agència Catalana de Turisme va inaugurar al 2012 una oficina amb base a Singapur que promociona Catalunya en el mercat Àsia-Pacífic.
En aquest marc de creixement, Japó i Corea del Sud mostren un creixement continuat.
Així, al 2012 ens van visitar més de 160.000 turistes japonesos, mentre que al 2013 aquesta xifra superava els 207.000 (+28,3% respecte al 2012) i al 2014 ens han visitat més de 273.000 (+31,9% respecte a l’any anterior).
Els turistes japonesos que venen per motius vacacionals acostumen a visitar l’Estat Espanyol entre 8-14 dies, 5 dies dels quals els passen a terres catalanes. Aquesta mitjana es redueix fins els 5-7 dies en el cas dels viatges per negocis. La despesa mitjana per estada de cada turista està al voltant dels 2.000 euros, molt superior a la majoria de mercat. El turista japonès s’interessa pels viatges culturals. En aquest sentit, Barcelona i el seu modernisme continua sent la destinació estrella, tot i que també visiten Montserrat i el patrimoni dalinià a la Costa Brava. La gastronomia, el luxe, les compres i el golf són altres dels motius dels japonesos per visitar-nos.
Pel que fa als turistes coreans, Catalunya va rebre al 2012 més de 51.000 turistes d’aquest país, mentre que al 2013 ens van visitar gairebé 60.000 (+15,5% respecte al 2012) i al 2014 la xifra es situa en més de 71.000 (+19,4% respecte a l’any anterior).
El 79% de turistes coreans viatgen per oci i realitzen circuits per Europa d’entre 8 i 10 dies. Tot i que en aquests circuits Barcelona i Catalunya no són destinacions freqüents, sí estan a l’alça entre els més joves. Es tracta d’un turista que viatja generalment en grup mitjançant paquets turístics. Les seves motivacions són principalment culturals (els interessos culturals se centren principalment en museus, història, religió i arquitectura), tot i que la platja, l’oci i les compres està guanyant cada cop més adeptes, principalment entre els turistes menors de 30 anys.
1