• Les noves activitats se sumen a les 21 que ja funcionaven, especialment per al programa del Voluntariat per la Llengua
  •  La iniciativa vol contribuir a l’augment de la competència comunicativa i del desenvolupament de l’hàbit lector entre la població adulta de Catalunya
Amb la denominació “Llegir per parlar, llegir per aprendre”, el Departament de  Cultura ha editat una publicació en línia destinada a practicar i aprendre la llengua catalana de la població adulta a l’entorn de la lectura. Es tracta de material de suport del programa Voluntariat per la llengua, de clubs de lectura i de les classes de llengua, entre d’altres, i que, amb 19 noves activitats, amplien les iniciatives que ja utilitzen tots els centres de normalització lingüística del Consorci per a la Normalització Lingüística (CNL).
 
Les primeres vint-i-una activitats que ja s’utilitzaven es poden descarregar de la pàgina web de llengua catalana www.gencat.cat/llengua/llegirperparlar. Fins ara, d’aquesta primera fase, amb les 21 activitat inicials, ja se n’han fet 24.989 descàrregues.
 
La Direcció General de Política Lingüística i el CNL han realitzat, conjuntament, vuit sessions formatives arreu del territori adreçades a professors i dinamitzadors del programa Voluntariat per la llengua i de diferents entitats interessades, sobre la metodologia recomanada a l’hora d’utilitzar el material.
 
De la mateixa manera, cada Centre de Normalització Lingüística ha dut a terme presentacions dels materials a voluntaris i responsables del programa Voluntariat per la Llengua i dels clubs de lectura de les biblioteques. Aquesta tasca formativa i de difusió del material ha permès la creació de 411 parelles específiques per al Llegir per parlar durant el 2014.
 
Els textos de les primeres activitats eren narracions, receptes de cuina, programes de mà, còmics, guies de viatge, bases de premis i algun poema.
 
Nous textos
Aquesta segona edició la componen escrits que van des del vessant comunicatiu –apunts publicats a blocs o articles i entrevistes de reconeguts periodistes o escriptors com Mònica Planas, Albert Sánchez Piñol, Josep M. Espinàs o Albert Om–, al vessant més literari –amb ressenyes o fragments de llibres d’escriptors com Maria-Mercè Marçal, Joan-Lluís Lluís o Albert Espinosa. Als materials, els lectors també hi trobaran la lletra de la cançó “País Petit” de Lluís Llach o textos instructius que formen part de la nostra quotidianitat, com ara prospectes mèdics, manuals d’ús o explicacions per dur a terme alguna manualitat.
 
Els temes socials, històrics, els drets humans, els sentiments o les experiències personals que s’hi tracten  –com la d’un supervivent del Titànic explicada pel seu nét– són la garantia d’interessants lectures i de llargues converses.