·     Creada el 2011 per promoure la mobilitat elèctrica a Barcelona, la Plataforma LIVEamplia enguany el seu radi d’acció a tota Catalunya i incorpora el gas natural vehicular com a tecnologia de promoció

·     La Plataforma LIVE xifra actualment a Catalunya 3.958 vehicles elèctrics i 1.244 vehicles de gas natural, amb una de les xarxes de recàrrega més denses d’Europa
 
La Plataforma LIVE, una iniciativa d’entitats publicoprivades per a la promoció de la mobilitat sostenible a Catalunya, xifra una inversió rècord mai assolida en aquest sector de més de 300 milions d’euros, en els últims dos anys. Aquesta és una de les conclusions de la presentació de la nova Plataforma LIVE, celebrada aquest matí al Museu del Disseny de Barcelona (DHUB) i que ha estat presidida per la Segona Tinent d’Alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona i Presidenta de la Plataforma LIVE, Sònia Recasens; la Directora General de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), Mercè Rius; el Vicepresident de Transport i Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i Alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda; el Secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Enric Llebot; el Director de Relacions Institucionals de SEAT i Grup Volkswagen a Espanya, Carlos Romaní; el Director de Comunicació de Nissan Iberia, Francesc Corberó; el Mànager del Vehicle Elèctric de Renault Iberia, Luis Valerio; i el Responsable de Mobilitat Elèctrica de Volkswagen-Audi Espanya, Carlos Galindo.
 
La presentació també ha comptat amb l'assistència de la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, i de representants de les principals entitats del sector com el Clúster-Moto, el Clúster Industrial de l’Automòbil de Catalunya i la DGT, entre d’altres.
 
Creada el 2011 per promoure la mobilitat elèctrica a Barcelona, la nova Plataforma LIVE amplia enguany el seu radi d’acció, passant de Barcelona a tota Catalunya, i incorpora altres tecnologies eficients dins els seus plans de promoció i estudi com és el gas natural vehicular.
 
La Plataforma LIVE, mitjançant la implementació del seu pla d’acció durant els darrers dos anys, xifra actualment a Catalunya 3.958 vehicles elèctrics i 1.244 vehicles de gas natural. A més, ha teixit una de les xarxes de recàrrega ràpida i semi-ràpida més denses d’Europa, amb gairebé 700 punts de recàrrega públics, 19 dels quals són punts de recàrrega ràpida -càrregues de vehicles elèctrics de menys de 30 minuts-. D’altra banda, a Catalunya hi ha un total de 27 estacions de gas natural, de les quals 12 són d’ús públic.
 
Els membres de la Plataforma LIVE destaquen que les inversions realitzades, l’aplicació de polítiques públiques innovadores i els nous serveis que s’estan duent a terme a través de les iniciatives i eines de treball de la Plataforma LIVE consoliden la percepció a nivell mundial de Barcelona i Catalunya com a HUB internacional del vehicle de baixes emissions. A més, s’està incentivant la millora de la qualitat de l’aire i la reducció del soroll en els sistemes de mobilitat, aspecte que suposa millorar la qualitat de vida dels ciutadans.
 
Barcelona, i per extensió la seva àrea metropolitana, ja va ser inclosa el 2013 en el top 10 de les ciutats mundials on és més favorable desenvolupar iniciatives de mobilitat sostenible i on aquesta tecnologia s’està introduint de forma més sòlida, segons l’últim informe de l’Agència Internacional de l’Energia (EV City Outlook). Factors com l’ampliació de les flotes municipals dels ajuntaments metropolitans amb vehicles de baixes emissions, tant cotxes elèctrics purs com, per exemple, bicicletes elèctriques, així com la introducció del vehicle elèctric i de gas en el transport públic -com és el cas del taxi elèctric, amb més de 20 unitats ja circulant per l’àrea metropolitana, dels 3 autobusos elèctrics i dels 440 autobusos de gas natural de TMB i els 210 camions de recollida de residus sòlids urbans-, o la recent implantació del Bicing elèctric a la ciutat, reforcen el seu lideratge al sector.
 
Fort impuls publicoprivat al sector de la mobilitat sostenible
 
La Plataforma LIVE impulsa accions entorn a la transformació industrial amb l’objectiu de facilitar el creixement de les empreses d’aquest sector i la generació d’ocupació. La finalitat de LIVE és la de coordinar i donar suport als seus membres en el desenvolupament dels projectes, impulsar polítiques estratègiques i nous models de negoci, així com crear una xarxa de coneixement local i internacional.
 
Mitjançant la Plataforma LIVE s’estan executant projectes i accions pròpies i, al mateix temps, esdevé la taula de treball per transferir coneixement i generar coordinació i sinèrgies entre els projectes que pròpiament executen cadascun dels seus membres.
LIVE compta amb més de 20 entitats referents en el sector de la mobilitat sostenible i presenta dos nivells de participació: els membres directors i els membres col·laboradors. A nivell director estan presents l’Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona, Generalitat de Catalunya, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), SEAT, Gas Natural Fenosa, ACS, Nissan, Renault i Volkswagen-Audi Espanya. A nivell col·laborador participen RACC, Endesa, Evectra, Circutor, Avancar, Alphabet, Urbaser, Cimalsa, Creafutur, Simon, Calidad Pascual i Car-bus.
 
Per aquest any 2015, el pla d’acció de LIVE preveu executar més accions estratègiques de promoció per al sector. El nou pla recull des d’activitats de sensibilització i promoció, fins a iniciatives de treball conjunt amb concessionaris i administracions per facilitar i millorar la gestió de tràmits i beneficis per part dels usuaris finals o la participació en plataformes europees i grups de treball internacionals.
 
Per la seva part, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i Barcelona de Serveis Municipals, tots ells membres de la plataforma LIVE, impulsen iniciatives públiques que faciliten la progressiva implantació de les tecnologies de propulsió eficients. Cal destacar, per exemple, la reducció de l’impost sobre els vehicles de tracció mecànica (IVTM) en la gran majoria dels municipis catalans, la creació de la categoria del Distintiu de garantia de qualitat ambiental per a flotes de vehicles, la compra verda de vehicles de l’administració, la possibilitat de beneficiar-se de peatges tous, els aparcaments incentivats, poder circular per carrils especials com són els reservats per Vehicles d'Alta Ocupació (carril bus-VAO) i una línia d’ajuts de fins 4.000 € per a vehicles elèctrics i de
gas natural per al servei del taxi i que operen dintre de la regió metropolitana de Barcelona.
 
Per tal de fomentar encara més l’ús dels vehicles de baixes emissions, el Plenari del Consell Municipal ha aprovat recentment la gratuïtat de les àrees blava i verda per als propietaris d’aquest tipus de vehicles no residents a la ciutat, ampliant l’exempció de pagament de la qual es beneficiaven fins ara només els usuaris residents.
 
Des de l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb la col·laboració de Nissan, Renault, BMW, Volkswagen-Audi Espanya i Endesa, entre altres, s’està executant una xarxa de 28 punts de recàrrega ràpida –recàrrega de vehicles elèctrics amb menys de 30 minuts-, repartits per Barcelona i la seva àrea metropolitana. Aquest projecte, amb 10 punts de recàrrega ràpida ja instal·lats i en funcionament, convertiran la capital catalana en una de les regions internacionals amb més oferta de recàrrega ràpida pública. Aquesta iniciativa s’espera que ajudi a acabar de consolidar la implantació de més taxis elèctrics i més vehicles elèctrics de mercaderies i serveis. Aquesta aposta de l’Ajuntament de Barcelona per la infraestructura de recàrrega es complementa amb la instal·lació de més de 250 punts de recàrrega normal en la xarxa d’aparcaments de B:SM, destinats a usuaris de rotació i a abonats per cobrir les necessitats imprescindibles de recàrrega vinculada o pròpia del propietari.
 
La Generalitat de Catalunya està treballant en mesures com l’estudi de les millors ubicacions per instal·lar punts de recàrrega en les principals infraestructures viàries de Catalunya, per disposar així d’una xarxa bàsica de corredors de punts de recàrrega ràpida o semi-ràpida per cobrir els desplaçaments a tot el territori català amb vehicles elèctrics. En aquest sentit també s’està negociant la participació en un projecte europeu de definició de corredors sostenibles.
 
Per la seva part, Gas Natural Fenosa i SEAT han arribat a un acord estratègic per impulsar i potenciar l’ús del gas natural comprimit en l’àmbit de la mobilitat a Espanya. La finalitat d’aquesta aliança és millorar la qualitat de l’aire urbà i contribuir als objectius de sostenibilitat i desenvolupament econòmic.
 
Des del sector privat, les empreses estan impulsant la innovació i la inversió en mobilitat sostenible, des del llançament al mercat de vehicles propulsats per tecnologies alternatives, la creació de xarxes d’estacions de servei, afavorint oportunitats de negoci i la generació de llocs de treball qualificats relacionats amb aquest sector. En aquest sentit, les inversions realitzades des de l’àmbit privat suposen el 70% del total d’inversió publicoprivada realitzada en mobilitat sostenible a Catalunya.
 
Els beneficis de la mobilitat sostenible
 
L’interès de la societat i les empreses per la mobilitat sostenible respon a diferents estímuls. Per una banda, existeix una conscienciació real per part de la ciutadania per preservar el medi ambient, i en aquest sentit, tant el vehicle elèctric com el de gas natural comprimit responen a una inquietud cada cop més estesa. El gas natural, com a combustible, redueix les emissions de diòxid de carboni, monòxid de carboni, òxid de nitrogen i material particulat. També cal recordar que l’energia elèctrica no emet cap contaminació a nivell local a l’aire.
 
No obstant, els mediambientals no són els únics beneficis de la mobilitat sostenible, ja que també hi ha raons econòmiques per escollir un vehicle que utilitza una d’aquestes tecnologies. Així, un vehicle de gas natural comprimit representa un estalvi econòmic de fins el 50% respecte a un vehicle convencional. Per altra banda, els vehicles elèctrics gairebé no requereixen manteniment mecànic i poden suposar un estalvi de combustible de l’ordre del 60 al 70%.