- El nombre de viatgers ha augmentat respecte el 2013 un 2,28%, sent el millor any de la història al Metro del Vallès, que arriba a superar els 31 milions de viatgers
- En el cas d’FGC Turisme i Muntanya, l’índex de cobertura assolit l’any 2014 ha arribat al 102,48%
- Els nivells de valoració dels clients continuen a l’alça i s’intensifica l’acció internacional amb col·laboracions amb diferents països
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha assolit l’exercici 2014 un índex de cobertura a les Línies Metropolitanes de 93,18 punts. Aquesta xifra suposa el millor resultat de la història de Ferrocarrils, que un any més supera els 90 punts. Aquest fet evidencia que en només 5 anys, des de 2009 fins a 2014, s’han guanyat 17,11 punts. L’índex de cobertura és l’indicador que descriu quina part dels ingressos (tarifes regulades) cobreix les despeses d’explotació, i significa que FGC ha optimitzat les seves necessitats el 2014 per un import de 6,5 milions d’euros.
El bon resultat de l’índex de cobertura s’assoleix gràcies a l’augment dels ingressos, bàsicament per l’increment de viatgers, al transport de mercaderies i als ingressos de lloguers, comercials i financers; i a una contenció de la despesa assumint feines internament.
Pel que fa al nombre de viatgers, el 2014 es van superar els 77 milions, el que representa un augment del 2,28% respecte del 2013, sent aquest any el millor any de la història en el número de viatgers al Metro del Vallès, arribant als 31,20 milions.
Millores de gestió
Durant el 2014, FGC ha continuat fent millores per adaptar l’oferta a la demanda i millorar la satisfacció del client. Del conjunt d’iniciatives per millorar la gestió destaquen, entre altres:
- L’entrada en servei de les noves unitats de tren de les sèries 113 i 114.
- Les obres de renovació a l’estació de Pl. Catalunya.
- Les obres de perllongament de la línia Barcelona-Vallès a Terrassa i Sabadell.
- Els treballs d’adequació de la carretera d’accés a l’estació de Port Ainé.
- La segona temporada del servei Montserrat Exprés.
- L’acord de col·laboració amb Correus per instal·lar màquines de recollida de paquets a les estacions.
- La presentació del sistema d’intel·ligència artificial Detector per controlar automàticament el frau a les estacions.
- La finalització del projecte Getaway de simulacres per millorar l’evacuació de les estacions en cas d’emergència.
- El centenari del primer servei públic de viatgers del Tren del Ciment.
- La concessió del títol de Basílica Menor a l’església del Santuari de la Vall de Núria.
- La venda i subhasta per internet de material de les unitats de tren de la sèrie 111.
Pel que fa al negoci d’FGC Turisme i Muntanya, l’índex de cobertura s’ha situat en els 102,48 punts, tot i una disminució d’ingressos com a conseqüència del mal inici de la temporada d’hivern per la manca de neu el mes de desembre i el lucre cessant pel tancament durant l’estiu de l’estació de Port Ainé. Tot i així, s’han mantingut oberts serveis en el territori, amb capacitat d’autofinançament, aplicant polítiques de gestió transversal i d’optimització.
Els 5 trens turístics d’FGC han assolit aquest exercici nous rècord de visitants: el cremallera i els funiculars de Montserrat han superat per tercer any consecutiu el milió de visitants, arribant als 1.131.862, i el Tren dels Llacs ha assolit el 99,45% d’ocupació, el millor resultat des del seu inici l’any 2009, mentre que el Tren del Ciment va créixer més d’un 9% arribant als 21.725 de viatgers. Per la seva banda, el Funicular de Gelida va créixer el 2014 un 10,8%, passant dels 3.549 als 3.931 viatgers. Aquests resultats reafirmen la funció d’FGC de potenciació del territori i promoció de la cultura del tren.
Una de les tres empreses ferroviàries amb millors indicadors del món
El 2014 s’han mantingut uns elevats nivells de valoració per parts dels clients. A Línies Metropolitanes, l’Índex de Satisfacció del Client (ISC) s’ha situat en el 72,14% (+0,64% respecte el 2013).
A més, l’anàlisi d’Indicadors realitzat per l’Imperial College de Londres en el context de l’International Suburban Rail Benchmarking Group (ISBeRG) que mesura i compara les prestacions, el servei, la gestió i el rendiment de 16 operadors ferroviaris tant públics com privats dels cinc continents, situa FGC com una de les tres empreses amb millors indicadors del món.
Entre d’altres aspectes, FGC ocupa el primer lloc en tenir el menor índex de frau (el 2014 va ser del 0,017%), el segon lloc en puntualitat i el tercer lloc en índex de cobertura. L’esforç realitzat per FGC en l’optimització de la gestió i els recursos queda clarament reflectit en l’estudi on es mostra com FGC és líder en aspectes tan importants com la disponibilitat de parc rodant per poder donar el servei o el reduït nombre d’incidències. Aquests resultats fan que FGC destaqui no només com un operador eficient sinó també com un operador amb un servei fiable i de qualitat.
2