Empresa i Treball

CONSUM

Agència Catalana del Consum: 10 anys al servei dels drets dels consumidors

query_builder   17 març 2015 16:00

event_note Nota de premsa

CONSUM

Agència Catalana del Consum: 10 anys al servei dels drets dels consumidors

 
  • L’Agència Catalana del Consum es consolida en el seu 10è aniversari com a referent en la defensa dels drets dels consumidors a Catalunya
  • Des de la seva creació, l’ACC ha mediat amb èxit en diferents crisis de consum com la d‘Afinsa i Fòrum Filatélico, l’apagada elèctrica massiva a Barcelona al 2007, el tancament de viatges Marsans al 2009, la fallida d’Spanair al 2011 o, recentment, les preferents
  • En 10 anys, l’ACC ha apostat per apropar l’administració als ciutadans, delegant competències als consells comarcals, i per fomentar el teixit associatiu, amb iniciatives com el Consell de les Persones Consumidores. També ha impulsat la Taula de diàleg per a la prevenció dels trastorns de la conducta alimentària, el Pacte pel Celíac o la Taula de Distribució Solidària d'Aliments
  • L’Agència coopera amb governs i institucions internacionals, com la Direcció General de Justícia, Consumidors i Igualtat de Gènere de la UE, l’Oficina de Protecció del Consumidor de Quebec, el govern de Colòmbia, el govern de França, l’Organització d’Estats Americans o la xarxa NEPIM

Coincidint amb el Dia Mundial del Consum, l’Agència Catalana del Consum ha celebrat aquest vespre al Palau de Pedralbes el seu 10è aniversari amb una jornada de reflexió on experts i professionals de diferents sectors d’àmbit nacional i internacional han debatut sobre la tasca de defensa dels drets dels consumidors i els reptes de futur.
 
En aquesta primera dècada d’existència, l’ACC ha esdevingut tot un referent en les relacions entre els consumidors i les empreses a Catalunya. Des de la seva creació, al 2005, l’ACC ha mediat amb èxit en diferents crisis de consum com la intervenció d‘Afinsa i Fòrum Filatélico, l’apagada elèctrica massiva que va a afectar a milers de llars a Barcelona al 2007, el tancament de viatges Marsans al 2009, la fallida d’Spanair al 2011 o, més recentment, la contractació de participacions preferents i deute subordinat.
 
El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha presidit la cloenda de la jornada, on ha destacat el rol de l'Agència al llarg d'aquests anys en la defensa dels drets dels consumidors. El conseller ha assenyalat que "és obligat el reconeixement a la tasca i a l'administració de l'ACC", que "ha tingut una actuació magnífica d'acompanyament dels consumidors en moltes situacions difícils". Segons Puig, "la dimensió del consum ha anat progressant i actualment és difícil entendre la dimensió del ciutadà sense el seu paper com a consumidor".
 
Mirant cap al futur, Puig ha assenyalat que l'Agència celebra el seu 10è aniversari amb "nous encàrrecs", com són els reptes que suposa l'economia col·laborativa, el repte que representa el comerç electrònic i la transformació dels models de negoci o la lluita contra la pobresa energètica. Sobre aquest respecte, el conseller ha assenyalat que l'Agència Catalana del Consum tindrà "un paper destacat" en la gestió del Fons de Garantia Energètica.
 
 
Apropar l’administració als consumidors

Així mateix, en aquests 10 anys, l’Agència també ha apostat decididament per la delegació de competències en l’Administració més propera als ciutadans. En aquest sentit, l’ACC ha subscrit convenis amb 31 consells comarcals per a la delegació de competències en matèria de consum. Altres iniciatives adreçades a fomentar la proximitat als ciutadans han estat la celebració de vistes arbitrals per videoconferència —des de la primera vista celebrada mitjançant videoconferència, a Tortosa al 2005, la Junta Arbitral de Consum de Catalunya compta actualment amb 15 punts arreu del territori—, el formulari de reclamació/denúncia en línia, o la instal·lació de punts d’informació per a viatgers als aeroports de Barcelona i Girona i a l’Oficina Turística de palau Robert, que han registrat prop de 84.000 accessos.
 
Foment del teixit associatiu
 
En aquests anys, l’Agència també ha esmerçat esforços en fomentar el teixit associatiu, amb iniciatives com la creació del Consell de les Persones Consumidores, un òrgan de representació i consulta on estan representades 33 entitats i associacions de persones consumidores i usuàries.
 
En aquest àmbit d’actuació, i en resposta a demandes sobre problemàtiques concretes, l’ACC ha impulsat la creació de la Taula de Diàleg per a la Prevenció de Trastorns de la Conducta Alimentària (2012), que recentment ha presentat el “Decàleg de Bones Pràctiques” per fomentar una imatge corporal sana en el mitjans i en la publicitat i la campanya “L’anorèxia no és culpa de ningú”, i el “Pacte pel Celíac”, que ha permès millorar la informació i l’etiquetatge dels productes destinats a aquest col·lectiu.
 
Així mateix, ha constituït la Taula de Distribució Solidària d’Aliments (2013), amb l’objectiu de millorar i potenciar els serveis de distribució d’aliments a persones en  situacions d’urgència i exclusió social i vetllar per a la conscienciació a les empreses d’augmentar les donacions i optimitzar la distribució directa d’aliments.
 
Tasca de difusió i sensibilització
 
L’Agència també s’ha focalitzat en la tasca de difusió i sensibilització. Així, l’ACC ha estat present a desenes de fires sectorials, com la Fira d’Amposta, la de Banyoles, Reus, Móra la Nova, Igualada, Granollers, Cambrils o Tortosa, i en fires adreçades a col·lectius especials com el Festival de la Infància o FiraGran. D’altra banda, entre 2005 i 2010, s’han celebrat 6 edicions de la Festa del Consum Responsable, una trobada que cada any, sota un lema específic, tenia com a objectiu difondre els drets dels consumidors i donar-los a conèixer, de forma lúdica i educativa. D’altra banda, des de 2010 l’Agència ha portat —i continua portant— la seva tasca arreu del territori amb l’exposició “Consum In. La nostra força” i  la mostra interactiva “Consum, Punt de trobada”.
 
El web www.consum.cat, creat al 2006, rep més de mig milió de visites anuals, el canal Consum TV (canal intern de televisió per internet) compta amb una audiència potencial de 300 milions de persones, el compte de Twitter @consumcat té més de 2.500 seguidors i la pàgina de Facebook més de 1.500, i el canal de Youtube suma més de 12.600 visualitzacions.
 
Foment de l’educació i formació en el consum responsable
 
Un altre dels eixos d’actuació de l’Agència ha estat el foment de l’educació en el consum responsable i sostenible en tots els trams d’edat. En 10 anys, més de 150.000 estudiants de primària, secundaria i educació especial han passat per l’Escola Catalana del Consum.
 
Cooperació institucional
 
L’ACC ha establert mecanismes de cooperació amb diversos governs i institucions internacionals, com la Direcció General de Justícia, Consumidors i Igualtat de Gènere de la UE, l’Oficina de Protecció del Consumidor de Quebec, el govern de Colòmbia, el govern de França, l’Organització d’Estats Americans, o la xarxa NEPIM. També col·labora estretament amb organitzacions com Pimec o l’organisme Autocontrol, i amb organismes homòlegs d’altres Comunitats Autònomes com l’Institut Basc de Consum.

1  

Fitxers adjunts

El conseller Puig, en un moment de la seva intervenció

El conseller Puig, en un moment de la seva intervenció
JPG | 955

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia