Empresa i Treball

Balanç 2014 de l'Agència Catalana del Consum a Girona

L'actuació de l'ACC permet retornar 14,28 milions d'euros a afectats per les preferents a Girona

query_builder   8 abril 2015 17:46

event_note Nota de premsa

Balanç 2014 de l'Agència Catalana del Consum a Girona

L'actuació de l'ACC permet retornar 14,28 milions d'euros a afectats per les preferents a Girona

 

  • Els gironins han presentat 3.681 reclamacions, principalment per telecomunicacions i internet
  • 1.392 mediacions, 35,54% més, i 839 laudes, un 21,95%, més que al 2013
  • Els establiments gironins adherits a la JACC pugen un 2,83% i sumen ja 1.310
  • En matèria sancionadora, l’ACC ha resolt 51 expedients

El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat del subdirector de l’ACC, Albert Melià, ha presentat avui la Memòria d’Actuacions 2014 de l’ACC a Girona. Entre les dades presentades destaca que els gironins han presentat 3.681 reclamacions, un 15,65% menys que al 2013, essent el principal motiu de reclamació els serveis de telecomunicacions i internet. La memòria també recull que s’han resolt 1.392 casos per mediació de consum —un 35,54%  més— i s’han dictat 839 laudes –un 21,95% més–.
 
La presentació ha comptat també amb la presència del delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, i del director dels serveis territorials d’Empresa i Ocupació a Girona, Ferran Roquer. En el marc de la presentació, Casadesús ha volgut recordar que l’Agència Catalana del Consum celebra enguany el seu 10è aniversari i que “ha esdevingut un referent per a consumidors i empreses”. Així mateix, ha destacat que l’ACC “des del principi ha tingut clar que calia treballar des del territori, per adaptar-se a les necessitats de cada demarcació”.

Com al 2013, l’activitat de l’Agència s’ha vist marcada per la tramitació de la reclamacions pels afectats per les preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa. Així, de l’1 de gener de 2013 al 31 de desembre de 2014, l’ACC ha tramitat 2.157 reclamacions d’afectats a les comarques gironines, de les quals se n’han resolt 1.311 mitjançant arbitratge de consum i s’han retornat 14.285.728,26 euros. Al conjunt de Catalunya, s’han dictat 39.950 laudes per les preferents, i s’han retornat 294,51 milions d’euros. A aquest respecte, el director de l’ACC, Alfons Conesa, ha explicat que “a manca d’uns pocs serrells, s’ha tancat el procés de tramitació d’arbitratges de consum per les preferents de Catalunya Caixa” i ha afegit que “ara l’Agència ha obert expedient a l’entitat per tal que documenti la seva negativa de sotmetre a arbitratge unes 4.000 reclamacions que va rebutjar en el seu moment”. Segons Conesa, “en cadascun d’aquests 4.000 casos que considerem que l’entitat ha de respondre, l’ACC obrirà expedient sancionador per exigir el retorn dels diners als afectats”.

El director de l’ACC també s’ha referit a les modificacions del Codi de Consum que van entrar en vigor el passat 1 d’abril, que milloren la cobertura dels drets dels consumidors. “A partir d’ara, entra en vigor una taxa d’inspecció per a les empreses de subministraments bàsics, que s’aplicarà a aquelles companyies que acumulin més de 100 reclamacions”, ha explicat Conesa, que ha afegit que “actualment, l’Agència resol el 80% de les reclamacions d’algunes d’aquestes companyies i això evidencia que alguna cosa falla en els seus serveis d’atenció al client”.

Així mateix, Conesa ha volgut destacar que “fins ara l’Agència només podia donar cobertura als consumidors. A partir d’ara, també podrà atendre les reclamacions d’autònoms i microempreses en els seus conflictes de consum amb les grans companyies de subministraments, ja siguin d’aigua, electricitat, gas, telefonia o serveis financers”.

Els gironins presenten 3.183 reclamacions, un 18,2% menys que a 2013    

L’ACC ha gestionat a les comarques de Girona 3.183 reclamacions de consum, un 18,2% menys que a 2013. A aquesta xifra s’afegeixen les 498 reclamacions d’afectats per les preferents de Catalunya Caixa a la demarcació gestionades des dels serveis centrals de l’ACC. D’aquesta manera, sobre el total del reclamacions rebudes —3.681—, la variació ha estat d’un 33,67% menys que a 2013. Analitzat per sectors —i deixant a banda les preferents de Catalunya Caixa—, les telecomunicacions i internet aglutinen el 45% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics (17,5%); béns de consum (11,7%); serveis generals de consum (10,9%), serveis financers (6,8%); transport (6,5%); i restauració i establiments turístics (1,6%). Al conjunt de Catalunya, l’ACC ha gestionat 36.956 reclamacions.

Companyies amb més reclamacions

Realitzant l’anàlisi de les reclamacions per companyies i no per sectors a la demarcació, com al conjunt de Catalunya, l’entitat financera Catalunya Caixa ha tornat a aglutinar la majoria de les reclamacions gestionades per l’ACC: 498 reclamacions ateses d’afectats per les preferents a Girona i 711 casos resolts mitjançant laude arbitral. L’operadora Telefonica ocupa el segon lloc (399 reclamacions i un índex de resolució del 65,4%), mentre que el tercer lloc l’ocupa l’operadora Orange (359 reclamacions i un índex de resolució del 62,39%), seguida de la també companyia de telefonia Vodafone (285 reclamacions i un índex de resolució del 74,73%), de l’energètica Endesa, (273 reclamacions i un percentatge de resolució del 51,28%), i de Gas Natural (149 reclamacions i resolució de 70,4%).
 
El llistat es completa amb Jazztel (136 reclamacions i resolució de 47%), Banc Sabadell (90 reclamacions i un índex de resolució del 5,5%), MediaMarkt Girona, (48 reclamacions, i un índex de resolució del 27%), Xfera Móvioles (Yoigo) (47 reclamacions i resolució del 63,8%), i l’energètica Iberdrola, (46 reclamacions i 54,3% de resolució).
 
1.392 mediacions, un 35,54% més, i 83 laudes, un 21,95% més, a Girona

El 2014, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Girona 1.392 casos, un 35% més que al 2013. El 58,6% de les mediacions han estat per serveis de telecomunicacions i internet; el 21,8% per serveis d’electricitat, gas i aigua; el 6,8% per  béns de consum; el 6,6% en serveis generals de consum, i el 3,1% han estat per serveis financers. Al conjunt de Catalunya, es van resoldre 7.055 per mediació.
 
Pel que fa als arbitratges, l’ACC va dictar a la demarcació 839 laudes, un 21,95% més que al 2013. Aquest increment es continua explicant pel procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa d’afectats per les participacions preferents i deute subordinat. Així, el  84,74% dels laudes van ser per serveis financers, seguit de les telecomunicacions i internet (8,7%), del transport (2,98%), dels serveis generals de consum (1,91%), dels subministraments bàsics (1,43%) i els béns generals de consum (0,24%). Al conjunt de Catalunya, al 2014 es van dictar 29.972 laudes arbitrals.
 
3.151 productes alertats a tot Catalunya, un 1,71% més, i 16.500 articles retirats

Al 2014 es van registrar 3.151 productes alertats a Catalunya, un 1,71% més que a 2013. Per tipologia de productes, el 19,60% de les alertes han estat per vehicles i motocicletes, el 19,31% per joguines, el 16,14% per material elèctric i lluminàries, el 13,83% per roba i calçat, el 8,65% per articles de puericultura i per electrodomèstics, amb el mateix percentatge. La majoria dels productes alertats —el 69,7%— procedeixen d’Àsia. Així mateix, l’ACC va retirar 16.533 productes del mercat.
 
51 expedients resolts amb sanció a la demarcació de Girona al 2014

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Girona han derivat en 51 expedients resolts amb sanció (54,9% menys que a 2013) i el total de les multes va ser de 195.858 euros (57,6% menys que a 2013). A tot Catalunya s’han resolt 357 expedients amb sanció per un import de 6,59 milions d'euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat novament les pràctiques comercials deslleials (62,3% del total), les clàusules i pràctiques abusives (10,99%), i les infraccions per alteració, adulteració, frau o engany (8,8%).
 
L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat, mitjançant les campanyes de control programades, les alertes i mitjançant les denúncies presentades pels consumidors.

Els gironins van presentar 243 denúncies davant l’ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 5,08% menys que a 2013. Per sectors, la restauració i els serveis turístics sumen el 23,9% de les denúncies, els béns i productes de consum (20,6%), telecomunicacions i internet (17,3%), serveis de la llar, salut i educació, (15,6%), sector alimentació (7%), serveis d’electricitat, gas i aigua (4,1%), transport (2,9%) i serveis financers (1,6%). A tot Catalunya, es van presentar 2.984 denúncies, un 18,35% menys que a 2013. En relació amb l’actuació inspectora, l’ACC va realitzar 2.714 actuacions a les comarques de Girona, un 72,87% més que a 2013, i el 13,53% del global de Catalunya. De les actuacions a la demarcació, el 49% van ser per recerca de productes insegurs, el 17% per denúncia, el 14% per una alerta, el 10% en el marc d’una campanya específica, i el 6% per una comunicació.
 
Els establiments gironins adherits a la JACC pugen un 2,83% i sumen ja 1.310

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a  la demarcació va situar-se el 2014 en els 1.310, xifra que representa un 2,83% més que a 2013. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 7.718; els gironins representen el  17% del total.
 
Prop de 750 alumnes visiten l’Escola del Consum (ECC) a Girona

Durant el curs 2013-2104 un total de 743 alumnes, estudiants de primària, secundària  i educació especial de les comarques de Girona han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC). Així mateix, un total de 85 alumnes gironins van participar al concurs de consum responsable, Consumòpolis. A tot Catalunya, en el curs 2013-2014, 17.799 alumnes han passat pels tallers de l’ECC

3  

Fitxers adjunts

PPT de presentació memòria ACC 2014 Girona

PPT de presentació memòria ACC 2014 Girona
PDF | 2294

El dir de l'ACC, Alfons Conesa, explicant al delegat de la Generalitat i al dir. dels SSTT d'EMpresa i Ocupació, els productes retirats

El dir de l'ACC, Alfons Conesa, explicant al delegat de la Generalitat i al dir. dels SSTT d'EMpresa i Ocupació, els productes retirats
JPG | 1258

D'esq a dreta, el subdir. el dir dels SSTT del DEMO a Girona, Ferran Roquer, el delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, el dir de l'ACC, Alfons Conesa, i el subdir de l'ACC, Albert Melià

D'esq a dreta, el subdir. el dir dels SSTT del DEMO a Girona, Ferran Roquer, el delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, el dir de l'ACC, Alfons Conesa, i el subdir de l'ACC, Albert Melià
JPG | 2082

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia