-
La Directora General d'Ordenació i Regulació Sanitàries ha ressaltat que "fem polítiques de salut per als pacients i amb els pacients"
-
El gerent del CatSalut a la demarcació ha destacat el paper capdavanter de la Regió de Girona en la tramitació de la targeta Cuida'm, que ja arriba a les 501
Un centenar de persones -entre pacients, familiars, entitats i professionals de la salut- han participat aquest divendres, 29 de maig, a la jornada Compartir per avançar organitzada pel Consell Consultiu de Pacients de Catalunya (CCPC) i la Regió Sanitària de Girona, celebrada a l'Auditori Josep Irla. La inauguració institucional ha anat a càrrec de l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i del gerent de la Regió Sanitària de Girona, Josep Trias. L’alcalde ha destacat la importància de fer participar els pacients en el sistema de salut, assegurant que "cal incorporar una mirada nova, la de la ciutadania, en la presa de decisions en polítiques de salut perquè aquesta nova visió ha vingut aquí per quedar-se".
El director dels Serveis Territorials de Salut a Girona, Josep Trias, ha volgut posar en valor la tasca de les associacions en algunes de les actuacions de salut de la Regió Sanitària de Girona, com és el cas de la implicació del Club Rottary, Oncolliga i Catalunya contra el Càncer en la implantació del Programa de Cribratge de Càncer de Còlon i Recte, o bé de Gicor en el manteniment del programa de Cirurgia Cardíaca al Trueta. Així mateix, ha explicat que a la Regió Sanitària de Girona ja s'han tramitat fins a 501 targetes Cuida'm, des que es va implantar l'1 de juny de 2014. "Aquesta era una petició històrica de pacients i de les seves famílies i va comptar des del primer moment amb la complicitat i la col·laboració de les entitats i associacions, com també dels professionals i dels gestors dels centres sanitaris de la Regió Sanitària", ha dit Trias. El gerent del CatSalut ha destacat que Girona és el territori de Catalunya dels que s’ha implantat fins ara on més targetes Cuida'm s'han tramitat.
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya és l’òrgan assessor representatiu de les entitats de pacients davant l’administració catalana que permet donar veu directa als pacients. Aquest organisme també dóna la possibilitat a les entitats de pacients de participar en el procés d’elaboració de les polítiques d’atenció sanitària del Departament de Salut, de manera que els garanteix una informació fiable, concreta, transparent i directa entre l’administració i els ciutadans.
Actualment, des del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya s’està recollint l’ús i les necessitats tecnològiques dels usuaris en l’àmbit de la salut a través d’una enquesta en línia. Durant la jornada, la directora general d'Ordenació i Regulació Sanitàries, Roser Vallès, ha explicat que els resultats que es donaran a conèixer durant aquest estiu serviran per "potenciar aquelles tecnologies que siguin accessibles i útils als pacients i també a les seves famílies". Vallès ha destacat altres projectes impulsats per aquest òrgan assessor, com el Projecte AVENÇ, una guia d’autoavaluació per a la millora de la gestió de la qualitat de les entitats de pacients, actualment en fase de pilotatge, i també un curs en línia de seguretat dels pacients i un cicle de xerrades formatives en bioètica amb relació a l’atenció sanitària.
La conferència inaugural "Cap a una medicina més personalitzada" ha anat a càrrec d’Enric Llopis, de la Fundació TicSalut, qui ha exposat com la innovació tecnològica, i en especial les aplicacions, són una eina útil cap a la personalització de la medicina.
Salut mental, 061 CatSalut Respon i el projecte AVENÇ
La primera taula rodona de la jornada, Foment de la participació dels pacients en el Pla de Salut, moderada per la periodista d’ACN i vocal del Col·legi de Periodistes de Catalunya a Girona, Tània Tàpia, s'ha centrat en la salut mental, un àmbit assistencial en què la Regió Sanitària de Girona és capdavantera i, fins i tot, l'any passat l'Organització Mundial de la Salut va reconèixer el gironí com un model d'èxit. En aquesta taula s'ha radiografiat l'organització de la salut mental al territori, gestionada per l'empresa pública Institut d'Assistència Sanitària (IAS), que compta amb una important participació de les associacions de familiars de pacients i també dels propis usuaris en la presa de decisions, i des d'on s'ha fet una important tasca per empoderar els pacients i desestigmatitzar la patologia mental. La taula rodona ha comptat amb la participació de Maria Combalia, presidenta de l'associació Família i Salut Mental i membre de la Junta Assistencial de la Xarxa de Salut Mental i Addiccions; David de Martin, usuari expert de la Fundació Drissa i col·laborador en els grups terapèutics de la unitat de subaguts de la Xarxa de Salut Mental i Addiccions (XSMA); Cristina Gisbert, cap del Servei de Rehabilitació Psicosocial Hospitalària de la XSMA; David Antelo, membre de la junta de l'associació d’usuaris Mentalitza’t de la Garrotxa i usuari de la Comissió Mixta en Salut Mental de les Comarques Gironines i Claudi Camps, director assistencial de la XSMA.
Abans de la segona taula rodona s'ha presentat l'App del 061, a càrrec de Núria Torres, del Servei d’Emergències Mèdiques de Catalunya. L’App 061 CatSalut Respon és una aplicació mòbil pública i gratuïta, adreçada tant a ciutadans com a professionals de la salut. Amb l’objectiu d’apropar i facilitar l’accessibilitat del ciutadà al sistema públic de salut i a l’atenció sanitària, permet a l’usuari, previ enregistrament de les seves dades l’enviament d’aquestes juntament amb les de geoposicionament, per tal d’oferir-li un servei de màxima eficiència i qualitat al posar-se en contacte amb el 061CatSalut Respon. Fins ara ja s'han registrat prop de 40.000 descàrregues de l'App.
Avançant cap a un sector associatiu fort era el títol de la segona taula, moderada per Sílvia Planas, periodista de l’Oficina de Comunicació de l’Ajuntament de Girona i vocal del Col·legi de Periodistes de Catalunya a Girona, en què han participat Sandra Fernández, representant d'ASTRID-21 Fundació Síndrome de Down i Comarques; Lourdes Díez de l'Associació de Malats de Crohn i Colitis Ulcerosa de Catalunya – ACCU; David Mendoza, de l'Associació de Discapacitats de l'Alt Maresme – ADIAM; Rosa Armengol de l'Associació de Cardiopaties Congènites – AACIC i Pau Llobet de l'Associació de Familiars Demència Senil i Alzheimer – FADESIA. En aquesta taula s'ha parlat i debatut al voltant del projecte AVENÇ, que pretén ser una eina de reflexió per a les pròpies entitats, desenvolupada pel Consell Consultiu de Pacients de Catalunya.
La jornada ha estat conduïda per l’humorista Jordi LP, una persona que sempre ha estat molt vinculat al Consell Consultiu de Pacients.
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya es va crear l’octubre de l’any 2012. Es tracta d’un òrgan permanent de consulta i participació dels representants dels pacients del sistema català de salut. La finalitat és donar veu directa als pacients i possibilitar la seva participació en l’elaboració de les polítiques de salut. Es tracta, en definitiva, d’una iniciativa innovadora de col·laboració entre pacients i Administració, en un exercici de transparència i coresponsabilitat mútua.