Imatge de la campanya
  • Segona onada de la campanya per al foment de la recollida selectiva de residus: perquereciclem.cat, amb l’eslògan “ReSíClar!”

 

  • A partir de demà, en Quim Masferrer mostrarà com l’Amparo Moreno, en Marc Giró, l’Eduard Farelo i l’Ester Vázquez “Lila” incorporen l’hàbit de dur les deixalles domèstiques a reciclar

 

  • L’objectiu de la campanya és construir un missatge sòlid, de llarg recorregut, que ens permeti anar assolint de manera ordenada diferents reptes a l’hora de separar bé els residus
 
 
La campanya per al foment de la recollida selectiva dels residus municipals perquereciclem.cat, promoguda per l’Agència de Residus de Catalunya, amb la col·laboració d’Ecoembes i Ecovidrio, comença demà la segona onada de difusió, després que, a principis de març, es van difondre els primers anuncis de la mà d’”El Foraster”, el popular personatge que encarna l’actor Quim Masferrer. En aquell moment, els espots es centraven en els beneficis de reciclar i la transparència del procés. Ara, quatre personatges ben coneguts a Catalunya, l’Amparo Moreno, en Marc Giró, l’Eduard Farelo i l’Ester Vázquez, la “Lila” del Club Súper3, donaran motius per fer-ho, de forma més propera i quotidiana. Veurem com s’organitzen, sabrem els motius per què separen els residus i els seus trucs. En cada cas, una seqüència quotidiana permetrà descobrir com resolen o afronten les dificultats que podem trobar a l’hora de triar els residus a casa i de dipositar-los al contenidor corresponent. Tot sota l’eslògan “ReSíClar!”.
 
 
La campanya Perquereciclem.cat
 
Perquereciclem.cat se centra a incentivar el reciclatge entre els ciutadans que encara no participen el procés de separació per diferents motius, bé perquè són pragmàtics, bé perquè se senten incòmodes amb la pràctica. Normalment fan servir excuses i impediments que els serveixen per justificar el fet que encara no es decideixen a col·laborar en el procés del reciclatge. Bàsicament, es justifiquen perquè diuen que tot s’acaba barrejant, perquè els suposa un esforç extra, que es tracta d’una imposició de la qual no acaben de veure els beneficis directes, que es consideren poc rellevants, llunyans i abstractes.
 
L’objectiu és construir un missatge sòlid, de llarg recorregut, que permeti els ciutadans anar assolint de manera ordenada els diferents reptes, a través de la sensibilització sobre la importància de reciclar.
 
Cap a finals d’any arribarà la tercera i última de les onades de la campanya,  anomenada “Els súper recicladors”, centrada en les experiències dels habitants del municipi català que més recicla.
 
 
El valor de separar bé els residus
 
Els residus dipositats correctament en els contenidors, o a través del porta a porta, a les deixalleries o als punts verds, reben tractaments adequats de recuperació. Per això poden tornar al cicle de materials, es posen en valor com a recursos i estalvien la necessitat de noves matèries verges. En definitiva, s’engega tota una cadena de tractament, d’economia circular i de llocs de treball.
 
Pel que fa al retorn econòmic, existeix un cànon que grava els residus que van als abocadors o a les incineradores. El retorn econòmic d’aquest cànon es destina als ens locals. Aquells municipis que tenen valors alts de recollida selectiva són els que reben un import més alt. És una forma d’esperonar als ens locals a millorar i a implicar la seva ciutadania.
 
Finalment, els fabricants, en aplicació del principi de la responsabilitat del productor, han d’assumir el cost mediambiental dels productes que posen al mercat. Per això entitats com Ecoembes i Ecovidrio tenen per finalitat gestionar aquesta responsabilitat i finançar els costos que tinguin els ens locals en la recollida de residus. La campanya Perquereciclem.cat es desenvolupa en tres onades amb un pressupost global de 2,6 milions d’euros, aportats per Ecoembes i Ecovidrio, en el marc del conveni de col·laboració establert amb l’Agència de Residus de Catalunya, amb l’objectiu d’incrementar el reciclatge de residus d’envasos entre els ciutadans de Catalunya.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 164