- El sistema, basat en la intel·ligència artificial i pioner al món, alerta sobre les persones que cometen frau travessant la barrera tarifària aprofitant el pas d’un altre usuari
- El dispositiu està situat des de fa un any a l’estació de Provença com a prova pilot i ha ajudat a reduir d’un 70% el frau en aquesta estació
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, acompanyat pel president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, ha visitat avui l’estació de Pl. Catalunya d’FGC, on s’ha instal·lat el sistema de control de frau “Detector”. El sistema, instal·lat com a prova pilot a l’estació de Provença des de maig del 2014, ha permès a Ferrocarrils reduir el frau en l’accés en aquesta estació d’un 70%. El “Detector” s’anirà instal·lant de manera progressiva a altres estacions de la xarxa d’FGC.
Aquest sistema, pioner al món i fruit de l’acord de col·laboració entre FGC i l’empresa barcelonina Awaait Artificial Intelligence, SL (AWAAIT), genera alertes en temps real quan detecta un usuari que entra o surt de les estacions sense validar, aprofitant el pas previ per les validadores d’un altre usuari, ja que es pot identificar i interceptar immediatament la persona infractora i imposar la sanció corresponent per dissuadir-lo de mantenir aquesta pràctica.
'Detector' consisteix en una càmera que observa la zona de validació i que transmet un avís quan detecta el pas d'un potencial infractor. Aquest avís arriba a terminals mòbils en forma de seqüència d'imatges, molt pocs segons després de l'entrada de la persona usuària. Un interventor equipat amb un terminal mòbil rep l'alerta i decideix si cal procedir a interceptar el potencial infractor. En cas afirmatiu, atura la persona identificada a la imatge i li demana el bitllet o títol de transport. Si el bitllet o títol no està validat, és incorrecte o simplement la persona no porta cap bitllet, tramita una sanció.
FGC a l’avantguarda del control de frau
FGC és a l’avantguarda del sector del transport públic en el desplegament progressiu de mesures tecnològiques i operatives per al control del frau. Així, des de 2011, i per reforçar les intervencions dins de les instal·lacions, aplica el mètode de validació del bitllet o títol de transport tant a l’entrada com a la sortida de les estacions. Amb aquest control s’ha aconseguit reduir sensiblement el frau, que l’any 2014 es va situar en el 0,017%, en el global de la xarxa.
Aquest nou sistema d’intervenció selectiva té l’avantatge de no interferir el pas de la resta de clients: permet reduir el nombre de controls massius i les seves eventuals molèsties i establir, en el seu lloc, controls selectius a qualsevol hora i amb equips d’intervenció més reduïts.
Un sistema per a ser comercialitzat
L’acord signat entre FGC i AWAAIT també estableix la col·laboració en l’àmbit de la comercialització del nou producte. Així, cadascuna de les parts comercialitzarà el producte en l’àmbit de la seva competència: FGC el servei de consultoria per optimitzar-ne el seu ús dins de la realitat operativa de cada client i AWAAIT comercialitzarà l’aplicatiu de suport.
Amb aquest projecte de control de frau a través d’una aplicació dissenyada en base a algoritmes d’intel·ligència artificial, FGC avança en el concepte SmartTrain, desenvolupant iniciatives i solucions innovadores per aconseguir una gestió ferroviària intel·ligent, investigant en el sector de la mobilitat, i aplicant la tecnologia i la innovació per millorar l’eficiència i la sostenibilitat del territori.
Presentació del tren vinilat amb imatges de l’il·lustrador Conrad Roset
Un cop finalitzat l’acte, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha assistit a la presentació d’un tren d’FGC vinilat amb il·lustracions del jove artista català Conrad Roset, reconegut internacionalment gràcies a la seva col·lecció Muses. Aquesta és la segona col·laboració d’aquest tipus entre Moritz i FGC, després que l’any passat un tren de Ferrocarrils circulés amb motius de l’artista Ricardo Cavolo.
El vinilat de trens és una més de les accions que FGC duu a terme per aconseguir millorar el seu resultat de negoci. L’any 2014 FGC va ingressar un total de 4.000.000 d’euros en conceptes relacionats amb diferents aspectes d’esponsorització.
3