- Així ho ha declarat la consellera Rigau, després que el TSJC hagi suspès les mesures cautelars sol·licitades per l’Advocacia de l’Estat que afectaven el procés de preinscripció
- La titular d’Ensenyament ha fet aquestes declaracions en el marc de l’acte d’homenatge “30 anys d'escola catalana. 30 anys d'immersió lingüística” que s’ha dut a terme avui a la tarda a Cornellà
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat que “les mesures cautelars han quedat suspeses perquè no han estat acceptades i s’ha valorat el nostre recurs”, després que s’hagi conegut avui que el TSJC ha suspès les mesures cautelars sol·licitades per l’Advocacia de l’Estat que afectaven el procés de preinscripció. Rigau ha afegit però que hi ha un “procés iniciat en l’Advocacia de l’Estat que va més enllà”. La titular d’Ensenyament ha fet aquestes declaracions als mitjans en el marc de l’acte d’homenatge “30 anys d'escola catalana. 30 anys d'immersió lingüística” que s’ha dut a terme aquesta tarda a Cornellà de Llobregat.
Irene Rigau ha assegurat també que “el procés de preinscripció i de matrícula s’havia fet amb tota correcció a partir d’uns models avalats judicialment” i que “queda clar que els pares estan informats, que hi ha mecanismes per conèixer i per sol·licitar els projectes lingüístics”. La consellera Rigau ha destacat que el més important és que els alumnes assumeixin al llarg de l’escolarització les competències lingüístiques en català, castellà i anglès i, si pot ser, una segona llengua estrangera. “Si hi ha d’haver una noticia lingüística l’any que ve, serà l’increment de la presència de l’anglès en el nostre sistema”, ha conclòs.
Amb l’acte d’homenatge “30 anys d'escola catalana. 30 anys d'immersió lingüística”, el Departament d’Ensenyament ha volgut reconèixer la feina dels mestres que van començar el procés de catalanització de l’escola catalana els anys 80. Alguns d’aquests mestres han intervingut en una taula rodona en què també hi han participat persones de diferents àmbits, que han influït activament en l’impuls del projecte d’escola catalana en llengua i continguts.
La titular d’Ensenyament durant la seva intervenció en la cloenda de l’acte ha recordat que “la llengua dóna sentit de pertinença” i ha subratllat que “la llengua suma i no resta”. També ha dit que “la nostra pervivència com a poble està vinculada a la llengua” i que “qui ensenya i transmet és l’escola”. “Per això necessitem renovar el compromís dels ensenyants amb la llengua”, ha manifestat Irene Rigau.
Concretament, han contribuït amb el seu testimoni els següents ponents: el mestre i pedagog que va coordinar entre 1969 i 1978 la Delegació d’Ensenyament en Català d’Òmnium Cultural, Joaquim Arenas; el mestre i regidor d'Educació i Cultura de l'Ajuntament de Santa Coloma del 1983 al 1987, Josep Miquel Lacasta; la mestra i directora a l'Escola Sant Miquel de Cornellà quan va començar el procés d’immersió, Teresa Serra; el mestre i un dels pares impulsors de la Immersió a Santa Coloma, Robert Cama; i el professor de llengua catalana, que ha treballat durant 13 anys en una aula d’acollida, Josep Gregori.
Presentació del llibre “La llengua a l'escola catalana. Un model d'èxit”
La consellera Rigau també ha remarcat la importància del llibre “La llengua a l'escola catalana. Un model d'èxit”, que fa un recorregut per les etapes més significatives del procés de catalanització i que ha presentat la subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme, Mònica Pereña. El llibre repassa l’evolució des que es va introduir la llengua catalana com a matèria d'aprenentatge fins al model actual plurilingüe, que aspira a proporcionar als alumnes les eines necessàries per desenvolupar-se tant en l'àmbit acadèmic com en el professional i els permet conèixer i dominar diverses llengües.
La cerimònia ha acabat amb la inauguració de l’exposició “La llengua a l’escola, un model d’èxit”, que recull sintèticament el contingut del llibre presentat. La mostra anirà recorrent tot el territori català a partir del curs vinent.
9 de juny de 2015