La compania compta amb 15 estacions de subministrament de Gas Natural Vehicular (GNV) a Catalunya
 
La Generalitat i Gas Natural Fenosa s’han compromès avui a col·laborar per fomentar l’ús del gas natural en el sector del transport. Ho han fet a través de la signatura d’un conveni entre la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, la directora de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), Mercè Rius, i el director general de Negocis Minoristes de Gas Natural Fenosa, Daniel López Jordà, i que ha tingut lloc a la seu de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat.
 
L’objectiu de l’acord és promoure la implantació o el canvi de combustible a gas natural vehicular (GNV) en vehicles privats i públics i incrementar-ne els punts de recàrrega a Catalunya. També estableix el compromís de treballar en la gasificació progressiva del transport marítim. En aquest sentit, la companyia energètica ja treballa, juntament amb Baleària, i en el marc de la col·laboració amb la Generalitat i el Port de Barcelona, en un projecte pioner per desenvolupar el primer motor auxiliar de gas natural per a vaixells de passatgers que permetrà reduir les emissions i millorar la qualitat de l’aire, tant als entorns urbans com portuaris.
 
En virtut del conveni signat avui, la Generalitat proposarà a les diferents administracions de l’Estat el desenvolupament de mesures de foment de vehicles propulsats amb GNV; incorporarà l’ús d’aquests vehicles en els criteris de contractació pública; emprendrà actuacions de formació i difusió sobre els avantatges d’aquesta tecnologia; incentivarà l’obtenció del Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental a les flotes professionals; promourà la reducció tarifària dels vehicles que funcionen amb gas en els peatges i l’ús dels carrils BUS-VAO; i analitzarà amb el sector de l’automoció el potencial d’aquesta tecnologia.
 
Paral·lelament, Gas Natural Fenosa implantarà les infraestructures necessàries de subministrament conforme el creixement esperat del mercat; col·laborarà en les mesures que s’estableixin per a la conversió dels vehicles de la Generalitat; impulsarà mesures d’ajut econòmic per a l’adquisició de vehicles propulsats per GNV, i informarà l’administració catalana sobre les flotes que es proveeixen d’aquest combustible. També crearà un grup de treball dins la Plataforma LIVE, de logística del vehicle eficient, per promocionar-ne l’ús i la conversió de vehicles que funcionen amb altres combustibles. Tots tres signants formen part d’aquesta plataforma.
 
 
Els avantatges del gas natural vehicular (GNV)
 
El GNV és uns dels carburants per a vehicles considerats menys contaminants. No conté sofre, redueix al voltant del 90% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i ajuda a reduir fins un 30% les emissions del CO2, el principal gas d’efecte hivernacle. És per això que la seva implantació està contemplada en el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a les zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric del Govern de la Generalitat, impulsat pel Departament de Territori i Sostenibilitat a través de la Direcció General de Qualitat Ambiental.  L’objectiu del pla és assolir els nivells de qualitat de l’aire per a les partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) i el diòxid de nitrogen (NO2) que determina la legislació europea. Entre les mesures que inclou, preveu afavorir la diversificació energètica i promoure l’ús de combustibles més nets com el gas natural.
 
A moltes grans ciutats d’Europa s’ha demostrat la capacitat per a la implantació efectiva i immediata d’aquest combustible d’automoció alternatiu que, a més, té un preu d’aproximadament la meitat que el de la benzina i d’un 30% menys que el gasoil. A Catalunya existeixen 27 estacions de subministrament. El GNV s’utilitza bé comprimit (GNC), o bé liquat (GNL). El GNC s’utilitza sobretot en autobusos, vehicles comercials i taxis, que funcionen amb motors dedicats de GNC, bifuels, GNC-benzina, i dualfuel, GNC-gasoil. El GNL és gas natural que ha estat processat per transportar-lo en forma líquida, i s’utilitza sobretot en camions de llarg recorregut, tant dedicats com només GNL, dualfuel, GNL-gasoil, i vaixells, ja que té major autonomia.
 

1  

Fitxers adjunts

Fotografia (d'esquerra a dreta, la directora de l'ICAEN; la directora general de Qualitat Ambiental, i el director general de Negocis Minoristes de Gas Natural Fenosa)

Fotografia (d'esquerra a dreta, la directora de l'ICAEN; la directora general de Qualitat Ambiental, i el director general de Negocis Minoristes de Gas Natural Fenosa)
JPG | 4540