•  La consellera Rigau ha afirmat que el que s’ha fet a Catalunya és “barrejar-nos però respectant i reconeixent les llengües d’origen, i donant als nouvinguts sentit de pertinença”

  • La titular d’Ensenyament ha fet aquestes declaracions avui al matí en el marc de la Jornada d’aula d’acollida i suport lingüístic
 
 
Aules acollida
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha destacat avui que les aules d’acollida i les escoles han estat una eina de progressió i ascensor social: “Fil a fil i trama a trama heu teixit aquesta base de cohesió. Els docents de les aules d’acollida heu sabut fer molt bé aquesta vessant que representen els valors de l’empatia, de la generositat i la igualtat”. Rigau ha fet aquestes declaracions en el marc de la Jornada d’aula d’acollida i suport lingüístic, on s’ha presentat avui el suport lingüístic i social per a l’alumnat de les aules d’acollida i celebrat els 10 anys de vida de les aules d’acollida.
 
La titular d’Ensenyament ha afirmat que “la clau de l’èxit d’un país és la seva cohesió i que els orígens i colors no ens separin. I a Catalunya això ho hem fet bé sense tenir les eines que caldrien”. Rigau ha exposa que quan un país rep molts alumnes nouvinguts pot fer tres coses: dibuixar una societat de mosaics però no integrats, pot assimilar els nouvinguts fent-los oblidar la seva llengua d’origen o pot integrar-los: “I això és el que ha fet Catalunya, barrejar-nos però respectant i reconeixent les llengües d’origen, i donant als nouvinguts sentit de pertinença. Aquí s’ha fet bé la integració dels nouvinguts”.
El suport lingüístic, sense deixar de banda el recurs de l’aula d’acollida per a l’alumnat nouvingut, suposa ampliar i reforçar el suport lingüístic per als alumnes que inicien l’escolarització però que tenen un coneixement molt limitat de les dues llengües oficials i que, per tant, necessiten un coneixement específic. El recurs també serà un ajut per als alumnes incorporats tardanament al sistema, i sobretot per aquells que després d’haver passat per l’aula d’acollida necessiten assolir el domini del llenguatge acadèmic per accedir al currículum ordinari.
 
Es tracta d’un seguit d’estratègies, recursos lingüístics complementaris i d’accions que facilitin la transferència d’aprenentatges d’una llengua a les altres. D’aquesta manera, es vol afavorir l’èxit escolar de tots els alumnes i promoure l’equitat i la igualtat d’oportunitats. Aquest curs 2014-2015 un total de 120 centres d’arreu de Catalunya han aplicat aquest recurs.
 
Durant la jornada s’ha fet un balanç del funcionament i de què representen les aules d’acollida al sistema educatiu català, coincidint amb el desè aniversari des que es van crear les aules d’acollida el curs 2004-2005. La Jornada ha estat un espai de reflexió conjunta, de debat i d'intercanvi d'experiències.
 
El curs 2004-2005, i a causa de l’arribada massiva de nouvinguts, es creen les aules d’acollida, un recurs de centre per a l’acollida inicial de l’alumnat nouvingut que facilita l’aprenentatge intensiu de la llengua catalana  per una millor integració escolar. L’objectiu és facilitar la transició cap a l’aula ordinària amb les eines necessàries per seguir l’itinerari formatiu normalitzat, alhora que afavoreix el sentiment de pertinença i la incorporació a la vida del centre i a l’entorn escolar.
 
Al llarg de tot el matí, els participants han compartit les reflexions al voltant del procés d’escolarització de l’alumnat nouvingut, s’han presentat els resultats de les aules d’acollida des de la seva creació, i s’han tractat aquells recursos per tal que el professorat pugui atendre l’alumnat nouvingut. La jornada ha inclòs un espai on diferents centres educatius catalans han posat en comú les seves experiències respecte les aules d’acollida.
 
 
22 de juny de 2015
 

1  

Imatges

AULES ACOLLIDA

AULES ACOLLIDA 3181