El conseller d’Interior, Jordi Jané, ha destacat aquest migdia que “la seguretat viària en tots els àmbits i també en el laboral és una prioritat del govern” i ha assegurat que “s’adoptaran mesures per reduir el lleuger però rellevant increment que al 2014 es va registrat en els accidents in itinere o en jornada a Catalunya”. A més, Jané ha remarcat que “no ens hem de relaxar perquè hi ha xifres que ens comencen a preocupar i per fer-hi front ens hem d’activar tots els agents implicats” i ha afegit que “hem de construir un model de seguretat viària català que ens porti a polítiques molt més transversals”.
El titular d’Interior ho ha destacat en la clausura de la Jornada tècnica sobre seguretat viària en l’entorn laboral, organitzada pel Servei Català de Trànsit (SCT) i la Diputació de Barcelona, on s’ha analitzat la mobilitat i accidentalitat in itinere i in mission amb l’objectiu de cercar noves línies d’actuació i aconseguir reduir la sinistralitat en aquest àmbit.
Jané també ha subratllat la importància del conveni de col·laboració signat aquest 2015 entre l’SCT i la Diputació de Barcelona en matèria de seguretat viària en l’entorn laboral, “ja que el 70% de la mobilitat de Catalunya es concentra en l’Àrea Metropolitana de Barcelona”.
Per altra banda, el conseller d’Interior ha agraït la tasca desenvolupada per Joan Josep Isern al capdavant del Servei Català de Trànsit i ha destacat el perfil de la nova directora de l’SCT, Maria Eugènia Domènech, amb una llarga trajectòria en l’àmbit de les associacions de víctimes d’accidents de trànsit.
El fins ara director de l’SCT, Joan Josep Isern, en les conclusions de la Jornada ha afirmat que “si volem incidir en la seguretat viària laboral l’estratègia ha de passar per la formació de tots els nostres treballadors”.
La inauguració de la Jornada ha anat a càrrec del diputat de la Diputació de Barcelona, Ramon Castellano, que ha subratllat que aquesta jornada és un reflex de la suma d’esforços i col·laboració de les administracions i empreses per tal d’assolir l’objectiu de país” de reducció dels sinistres viaris en desplaçaments motivats per la feina.
En el transcurs del simposi s’ha presentat l’informe PRAISE “Prevenció de les lesions i accidents de trànsit per a la seguretat dels empleats”, cofinançat per la Comissió Europea i implementat pel Consell de Seguretat del Transport Europeu (ETSC). Aquest informe proposa eines de gestió perquè els estats membres de la Unió Europea millorin la seguretat viària en l’entorn laboral i puguin establir una “cultura eficaç de seguretat”. Algunes de les mesures que l’estudi aporta per reduir la sinistralitat viària relacionada amb els desplaçaments durant la feina són la implicació de les empreses, l’avaluació dels riscos, la promoció de la responsabilitat social corporativa o l’aplicació de plans de mobilitat que incloguin els trajectes in itinere. Un dels sistemes de gestió que l’informe destaca és la norma internacional ISO 39001; una eina que permet a les organitzacions definir unes polítiques de seguretat viària laboral i reduir la incidència dels riscos associats als accidents de trànsit.
Respecte als factors que l’estudi ha identificat en els sinistres que tenen lloc durant els desplaçaments in itinere destaquen la fatiga i el sentiment subjectiu de risc dels conductors. Així mateix, l’informe també posa de manifest que el risc de patir aquest tipus de sinistres es duplica sobretot durant les primeres hores del matí i sense llum. D’altra banda, les conclusions del document apunten que és necessari un lideratge de les agències governamentals per tal de gestionar la mobilitat urbana i aplicar incentius.
Pel que fa a les propostes concretes d’organismes implicats en la mobilitat, la gestió del trànsit i el transport, s’ha posat sobre la taula la necessitat de definir una estratègia global i unificada per part de totes les institucions i agents vinculats en la seguretat viària laboral. També s’ha insistit que cal una aposta ferma pel transport públic i altres sistemes modals de transports que contribueixin a disminuir els accidents de trànsit in itinere i a beneficiar la salut dels treballadors. A escala internacional, des de l’Organització Internacional del Treball (OIT), s’ha fet palès que existeix una problemàtica per establir estadístiques concretes i específiques de sinistralitat viària laboral, més enllà de les xifres globals dels accidents de trànsit.
Per continuar avançant en la gestió i administració de la seguretat viària laboral i reduir l’exposició al risc dels treballadors, durant la Jornada s’ha advocat perquè cada vegada més empreses incorporin plans de seguretat viària o de mobilitat que prevegin els trajectes in itinere en els programes de prevenció de riscos laborals. En aquest sentit, diversos experts europeus han exposat i analitzat plans de mobilitat implementats amb èxit i casos de bones pràctiques que promouen un canvi modal cap a transports més sostenibles a Holanda, Bèlgica i Espanya.
D’altra banda, s’han analitzat també les mesures endegades pel Grup de Treball de Seguretat Viària Laboral de l’SCT
Convé destacar que al 2014 hi va haver 11.623 víctimes de trànsit en l’entorn laboral, fet que representa un increment del 7,9% respecte de l’any anterior. Entre aquests accidents, 8.957 van ser in itinere i 2.666, in missio, la qual cosa representa un 36% de total de les víctimes d’accident de trànsit a Catalunya. Tot i això en la jornada els experts han destacat que és possible canviar el paradigma actual i reduir els sinistres viaris laborals.