- L’Oficina d’Acreditació d’Entitats Col·laboradores (OAEC), encarregada d’habilitar els ens que controlen, inspeccionen i vigilen l’impacte mediambiental de les empreses, celebra els seus 15 anys amb un acte commemoratiu
- Es tracta d’un exemple de col·laboració público-privada en què l’administració regula, acredita, supervisa i sanciona mentre que les entitats habilitades s’encarreguen de vigilar, controlar i inspeccionar
- Actualment, l’OAEC té acreditats 250 tècnics i 55 entitats col·laboradores (EC) per executar aquest control ambiental
- Durant aquest 15 anys, les entitats han realitzat més de 60.000 actuacions de control, inspecció i verificació a indústries, granges i altres establiments, per fer possible la conjunció entre activitat econòmica i protecció del medi ambient
- Un nou decret, aprovat el passat mes d’abril, simplifica tràmits i unifica criteris i procediments a l’hora d’efectuar aquests controls
El nombre d’inspeccions ambientals de l’activitat industrial ha augmentat un 25% respecte el 2014, com a conseqüència de l’aprovació de la Directiva d’emissions industrials, traduïda a Catalunya amb l’aprovació del Pla d’inspeccions industrials per als anys 2014-2016, a partir de la qual l’administració ha de planificar i programar sistemàticament la inspecció ambiental d’aquests establiments.
Així, el 2014 es van efectuar un total de 537 inspeccions, el 58% de les quals a establiments de naturalesa industrial. Per la seva banda, el 2013, quan no era aplicable el sistema d’inspeccions actual, es van efectuar 432 controls ambientals a empreses i instal·lacions. Per aquest any, s’espera que la xifra augmenti fins a les 700 inspeccions requerides. Actualment, més de 1.291 establiments estan sotmesos a aquest règim de vigilància, control i inspecció ambiental, comptant explotacions ramaderes, dipòsits controlats, instal·lacions de gestió de residus i activitats industrials.
Són dades que ha donat a conèixer avui l’Oficina d’Acreditació d’Entitats Col·laboradores (OAEC), durant l’acte de commemoració dels 15 anys de la seva posada en funcionament. L’oficina, adscrita Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat, és l’ens encarregat de vetllar que les activitats potencialment contaminants compleixin amb la legislació vigent, així com per millorar la gestió i la qualitat ambiental.
Per a dur a terme aquesta missió, l’oficina habilita les entitats que s’encarreguen d’executar els controls i inspeccions ambientals, i també supervisa les seves actuacions i sanciona, en cas necessari. Es tracta d’un exemple de col·laboració entre el sector privat i el sector públic que pretén millorar l’eficàcia en les tasques de vigilància, inspecció i control de la contaminació ambiental generada per indústries manufactureres, cimenteres, químiques, energètiques, granges, instal·lacions de gestió de residus, infraestructures, etc.
En els seus 15 anys d’existència, l’OAEC ha comptabilitzat més de 60.000 actuacions de control, inspecció i verificació ambiental a empreses i establiments, dels quals 33.000 corresponen a controls ambientals, 12.000 certificacions tècniques, 9.500 verificacions ambientals, 3.400 verificacions de gasos amb efecte hivernacle, 1.500 de contaminació acústica, i 650 inspeccions d’emissions industrials (DEI).
250 tècnics i 55 entitats acreditades
Per tal de garantir el rigor, la independència, la imparcialitat i la professionalitat en la vigilància ambiental, l’OAEC treballa amb un sistema de doble habilitació per cobrir tant la capacitat tècnica de les entitats com la competència dels seus tècnics individualment.
Actualment, la xifra de tècnics i entitats habilitades per exercir activitats de vigilància, control i inspecció de l’activitat econòmica ascendeix a 250 professionals i 55 entitats, que es distribueixen segons l’àmbit d’actuació en:
· 22 entitats de prevenció de la contaminació acústica (EPCA)
· 10 entitats ambientals de control (EAC)
· 10 verificadors d’informes d’emissió de gasos amb efecte hivernacle (VEGEH)
· 9 unitats tècniques de verificació ambiental (UTVA)
· 4 verificadors d’etiqueta ecològica (VEUE/VEDQA/VEDAP)
721 actuacions de supervisió de les entitats durant els anys 2008 a 2014
A banda d’aquest control previ de la competència de les entitats acreditades per aquesta tasca, des del 2002 l’OAC garanteix l’eficiència del sistema també mitjançant la supervisió de les actuacions realitzades per les entitats, amb intervencions aleatòries de les actuacions i tècnics habilitats de cada entitat, i amb intervencions motivades per reclamacions.
Aquestes intervencions poden ser presencials, en el moment de l’actuació i a posteriori, o documentals. La detecció d’una actuació deficient per part d’una entitat acreditada pot arribar a suposar l’obertura d’un expedient sancionador.
Un nou decret per unificar criteris i simplificar
La jornada de commemoració dels 15 anys de l’OAEC també ha servit avui per presentar les novetats que inclou el nou decret regulador de les entitats col·laboradores de medi ambient, aprovat pel Govern el passat mes d’abril, amb l’objectiu d’unificar els criteris i procediments per a la seva habilitació i simplificar els tràmits administratius. Concretament, estableix:
· Eliminar la normativa antiga i unificar-la en un sol text reglamentari. El nou projecte suposa la derogació total de dos Decrets, tres Ordres i la derogació parcial de 3 decrets.
· Concentrar les diferents unitats del Departament de Territori i Sostenibilitat que realizen tasques d’habilitació d’entitats col·laboradores en matèria de medi ambient (Direcció General de Qualitat Ambiental, Agència Catalana de l’Aigua i Agència de Residus de Catalunya) en una de sola, per donar coherència al sistema.
· Simplificar els tràmits administratius que no aporten cap valor afegit al procediment i suposen costos innecessaris per a les entitats peticionàries i també per l’Administració, que es veu obligada a l’estudi de documents innecessaris.
1