• La titular d’Ensenyament ha presidit aquest matí el balanç del Pla estratègic territorial de Girona 2011-2015

 

  • Ha anunciat un increment de dotacions de tècnics d’educació infantil i tècnics d’integració social per al curs vinent

 

  • Ha destacat la millora del servei de suport als centres docents que s’ha fet des dels serveis territorials

 

 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha destacat el salt qualitatiu que han fet les comarques gironines en la taxa de graduació de secundària. Així, en quatre cursos s’ha passat del 81% al 87%, sis punts més. Rigau, que ha presidit el balanç del Pla estratègic territorial 2011-2015, ha assegurat que aquest salt qualitatiu es deu a “l’alineació de tot el sistema per a la millora i l’èxit escolar”. La consellera ha recordat que la millora dels resultats educatius permet als alumnes poder continuar formant-se en estudis post-obligatoris i al llarg de la vida. En aquest punt ha fet especial incidència al mandat del president de la Generalitat, Artur Mas, de potenciació de les dues “f”, feina i formació.
 
Rigau també ha avançat que el pròxim curs hi haurà 17 noves dotacions de suport als centres a les comarques gironines: set tècnics d’educació infantil i deu tècnics d’integració social. Aquestes dotacions serviran per poder fer més incidència i donar més facilitats als centres que més ho necessiten. La titular d’Ensenyament  ha remarcat la millora del servei de suport als centres docents que s’ha fet des dels serveis territorials.
 
El pla estratègic, que té com a objectius la millora dels resultats dels alumnes, dels centres i dels propis serveis territorials, s’inclou, tal com ha explicat el delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, en un “model d’organització de la Generalitat a Girona” per tal d’assolir l’objectiu de “millorar el servei del ciutadà que és a qui ens devem”.
 
Pel que fa als resultats del pla, amb l’objectiu principal de contribuir a la reducció del fracàs escolar, s’han tingut en compte cinc indicadors. El primer, els resultats de les proves d’avaluació de 6è de primària i de 4t d’ESO, que han millorat en les quatre competències: els alumnes en llengua catalana han incrementat les puntuacions d’un 72,3 el curs 2011-2012 a un 75,2 el 2014-2015, en llengua castellana de 71,8 a 73,5, en matemàtiques de 63,8 a 68,8 i en llengua anglesa de 67,8 a 68,8.
 
Els altres indicadors han estat l’augment progressiu de 4 punts de la taxa de titulats de batxillerat (del 81,56% el curs 2010-2011 al 85,43% el 2013-2014), l’obtenció els darrers anys de la mitjana més alta de Catalunya en els resultats de les PAU (un 6,4 el 2012, un 6,36 el 2013 i un 6,5 el 2014), i l’increment de les titulacions en 3,5 punts aconseguides per l’alumnat dels Centres de Formació d’Adults (d’un 50,47% el curs 2010-2011 a un 54% el 203-2014).
 
En relació a les accions més destacades en el marc d’aquest pla, s’han realitzat auditories pedagògiques en 15 escoles d’educació infantil i primària i seguiments sistemàtics en 5 instituts. A més a més, un total de 66 centres de la demarcació formen part del Pla de l’Impuls de la Lectura, s’han reformulat 5 escoles amb projectes curriculars innovadors, s’han reforçat amb formació 349 equips directius sota el Programa de Píndoles Formatives, i s’han dut a  terme propostes adreçades a alumnat amb alt rendiment acadèmic i propostes de suport social en entorns desafavorits.
 
Un altre objectiu del pla és oferir un bon servei  de suport als centres educatius i al professorat. En els darrers 3 anys hi ha hagut una millora progressiva de la puntuació en el nivell de satisfacció de les direccions dels centres educatius i de la Comunitat Educativa sobre el paper i les funcions dels Serveis Territorials: de 53 variables valorades, 52 han estat per damunt de 7 punts sobre 10 i, d’aquestes, 40 per sobre dels 8 punts.
 
En aquest sentit, el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, Albert Bayot, ha assegurat la “importància de la incidència de la política educativa en les aules per a la millora dels centres i dels resultats dels alumnes”. Així ha manifestat: “si cada centre s’acostuma a tenir un termòmetre visible veurà com milloren cada dia”.
 
El pla també ha permès l’augment de l’oferta d’ensenyaments postobligatoris. El nombre d’increments en batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, ha estat de 51 durant el període del curs 2012-2013 al 2015-2016. També s’ha incrementat l’oferta d’FP en la modalitat dual: de 15 alumnes, un centre i 3 empreses i entitats implicades el curs 2012-2013, hi ha una previsió per al curs vinent de 518 alumnes que podran cursar aquesta modalitat en 22 centres educatius i 165 empreses i entitats.
 
17 de juliol de 2015