• El Govern aprova el Projecte de llei d’ordenació del Sistema de Direcció Pública Professional de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic
  • La norma preveu reconvertir en llocs de direcció pública professional alguns dels llocs actualment identificats com a directius d’entitats públiques
  • Aquest canvi de paradigma implica la millora de la qualitat dels serveis públics, al front dels quals se situen professionals amb expertesa, que donaran continuïtat als projectes i a l’actuació pública més enllà dels cicles electorals
  • Com a novetat es preveu un procediment obert d’accés, transparent i públic, on podran presentar-se persones provinents tant de l’àmbit del sector públic com del privat, que acreditin les competències i l’experiència professional requerides
  • L’establiment d’acords de gestió amb objectius lligats a la percepció de retribucions permetrà retre comptes de l’activitat realitzada
 
 
 
 
El Govern ha aprovat el Projecte de llei d’ordenació del Sistema de Direcció Pública Professional de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic amb l’objectiu d’introduir la figura del directiu públic professional -una franja intermèdia entre els llocs propis de la funció pública i els òrgans de decisió política-, establint criteris d’idoneïtat i competència professional per al seu accés i l’avaluació dels seus resultats.
 
La nova regulació reconverteix en llocs de direcció pública professional alguns dels llocs que actualment s’identifiquen com a direccions o gerències en les entitats del sector públic, o llocs amb funcions directives d’alt nivell amb característiques tècniques especials.
 
Per tant, es tracta d'obrir un procés de canvi gradual cap a un model en el qual s'introdueixen elements d'acreditació de coneixements, competències, aptituds i actituds requerides per al correcte acompliment dels requeriments d'un lloc de treball. Aquest canvi de paradigma implica la millora de la qualitat dels serveis públics, al front dels quals se situen professionals amb expertesa, que donaran continuïtat als projectes i a l’actuació pública més enllà dels cicles electorals. Així mateix, a més de competències, el perfil d’aquest directiu professional haurà d’incorporar també valors vinculats a la defensa de l’interès col·lectiu i del bé comú.
 
 
La nova llei estableix dues novetats:
 
1.- Implantació d’un procediment obert d’accés i avaluació de les candidatures
 
La implantació d’un procediment obert de selecció, transparent i públic, on podran accedir totes aquelles persones, provinents tant de l’àmbit del sector públic com del sector privat, que acreditin unes determinades competències adquirides i experiència professional rellevant, és una garantia de professionalitat i idoneïtat de la persona en l’exercici del càrrec.
 
Per a cada convocatòria, es constituirà una Comissió d’Avaluació que valorarà totes les candidatures presentades i elevarà una llista d’entre tres i cinc candidats, d’entre els quals la persona titular de l’òrgan convocant elegirà la persona més adequada, que serà nomenada pel Govern o l’òrgan competent de les entitats del sector públic.
 
2.- Establiment d’acords de gestió
 
Les persones directives públiques professionals hauran de subscriure acords de gestió, que fixaran objectius clarament explicitats, que aniran lligats amb les retribucions que percebin. En aquest sentit, l’establiment d’acords de gestió esdevé una eina per al compromís i per a l’avaluació, i, així mateix, és un instrument per retre comptes periòdicament de l’activitat realitzada, cosa que afavorirà la transparència de la gestió i el bon govern, així com els resultats de la gestió que s’ofereixen a la ciutadania.
 
Amb aquest objectiu, el directiu públic haurà d’impulsar equips de treball cohesionats, motivats i implicats, reconèixer i fer aflorar el talent intern i promoure la innovació.  
 
 
Funcions de les persones titulars dels llocs de direcció pública professional
 
Les persones titulars d’aquesta nova figura tindran un doble vessant i seran les encarregades, d’una banda, de desenvolupar el programa polític del Govern, i, de l’altra, de gestionar les polítiques públiques. Per fer-ho, hauran de dirigir les unitats i organitzacions públiques i oferir professionalitat tècnica i confiança, a més de capacitat de direcció i lideratge.
En concret, les funcions encomanades són:
 
-       Participar en la formulació i en l'execució de polítiques públiques i en el disseny i aplicació de la normativa que sigui competència de l'entitat corresponent.
-       Participar en la planificació estratègica i dur a terme la planificació operativa de les funcions que tinguin assignades.
-       Vetllar per l'assoliment dels objectius i resultats dels serveis que tinguin encomanats.
-       Coordinar les activitats i els recursos de l'àmbit d'actuació que tinguin assignat.
-       Gestionar les infraestructures i els recursos materials i tecnològics i dirigir i coordinar els equips professionals propis de l'entitat.
-       Actuar sota criteris d'eficiència i eficàcia en l'ús dels recursos econòmics i garantir la sostenibilitat financera del seu àmbit d'actuació.
-       Desenvolupar polítiques d'innovació, millora de resultats i impuls de la qualitat institucional i dels valors públics.
 
 
Institut de Direcció Pública Professional
 
Per últim, la norma preveu la creació de l’Institut de Direcció Pública Professional de Catalunya, sense personificació diferenciada, com a centre responsable del desenvolupament de la direcció pública professional a l’Administració de la Generalitat de Catalunya i de les entitats del seu sector públic, que s’adscriu al Departament de Governació i Relacions Institucionals, competent en matèria d’administració i de funció pública.
 
L’Institut actuarà amb autonomia funcional, imparcialitat i especialització en l’exercici de les seves funcions, entre les quals destaquen definir les línies estratègiques, les prioritats i els criteris generals que han d’orientar les accions
en relació amb el desenvolupament del Sistema de Direcció Pública Professional; designar les persones expertes que formen part de les Comissions d’Avaluació, i assessorar i donar assistència i suport als processos d’avaluació dels acords de gestió de les persones titulars de llocs de direcció pública professional.
 
Marc legal
 
El Projecte de llei s’emmarca en el Pla de reforma de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic, ja que, des del punt de vista estratègic, la direcció pública professional és un element clau per al bon govern i la bona administració, en línia amb allò que estableix la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern. Per això, esdevé una peça fonamental en un procés de reforma de l’Administració, que ha d’incorporar necessàriament els principis de transparència, publicitat, competència, concurrència i aptitud en la designació del personal directiu.