- L’exposició Diàlegs. Pintura, música i patrimoni és la primera col·laboració entre el Bòlit de Girona i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural per fer de la Canònica de Vilabertran un espai de referència de la difusió de l’art contemporani de les comarques de Girona
- La mostra s’emmarca en la 23a edició del festival de música Schubertíada a Vilabertran que es celebra del 20 al 29 d’agost
Diàlegs. Pintura, música i patrimoni és un cicle festival que uneix tres puntals de la cultura: la pintura, la música i el patrimoni, en el marc de la Canònica de Santa Maria de Vilabertran on, des de fa 23 estius, té lloc la Shubertíada, un festival internacional d’alta qualitat artística dedicat al món del lied romàntic i a la música de cambra, s’obre ara una programació d’exposicions dedicada a la pintura contemporània. L’exposició s’inaugura el proper 29 de juliol.
Programat entre el Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura, el cicle s’inaugura aquest estiu amb els treballs dels pintors Montserrat Costa i Jordi Martoranno. Aquesta primera col·laboració entre ambdues entitats té com a objectiu convertir la Canònica de Santa Maria de Vilabertran en un espai de referència de la difusió de l’art contemporani de les comarques de Girona.
Montserrat Costa “Nodes i fluxos”
La pintura de Montserrat Costa (Barcelona, 1943) evoluciona per temes o sèries, perquè el que li interessa és l’exploració de nous camins que la porten cap a allò desconegut. Des de 1996 la seva obra té per objectiu assimilar una imatge, una visió del món de globalitat, entesa com una trama moguda on tot està interconnectat. Des d’aquest plantejament explora, en un procés continu noves formes plàstiques, cadascuna de les quals s’enllaça amb la següent.
Aquesta exposició inclou un seguit d`obres que formen part de la sèrie ”Ur”. En aquesta sèrie l’artista expressa la idea de l’origen i de l’arquetip, de la necessitat de tenir consciència d’un patró que es desenvolupa en un procés de formació i transformació. Segons ella, és el mateix procés creatiu el que porta a crear associacions a través de relacionar les formes entre si i, com diu Goethe: “hi ha certs fenòmens que es produeixen en la intuïció i de la qual es deriva la multiplicitat de formes”.
Amb “Ur” va iniciar una sèrie de dibuixos lineals realitzats amb grafit i tinta, simples i concisos, els quals intencionadament exclouen qualsevol element superflu. Les línies gràfiques dibuixades a la tela sorgeixen en un moviment d’anada i tornada, es van teixint i adaptant al seu espai i, a poc a poc, van construint el seu sentit i van quedant definides pels límits del cercle que les tanca. El cercle té un caràcter simbòlic de totalitat, ja que funciona com a contenidor de temps infinits, de camins transitats i connectats que pateixen una constant transformació. Respecte a la matèria, es deixa que aquesta actuï i es manifesti a través de l`expansió de la pintura fluïda sobre l’entramat de la tela perquè també creï la seva pròpia realitat.
Montserrat Costa va néixer a Barcelona, però viu i treballa a Girona i a Cadaqués. Ha realitzat més d’una trentena d’exposicions individuals a diferents indrets del nostre país, a França i a Itàlia, més d’un centenar d’exposicions col·lectives i va ser artista en exclusiva de la galeria Espais de Girona. Ha combinat l’activitat artística amb la docència al Centre Cultural La Mercè de Girona i ha estat seleccionada en diverses ocasions per participar en diverses biennals i certàmens a Girona, Barcelona, País Valencià i Zamora. Té obra en diferents fons públics, com al Museo de Arte Abstracto de Cuenca, al MACBA, al Museu d’Art de Girona, al Museu d`Història de Girona i a la Fundació “La Caixa”, entre d’altres.
Jordi Martoranno: “Empremta i memòria”
El treball de Jordi Martoranno (Girona, 1965) se centra en la recerca creativa a l’entorn de la matèria i la forma del contingut conceptual que l’obra pot oferir. S’interessa per les relacions que estableix l’home amb la natura i el cosmos. Recorre a referents provinents de cultures arcaiques però també a pensadors contemporanis. És pintor i gravador que se sent còmode treballant en formats i materials diversos, i tant és així que ha realitzat interessants incursions en el camp de la ceràmica i, puntualment, en el tapís contemporani.
Jordi Martoranno és hereu dels pintors catalans que han abanderat l’abstracció matèrica, teixeix en els quadres un camp de forces on s’encarna la inquietud per respondre als enigmes a què l’home s’enfronta quan arriba als límits del coneixement. El pensador Georges Steiner sosté que només els poemes fluixos poden interpretar-se o entendre’s per complet. A semblança d’aquesta reflexió, la pintura de Jordi Martoranno no té la seva força en la capacitat narrativa, si no que el seu valor resideix en el poder suggeridor i evocador. Així, en el treball de
Martoranno hi ha un impuls cap a una acció que es manté intencionadament inacabada, amb la voluntat de realitzar una obra que es resisteix a un únic i inequívoc significat, per obrir-se pas per un camí que pretén fer de la recerca artística una via per accedir a allò transcendental.
Jordi Martoranno va néixer, viu i treballa a Girona. Va iniciar els seus estudis d’art amb l’artista gironí Isidre Vicens i es va llicenciar a la facultat de Belles Arts de Barcelona. Des de 1981 participa en exposicions col·lectives i des de 1984 en individuals. Algunes de les ciutats on ha mostrat l’obra són Niça, París, Ustka, Bòston, Pòrtland, Palma de Mallorca, Barcelona, A Coruña, Terrassa i Girona. L’any 1990 fa una estada a París, a la Cité Universitaire, on pot treballar en un estudi de pintura. Ha exposat ens els principals espais expositius públics i privats de Girona com són la Casa de Cultura, les Sales Municipals d’Exposició, la Fundació Espais, la Fundació Valvi, les Galeries Sebastià Jané i Michel Dunev, entre d’altres. El 2012 va ser l’artista guanyador del cicle “Exposicions viatgeres” de la Diputació de Girona i el 2014 va exposar a l’Espace Riquet, de Béziers (França). Ha estat guanyador de premis i beques, entre els quals cal destacar el “1er.Premi de pintura HONDA” l’any 2002.
La mostra es pot visitar a la sala d’exposicions de la Canònica de Santa Maria de Vilabertran (Carrer Abadia, 4. Vilabertran, Alt Empordà) del 29 de juliol al 31 d’agost, de dimarts a diumenge, de 10 a 13.30 h i de 15 a 18.30 h, i de l’1 al 13 de setembre de de dijous a dissabte, de 10 a 13.30 h. i de 15 a 17.30 h. Diumenges i festius, de 10.00 a 15.00 h. Més informació a www.bolit.cat
1