- Es tracta d’una eina per prevenir, detectar i resoldre els casos d’assetjament sexual que posa l’accent en les accions preventives i en la celeritat en la intervenció
- Preveu un termini de només 15 dies hàbils per investigar i emetre un informe quan es constatin indicis d’assetjament
El Govern ha ratificat el Protocol per a la prevenció, detecció, actuació i resolució de situacions d’assetjament sexual, per raó de sexe, orientació sexual i/o identitat sexual, aprovat per la Mesa General de Negociació de l’Empleat Públic de l’Administració de la Generalitat. El document, que estableix un marc d’actuació, pretén ser una eina per prevenir, detectar i resoldre els casos d’assetjament sexual per eradicar aquestes conductes en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat i els organismes que en depenen.
El protocol estableix un seguit d’actuacions preventives. Així, considera instruments fonamentals les estratègies de sensibilització, la formació específica, la difusió de la informació, els estudis d’impacte i l’habilitació de recursos diversificats per resoldre precoçment els conflictes. També identifica diferents modalitats d’assetjament (en funció de la direcció de les interaccions entre els implicats i dels nivells organitzatius afectats) i els principis i criteris que han de regir totes les actuacions, tenint en compte les situacions personals i els agents implicats. Pel que fa al procediment, el protocol preveu la màxima celeritat per resoldre les sol·licituds d’intervenció. Així, fixa un termini de 15 dies hàbils per investigar i emetre un informe en el sentit de constatar o no indicis d’assetjament, sens perjudici de les actuacions que estableix la normativa de règim disciplinari i que són de l’àmbit departamental.
D’altra banda, el document preveu la necessària comunicació recíproca per als casos d’assetjament entre empleats públics i personal de col·lectius específics amb regulació pròpia en aquesta matèria, o bé entre personal funcionari que presti els seus serveis en empreses o entitats públiques. També estableix mecanismes de coordinació empresarial quan es produeixi un cas d’assetjament entre empleats públics i personal d’una empresa externa contractada. En relació amb la garantia de confidencialitat, clau en aquests procediments, la Subdirecció General d’Ordenació Jurídica i Inspecció General de Serveis de Personal de la Direcció General de Funció Pública centralitzarà totes les sol·licituds d’intervenció per garantir al màxim el tractament reservat de la informació i la investigació. Aquesta garantia s’estén en l’exercici dels drets de participació dels representants dels treballadors, que es respecten al llarg de tot el procés mitjançant el lliurament de la informació sobre la situació de les sol·licituds presentades.