- Augmenta en cinc punts el nombre de graduats en FP que troben feina i ja suposa el 46,58% del total
- La inserció dels alumnes d’FP dual és del 59,11%, superior a la resta de graduats
- L’FP creix com a via per obtenir feina a l’empresa on els alumnes han fet les pràctiques formatives
- La mitjana de la inserció laboral entre les famílies professionals amb més graduats de grau mitjà el 2014, és del 35,93%, mentre que l’any anterior era del 31,50%
El Govern ha aprovat el calendari de desplegament de la Llei de formació i qualificació professional de Catalunya per millorar la formació i l'ocupabilitat
El desplegament, que té per objectiu millorar la formació de les persones i incrementar-ne alhora l’ocupabilitat, es durà a terme en un període de 3 anys, a través de 22 mesures derivades de la llei. I d’aquesta manera integrar, en un únic sistema, les diferents formacions professionals –l’FP inicial i l’FP per a l’ocupació-.
L’objectiu principal és millorar la formació de les persones –tant en la seva formació inicial com al llarg de la seva vida-, i incrementar-ne alhora l’ocupabilitat. D’aquesta manera, es vol avançar cap a un nou model d'FP que situï Catalunya en la línia de la formació europea més avançada.
La consolidació de l’FP dual, motor de la inserció laboral
Entre el 2007 i el 2015 la matrícula en FP inicial s’ha incrementat un 80%, i pel que fa a l’FP dual el curs que ve hi haurà un total de 5.075 alumnes, 1.015 empreses i 152 centres implicats. Arran d’una enquesta duta a terme als centres que participen en la modalitat dual, aquests han afirmat que preveuen que el 76,55% dels alumnes graduats es quedaran a treballar l’empresa on han fet les pràctiques.
El nombre de graduats en formació professional ha crescut en 5 punts respecte l’any anterior, passant del 41,46% al 46,58% d’inserció laboral. És la principal conclusió de l’estudi d’Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals del 2014, elaborat conjuntament pel Departament d'Ensenyament i el Consell General de Cambres de Catalunya. Aquest creixement consolida el canvi de tendència que ja s’apuntava en l’estudi de l’any passat, i que suposava un punt d’inflexió respecte els últims anys.
Una de les conclusions que s’evidencien és la bona inserció laboral de la primera promoció de graduats en formació professional dual. Així, un 59% dels graduats han aconseguit un lloc de treball abans de transcórrer nou mesos del final d’estudis. Un 38,67% treballen en exclusiva, mentre que el 20,44% ho compaginen amb els estudis. La velocitat d’inserció és més alta amb aquest model formatiu. Es tracta de la primera ocasió que es disposen de dades sobre la situació dels graduats en dual, per tant, no és comparable amb anys anteriors.
Si tenim en compte les famílies professionals segons el percentatge d’inserció laboral. Entre les famílies professionals que ja superen el 50% d’inserció es troben: indústries alimentàries, fabricació mecànica, instal·lació i manteniment, i energia i aigua. Els ensenyaments esportius es situen en un 61,44% i els ensenyaments artístics superiors, en un 68,13%. D’altra banda, les famílies on predomina l’opció per seguir formant-se són les famílies relacionades amb les activitats físiques i esportives, informàtica i comunicacions, arts gràfiques i comerç i màrqueting.
Novetats de l’FP dual pel curs vinent
El proper curs són dos els nous programes que es posaran en marxa en formació professional:
- El Programa d’aplicació de projectes ECVET –de transferència europea de crèdits de formació-. A través d’aquest programa els alumnes no només poden anar a fer pràctiques a l’estranger, sinó que els reconeixeran uns mòduls, que els seran vàlids per l’obtenció del títol. Facilita la mobilitat, l’intercanvi i el domini de les llengües, i les empreses poden valorar aquests coneixements”.
- El programa- projecte pilot d’itineraris d’FP específics per a persones amb discapacitat. Permetrà implementar itineraris professionalitzadors, de quatre cursos acadèmics, adreçats a persones amb discapacitat. Es dóna així resposta a les necessitats de les famílies d’aquests col·lectius.